PEDAGOGICAL PRACTICES IN SCIENCE IN A SCHOOL OF THE FIELD
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64627 |
Resumo: | This text is based on a master's research, and seeks to analyze how pedagogical practices in science happen in a field school, and how they contemplate the curricular orientations of field education. A qualitative research methodology was used, with semi-structured questionnaires, observation and documentary analysis; the subjects were educators of a state school in Mirassol D'Oeste-MT. The results indicate: turnover of educators; curriculum with few elements of field education; lack of familiarity with the theory of field education, and difficulty in performing a pedagogical practice that values the knowledge and reality of students in the field, collective work and agroecology. It is important to ensure better working conditions for educators, and invest in continuing education, in order to deepen knowledge about the education of the field, and resignify pedagogical practices. |
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PEDAGOGICAL PRACTICES IN SCIENCE IN A SCHOOL OF THE FIELDPRÁCTICAS PEDAGÓGICAS EN LA CIENCIA EN UNA ESCUELA DEL CAMPOPRÁTICAS PEDAGÓGICAS EM CIÊNCIAS EM UMA ESCOLA DO CAMPOThis text is based on a master's research, and seeks to analyze how pedagogical practices in science happen in a field school, and how they contemplate the curricular orientations of field education. A qualitative research methodology was used, with semi-structured questionnaires, observation and documentary analysis; the subjects were educators of a state school in Mirassol D'Oeste-MT. The results indicate: turnover of educators; curriculum with few elements of field education; lack of familiarity with the theory of field education, and difficulty in performing a pedagogical practice that values the knowledge and reality of students in the field, collective work and agroecology. It is important to ensure better working conditions for educators, and invest in continuing education, in order to deepen knowledge about the education of the field, and resignify pedagogical practices.Este texto se basa en una investigación de maestría, y busca analizar cómo ocurren las prácticas pedagógicas en ciencia en una escuela de campo, y cómo contemplan las orientaciones curriculares de la educación del campo. Se utilizó metodología de investigación cualitativa, con cuestionarios semiestructurados, observación y análisis de documentos; los sujetos eran educadores en una escuela pública en Mirassol D’Oeste-MT. Los resultados muestran: rotación de educadores; currículo con pocos elementos de educación rural; desconocimiento de la teoría de la educación del campo, y dificultad para realizar una práctica pedagógica que valore el conocimiento y la realidad de los estudiantes en el campo, el trabajo colectivo y la agroecología. Es necesario asegurar mejores condiciones de trabajo para los educadores e invertir en la educación continua, para profundizar el conocimiento sobre la educación del campo y resignificar las prácticas pedagógicas.Este texto baseia-se em uma pesquisa de mestrado e busca analisar como acontecem as práticas pedagógicas em Ciências em uma escola do campo e de que forma elas contemplam as orientações curriculares da educação do campo. Utilizou-se metodologia de pesquisa qualitativa, com questionários semiestruturados, observação e análise documental; os sujeitos são educadoras de uma escola estadual de Mirassol D’Oeste-MT. Os resultados apontam: rotatividade de educadores; currículo com poucos elementos da educação do campo; falta de familiaridade com a teoria da educação do campo, além de dificuldade em realizar uma prática pedagógica que valorize os saberes e a realidade dos alunos do campo, o trabalho coletivo e a agroecologia. Cabe assegurar melhores condições de trabalho aos educadores, além de investimentos na formação continuada, de modo a aprofundar conhecimentos sobre a educação do campo e ressignificar as práticas pedagógicas.Faculdade de Educação (UFG)2021-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6462710.5216/ia.v45i3.64627Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1002-1016Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1002-1016Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1002-10161981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64627/36211Copyright (c) 2021 Valdenir de Souza Coutinho, Ilma Ferreira Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoutinho, Valdenir de SouzaMachado, Ilma Ferreira2021-01-15T13:08:43Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/64627Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:58.503686Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
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