Training science teachers to an inclusive pedagogical practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Paloma Alinne A.
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11654
Resumo: Regarding Special Education in the perspective of Inclusive Education, it is necessary to enhance the curriculum of undergraduate courses, especially those related to Science Teaching, with disciplines and activities that favor the knowledge related to the development of inclusive pedagogical strategies. In addition, we consider relevant that the disciplines that contemplate the inclusive aspects are based on practical rationality, to enable the future teacher subsidies to work with students with disabilities, syndrome and/or disorders. Thus, this paper aims to present results of a research conducted with a group of graduates of the courses of Physics, Chemistry, Biology and Mathematics of the Federal University of Itajubá (UNIFEI) with regard to theoretical knowledge and, in particular, practical knowledge, constructed during the formation period to work with these students in the regular context of teaching.
id UNESP-15_f794ba30b57be22a864d0523ccbcb37f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11654
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Training science teachers to an inclusive pedagogical practiceLa formación de profesores de ciencia para una practica Pedagogica inclusivaA formação de professores de ciências para uma prática pedagógica inclusivaInclusionScience teachingTeacher trainingInclusiónEnseñanza de CienciasFormación de profesoresInclusãoEnsino de CiênciasFormação de ProfessoresRegarding Special Education in the perspective of Inclusive Education, it is necessary to enhance the curriculum of undergraduate courses, especially those related to Science Teaching, with disciplines and activities that favor the knowledge related to the development of inclusive pedagogical strategies. In addition, we consider relevant that the disciplines that contemplate the inclusive aspects are based on practical rationality, to enable the future teacher subsidies to work with students with disabilities, syndrome and/or disorders. Thus, this paper aims to present results of a research conducted with a group of graduates of the courses of Physics, Chemistry, Biology and Mathematics of the Federal University of Itajubá (UNIFEI) with regard to theoretical knowledge and, in particular, practical knowledge, constructed during the formation period to work with these students in the regular context of teaching.En lo que se refiere a la Educación Especial en la perspectiva de la Educación Inclusiva, se observa la necesidad de potenciar el currículo de los cursos de licenciatura, en especial los relacionados a la Enseñanza de Ciencias, con disciplinas y actividades que favorezcan los conocimientos relativos al desarrollo de estrategias pedagógicas inclusivas. Además, se considera relevante que, las disciplinas que contemplan los aspectos inclusivos, estén basadas en la racionalidad práctica, para posibilitar al futuro profesor subsidios para actuar con los estudiantes con discapacidad, síndrome y/o trastornos. De este modo, este trabajo tiene el objetivo de presentar resultados de una investigación realizada con un grupo de alumnos de enseñanzas de los cursos de Física, Química, Biología y Matemática de la Universidad Federal de Itajubá (UNIFEI) en lo que se refiere a los conocimientos teóricos y, en especial, prácticos construidos durante el período de formación para actuar con esos estudiantes en el contexto regular de enseñanza.No que tange à Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva, observa-se a necessidade de potencializar o currículo dos cursos de licenciatura, em especial os relacionados ao Ensino de Ciências, com disciplinas e atividades que favoreçam os conhecimentos relativos ao desenvolvimento de estratégias pedagógicas inclusivas. Além disso, considera-se relevante que as disciplinas que contemplam os aspectos inclusivos estejam alicerçadas na racionalidade prática, para possibilitar ao futuro professor subsídios para atuar com os estudantes com deficiência, síndrome e/ou transtornos. Desse modo, este trabalho tem o objetivo de apresentar resultados de uma pesquisa realizada com um grupo de licenciandos dos cursos de Física, Química, Biologia e Matemática da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) no que tange aos conhecimentos teóricos e, em especial, práticos, construídos durante o período de formação para atuar com esses estudantes no contexto regular de ensino.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1165410.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11654Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1449-1458Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1449-14581982-55872446-860610.21723/riaee.v13.nesp2.set2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11654/7599Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Paloma Alinne A.2020-12-30T22:27:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11654Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:27:20Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Training science teachers to an inclusive pedagogical practice
La formación de profesores de ciencia para una practica Pedagogica inclusiva
A formação de professores de ciências para uma prática pedagógica inclusiva
title Training science teachers to an inclusive pedagogical practice
spellingShingle Training science teachers to an inclusive pedagogical practice
Rodrigues, Paloma Alinne A.
Inclusion
Science teaching
Teacher training
Inclusión
Enseñanza de Ciencias
Formación de profesores
Inclusão
Ensino de Ciências
Formação de Professores
title_short Training science teachers to an inclusive pedagogical practice
title_full Training science teachers to an inclusive pedagogical practice
title_fullStr Training science teachers to an inclusive pedagogical practice
title_full_unstemmed Training science teachers to an inclusive pedagogical practice
title_sort Training science teachers to an inclusive pedagogical practice
author Rodrigues, Paloma Alinne A.
author_facet Rodrigues, Paloma Alinne A.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Paloma Alinne A.
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion
Science teaching
Teacher training
Inclusión
Enseñanza de Ciencias
Formación de profesores
Inclusão
Ensino de Ciências
Formação de Professores
topic Inclusion
Science teaching
Teacher training
Inclusión
Enseñanza de Ciencias
Formación de profesores
Inclusão
Ensino de Ciências
Formação de Professores
description Regarding Special Education in the perspective of Inclusive Education, it is necessary to enhance the curriculum of undergraduate courses, especially those related to Science Teaching, with disciplines and activities that favor the knowledge related to the development of inclusive pedagogical strategies. In addition, we consider relevant that the disciplines that contemplate the inclusive aspects are based on practical rationality, to enable the future teacher subsidies to work with students with disabilities, syndrome and/or disorders. Thus, this paper aims to present results of a research conducted with a group of graduates of the courses of Physics, Chemistry, Biology and Mathematics of the Federal University of Itajubá (UNIFEI) with regard to theoretical knowledge and, in particular, practical knowledge, constructed during the formation period to work with these students in the regular context of teaching.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11654
10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11654
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11654
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11654
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11654/7599
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1449-1458
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1449-1458
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856686301184