PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF TEACHER FORMATION COURSES AT A PUBLIC UNIVERSITY: CONTRIBUTIONS TO A REFLECTION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16723 |
Resumo: | This paper, a reflection on experiences of coordinating undergraduate teacher formation courses in the context of a public Brazilian university, focuses on what facilitates and limits the building of a collective process where the courses’ pedagogical projects are a management tool. Certain legal provisions and teacher training courses focusing on the theme of management, sponsored by the university, are included in what facilitates the process and are then analyzed. Included among the hindrances are difficulties in undertaking collective work, the excessive workload of teachers, the conditions under which undergraduate courses are offered, and the promotion and priority of research at the expense of teaching. |
id |
UFG-3_614f73986ca6104b69ce736e822a9ecd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/16723 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF TEACHER FORMATION COURSES AT A PUBLIC UNIVERSITY: CONTRIBUTIONS TO A REFLECTIONGESTÃO PEDAGÓGICA DE CURSOS DE LICENCIATURA EM UMA UNIVERSIDADE PÚBLICA: CONTRIBUIÇÕES PARA UMA REFLEXÃOGestão Pedagógica na Educação SuperiorCoordenação de Cursos de GraduaçãoCurrículoFormação de ProfessoresThis paper, a reflection on experiences of coordinating undergraduate teacher formation courses in the context of a public Brazilian university, focuses on what facilitates and limits the building of a collective process where the courses’ pedagogical projects are a management tool. Certain legal provisions and teacher training courses focusing on the theme of management, sponsored by the university, are included in what facilitates the process and are then analyzed. Included among the hindrances are difficulties in undertaking collective work, the excessive workload of teachers, the conditions under which undergraduate courses are offered, and the promotion and priority of research at the expense of teaching.Este trabalho apresenta reflexões acerca de experiências na coordenação de cursos de graduação de formação de professores no contexto de uma universidade pública brasileira, enfocando elementos facilitadores e elementos limitantes de construção de um processo coletivo, tendo os projetos pedagógicos dos cursos como instrumentos de gestão. Entre os elementos facilitadores são apontados e analisados alguns dispositivos legais e cursos de formação docente, promovidos pela universidade, que enfocam o tema da gestão. Quanto aos limites, são mencionados, dentre outros, dificuldades de construção do trabalho coletivo, sobrecarga de trabalho dos docentes, condições de ofertas dos cursos de graduação, valorização e prioridade da pesquisa em detrimento do ensino.Faculdade de Educação (UFG)2011-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1672310.5216/ia.v36i2.16723Journal Inter-Ação; Vol. 36 No. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 559-576Revista Inter Ação; Vol. 36 Núm. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 559-576Revista Inter-Ação; v. 36 n. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 559-5761981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16723/10713Silva, Glaucia Maria daRivas, Noeli Prestes Padilhainfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-02-23T14:32:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/16723Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:29.854761Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF TEACHER FORMATION COURSES AT A PUBLIC UNIVERSITY: CONTRIBUTIONS TO A REFLECTION GESTÃO PEDAGÓGICA DE CURSOS DE LICENCIATURA EM UMA UNIVERSIDADE PÚBLICA: CONTRIBUIÇÕES PARA UMA REFLEXÃO |
title |
PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF TEACHER FORMATION COURSES AT A PUBLIC UNIVERSITY: CONTRIBUTIONS TO A REFLECTION |
spellingShingle |
PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF TEACHER FORMATION COURSES AT A PUBLIC UNIVERSITY: CONTRIBUTIONS TO A REFLECTION Silva, Glaucia Maria da Gestão Pedagógica na Educação Superior Coordenação de Cursos de Graduação Currículo Formação de Professores |
title_short |
PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF TEACHER FORMATION COURSES AT A PUBLIC UNIVERSITY: CONTRIBUTIONS TO A REFLECTION |
title_full |
PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF TEACHER FORMATION COURSES AT A PUBLIC UNIVERSITY: CONTRIBUTIONS TO A REFLECTION |
title_fullStr |
PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF TEACHER FORMATION COURSES AT A PUBLIC UNIVERSITY: CONTRIBUTIONS TO A REFLECTION |
title_full_unstemmed |
PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF TEACHER FORMATION COURSES AT A PUBLIC UNIVERSITY: CONTRIBUTIONS TO A REFLECTION |
title_sort |
PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF TEACHER FORMATION COURSES AT A PUBLIC UNIVERSITY: CONTRIBUTIONS TO A REFLECTION |
author |
Silva, Glaucia Maria da |
author_facet |
Silva, Glaucia Maria da Rivas, Noeli Prestes Padilha |
author_role |
author |
author2 |
Rivas, Noeli Prestes Padilha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Glaucia Maria da Rivas, Noeli Prestes Padilha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão Pedagógica na Educação Superior Coordenação de Cursos de Graduação Currículo Formação de Professores |
topic |
Gestão Pedagógica na Educação Superior Coordenação de Cursos de Graduação Currículo Formação de Professores |
description |
This paper, a reflection on experiences of coordinating undergraduate teacher formation courses in the context of a public Brazilian university, focuses on what facilitates and limits the building of a collective process where the courses’ pedagogical projects are a management tool. Certain legal provisions and teacher training courses focusing on the theme of management, sponsored by the university, are included in what facilitates the process and are then analyzed. Included among the hindrances are difficulties in undertaking collective work, the excessive workload of teachers, the conditions under which undergraduate courses are offered, and the promotion and priority of research at the expense of teaching. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16723 10.5216/ia.v36i2.16723 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16723 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v36i2.16723 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16723/10713 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 36 No. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 559-576 Revista Inter Ação; Vol. 36 Núm. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 559-576 Revista Inter-Ação; v. 36 n. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 559-576 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874761956786176 |