ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO E LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: AÇÕES FORMATIVAS COMPARTILHADAS COM ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56960 |
Resumo: | This article explores the learning process of Math graduated teachers in the supervised stage. It is a qualitative research that aims to understand the movement of formative action on graduates when they carry out pedagogical workshops with students of Elementary School, in a teaching mathematics laboratory. Based on the assumptions of the Historical-Cultural approach and the Activity Theory, we analyse formative episodes recorded in reports written between 2015 and 2018, which explain the reflections, challenges and possibilities of teaching elaborated by academics. The analyses indicate that the moments of planning, development and evaluation of the workshops, from a collective perspective; contribute to the constitution of a new way of thinking presented by the graduated teachers on the pedagogical activity. |
id |
UFG-3_7484860d30d974eaea6bebe91c60c170 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/56960 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO E LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: AÇÕES FORMATIVAS COMPARTILHADAS COM ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICAThis article explores the learning process of Math graduated teachers in the supervised stage. It is a qualitative research that aims to understand the movement of formative action on graduates when they carry out pedagogical workshops with students of Elementary School, in a teaching mathematics laboratory. Based on the assumptions of the Historical-Cultural approach and the Activity Theory, we analyse formative episodes recorded in reports written between 2015 and 2018, which explain the reflections, challenges and possibilities of teaching elaborated by academics. The analyses indicate that the moments of planning, development and evaluation of the workshops, from a collective perspective; contribute to the constitution of a new way of thinking presented by the graduated teachers on the pedagogical activity.El artículo explora la temática del aprendizaje docente de estudiantes del profesorado de matemática en las pasantías supervisadas. Se trata de una investigación cualitativa que pretende comprender el movimiento de la acción formativa de los futuros docentes cuando realizan oficinas pedagógicas con estudiantes de educación fundamental, en un laboratório de matemática. En base a los presupuestos del enfoque Histórico-Cultural y de la Teoria de la Actividad, analisamos episódios formativos registrados en relatórios escritos entre 2015 y 2018, que explicitan reflexiones, desafios y posibilidades de enseñanzas elaboradas por académicos. Los análisis indican que los momentos de planificación, desarrollo y evaluación de las oficinas, en una perspectiva colectiva, contribuyen a la constitución de una nueva calidad de pensamiento de los docentes en formación sobre la actividad pedagógica. O artigo explora a temática aprendizagens docentes de licenciandos de Matemática no estágio supervisionado. Trata-se de investigação qualitativa que visa compreender o movimento de ação formativa de licenciandos quando realizam oficinas pedagógicas com estudantes do Ensino Fundamental, em um laboratório de ensino de Matemática. Baseados nos pressupostos da abordagem Histórico-Cultural e da Teoria da Atividade, analisamos episódios formativos registrados em relatórios escritos entre 2015 e 2018, que explicitam reflexões, desafios e possibilidades de ensino elaboradas por acadêmicos. As análises indiciam que os momentos de planejamento, desenvolvimento e avaliação das oficinas, em uma perspectiva coletiva, contribuem para a constituição de uma nova qualidade de pensamento dos licenciandos sobre a atividade pedagógica.Faculdade de Educação (UFG)2020-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/5696010.5216/ia.v45i2.56960Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 531-546Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 531-546Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 531-5461981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56960/35804Copyright (c) 2020 DIlza Côco, Sandra Aparecida Fraga da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessCôco, DIlzaSilva, Sandra Aparecida Fraga da2021-03-04T19:52:56Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/56960Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:54.301204Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO E LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: AÇÕES FORMATIVAS COMPARTILHADAS COM ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA |
title |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO E LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: AÇÕES FORMATIVAS COMPARTILHADAS COM ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA |
spellingShingle |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO E LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: AÇÕES FORMATIVAS COMPARTILHADAS COM ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA Côco, DIlza |
title_short |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO E LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: AÇÕES FORMATIVAS COMPARTILHADAS COM ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA |
title_full |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO E LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: AÇÕES FORMATIVAS COMPARTILHADAS COM ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA |
title_fullStr |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO E LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: AÇÕES FORMATIVAS COMPARTILHADAS COM ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA |
title_full_unstemmed |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO E LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: AÇÕES FORMATIVAS COMPARTILHADAS COM ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA |
title_sort |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO E LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: AÇÕES FORMATIVAS COMPARTILHADAS COM ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA |
author |
Côco, DIlza |
author_facet |
Côco, DIlza Silva, Sandra Aparecida Fraga da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Sandra Aparecida Fraga da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Côco, DIlza Silva, Sandra Aparecida Fraga da |
description |
This article explores the learning process of Math graduated teachers in the supervised stage. It is a qualitative research that aims to understand the movement of formative action on graduates when they carry out pedagogical workshops with students of Elementary School, in a teaching mathematics laboratory. Based on the assumptions of the Historical-Cultural approach and the Activity Theory, we analyse formative episodes recorded in reports written between 2015 and 2018, which explain the reflections, challenges and possibilities of teaching elaborated by academics. The analyses indicate that the moments of planning, development and evaluation of the workshops, from a collective perspective; contribute to the constitution of a new way of thinking presented by the graduated teachers on the pedagogical activity. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56960 10.5216/ia.v45i2.56960 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56960 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v45i2.56960 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56960/35804 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 DIlza Côco, Sandra Aparecida Fraga da Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 DIlza Côco, Sandra Aparecida Fraga da Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 531-546 Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 531-546 Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 531-546 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874763986829312 |