PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71152 |
Resumo: | In recent decades, bilingual education has grown exponentially in private schools, and more recently in public schools. Thus, this article aims to analyze policies in the national, state and local context for bilingual education from the theoretical perspective of curriculum internationalization (LEASK, 2013). For policy analysis, we used the bilingual education models proposed by Hornberger (1991). It is an approach, qualitative and documentary research. The data point to a conceptual limitation in public policies for bilingual education. It is also possible to observe the presence of two dominant models, that of maintenance and that of enrichment, promoting the preservation of minority immigration languages, and cultural pluralism. The need to broaden the debate in teacher education is highlighted. KEYWORDS: Bilingual Education. Teacher Training. Official Documents. Internationalization of the Curriculum. Public Policy. |
id |
UFG-3_7a0fe0793455082f34f87fc2c334bd40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/71152 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAININGPOLÍTICAS PÚBLICAS PARA LA EDUCACIÓN BILINGÜE: RETOS PARA LA FORMACIÓN DE PROFESORESPOLÍTICAS PÚBLICAS PARA O ENSINO BILÍNGUE: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORESIn recent decades, bilingual education has grown exponentially in private schools, and more recently in public schools. Thus, this article aims to analyze policies in the national, state and local context for bilingual education from the theoretical perspective of curriculum internationalization (LEASK, 2013). For policy analysis, we used the bilingual education models proposed by Hornberger (1991). It is an approach, qualitative and documentary research. The data point to a conceptual limitation in public policies for bilingual education. It is also possible to observe the presence of two dominant models, that of maintenance and that of enrichment, promoting the preservation of minority immigration languages, and cultural pluralism. The need to broaden the debate in teacher education is highlighted. KEYWORDS: Bilingual Education. Teacher Training. Official Documents. Internationalization of the Curriculum. Public Policy.En las últimas décadas, la educación bilingüe ha crecido exponencialmente en las escuelas privadas y en las escuelas públicas. Así, este artículo tiene como objetivo analizar las políticas en el contexto nacional, estatal y local para la educación bilingüe desde la perspectiva teórica de la internacionalización curricular (LEASK, 2013). Para el análisis de políticas, utilizamos los modelos de educación bilingüe propuestos por Hornberger (1991). Es un enfoque, investigación cualitativa y documental. Los datos apuntan a una limitación conceptual en las políticas públicas de educación bilingüe. También es posible observar la presencia de dos modelos dominantes, el de mantenimiento y el de enriquecimiento, promoviendo la preservación de las lenguas de inmigración minoritaria y el pluralismo cultural. Se destaca la necesidad de ampliar el debate en la formación del profesorado. PALABRAS CLAVE: Educación Bilingüe. Formación Docente. Documentos Oficiales. Internacionalización del Plan de Estudios. Políticas Públicas.Nas últimas décadas o ensino bilíngue tem crescido exponencialmente nas escolas privadas, e mais recentemente na rede pública. Assim, o presente artigo tem como objetivo analisar as políticas no contexto nacional, estadual e local para o ensino bilíngue a partir da perspectiva teórica da internacionalização do currículo (LEASK, 2013). Para análise das políticas, utilizamos os modelos de educação bilíngue propostos por Hornberger (1991). Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa e documental. Os dados apontam uma limitação conceitual nas políticas públicas para o ensino bilíngue. Pode-se ainda observar a presença de dois modelos dominantes, o de manutenção e o de enriquecimento, fomentando a preservação de línguas minoritárias de imigração e o pluralismo cultural. Ressalta-se a necessidade de ampliar o debate na formação de professores. PALAVRAS-CHAVE: Ensino Bilíngue. Formação de Professores. Internacionalização do Currículo. Políticas Públicas.Faculdade de Educação (UFG)2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7115210.5216/ia.v47i2.71152Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 795-811Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 795-811Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 795-8111981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71152/38645Copyright (c) 2022 Isabela Vieira Barbosa, Marcia Regina Selpa Heinzle, Leticia Zimmermanninfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Isabela Vieira Heinzle, Marcia Regina Selpa Zimmermann, Leticia2022-09-01T12:45:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/71152Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:05.688046Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING POLÍTICAS PÚBLICAS PARA LA EDUCACIÓN BILINGÜE: RETOS PARA LA FORMACIÓN DE PROFESORES POLÍTICAS PÚBLICAS PARA O ENSINO BILÍNGUE: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES |
title |
PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING |
spellingShingle |
PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING Barbosa, Isabela Vieira |
title_short |
PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING |
title_full |
PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING |
title_fullStr |
PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING |
title_full_unstemmed |
PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING |
title_sort |
PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING |
author |
Barbosa, Isabela Vieira |
author_facet |
Barbosa, Isabela Vieira Heinzle, Marcia Regina Selpa Zimmermann, Leticia |
author_role |
author |
author2 |
Heinzle, Marcia Regina Selpa Zimmermann, Leticia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Isabela Vieira Heinzle, Marcia Regina Selpa Zimmermann, Leticia |
description |
In recent decades, bilingual education has grown exponentially in private schools, and more recently in public schools. Thus, this article aims to analyze policies in the national, state and local context for bilingual education from the theoretical perspective of curriculum internationalization (LEASK, 2013). For policy analysis, we used the bilingual education models proposed by Hornberger (1991). It is an approach, qualitative and documentary research. The data point to a conceptual limitation in public policies for bilingual education. It is also possible to observe the presence of two dominant models, that of maintenance and that of enrichment, promoting the preservation of minority immigration languages, and cultural pluralism. The need to broaden the debate in teacher education is highlighted. KEYWORDS: Bilingual Education. Teacher Training. Official Documents. Internationalization of the Curriculum. Public Policy. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71152 10.5216/ia.v47i2.71152 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71152 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v47i2.71152 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71152/38645 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Isabela Vieira Barbosa, Marcia Regina Selpa Heinzle, Leticia Zimmermann info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Isabela Vieira Barbosa, Marcia Regina Selpa Heinzle, Leticia Zimmermann |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 795-811 Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 795-811 Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 795-811 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765248266240 |