PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Isabela Vieira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Heinzle, Marcia Regina Selpa, Zimmermann, Leticia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71152
Resumo: In recent decades, bilingual education has grown exponentially in private schools, and more recently in public schools. Thus, this article aims to analyze policies in the national, state and local context for bilingual education from the theoretical perspective of curriculum internationalization (LEASK, 2013). For policy analysis, we used the bilingual education models proposed by Hornberger (1991). It is an approach, qualitative and documentary research. The data point to a conceptual limitation in public policies for bilingual education. It is also possible to observe the presence of two dominant models, that of maintenance and that of enrichment, promoting the preservation of minority immigration languages, and cultural pluralism. The need to broaden the debate in teacher education is highlighted. KEYWORDS: Bilingual Education. Teacher Training. Official Documents. Internationalization of the Curriculum. Public Policy.
id UFG-3_7a0fe0793455082f34f87fc2c334bd40
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/71152
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAININGPOLÍTICAS PÚBLICAS PARA LA EDUCACIÓN BILINGÜE: RETOS PARA LA FORMACIÓN DE PROFESORESPOLÍTICAS PÚBLICAS PARA O ENSINO BILÍNGUE: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORESIn recent decades, bilingual education has grown exponentially in private schools, and more recently in public schools. Thus, this article aims to analyze policies in the national, state and local context for bilingual education from the theoretical perspective of curriculum internationalization (LEASK, 2013). For policy analysis, we used the bilingual education models proposed by Hornberger (1991). It is an approach, qualitative and documentary research. The data point to a conceptual limitation in public policies for bilingual education. It is also possible to observe the presence of two dominant models, that of maintenance and that of enrichment, promoting the preservation of minority immigration languages, and cultural pluralism. The need to broaden the debate in teacher education is highlighted. KEYWORDS: Bilingual Education. Teacher Training. Official Documents. Internationalization of the Curriculum. Public Policy.En las últimas décadas, la educación bilingüe ha crecido exponencialmente en las escuelas privadas y en las escuelas públicas. Así, este artículo tiene como objetivo analizar las políticas en el contexto nacional, estatal y local para la educación bilingüe desde la perspectiva teórica de la internacionalización curricular (LEASK, 2013). Para el análisis de políticas, utilizamos los modelos de educación bilingüe propuestos por Hornberger (1991). Es un enfoque, investigación cualitativa y documental. Los datos apuntan a una limitación conceptual en las políticas públicas de educación bilingüe. También es posible observar la presencia de dos modelos dominantes, el de mantenimiento y el de enriquecimiento, promoviendo la preservación de las lenguas de inmigración minoritaria y el pluralismo cultural. Se destaca la necesidad de ampliar el debate en la formación del profesorado. PALABRAS CLAVE: Educación Bilingüe. Formación Docente. Documentos Oficiales. Internacionalización del Plan de Estudios. Políticas Públicas.Nas últimas décadas o ensino bilíngue tem crescido exponencialmente nas escolas privadas, e mais recentemente na rede pública. Assim, o presente artigo tem como objetivo analisar as políticas no contexto nacional, estadual e local para o ensino bilíngue a partir da perspectiva teórica da internacionalização do currículo (LEASK, 2013). Para análise das políticas, utilizamos os modelos de educação bilíngue propostos por Hornberger (1991). Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa e documental.  Os dados apontam uma limitação conceitual nas políticas públicas para o ensino bilíngue. Pode-se ainda observar a presença de dois modelos dominantes, o de manutenção e o de enriquecimento, fomentando a preservação de línguas minoritárias de imigração e o pluralismo cultural. Ressalta-se a necessidade de ampliar o debate na formação de professores.  PALAVRAS-CHAVE: Ensino Bilíngue. Formação de Professores. Internacionalização do Currículo. Políticas Públicas.Faculdade de Educação (UFG)2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7115210.5216/ia.v47i2.71152Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 795-811Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 795-811Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 795-8111981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71152/38645Copyright (c) 2022 Isabela Vieira Barbosa, Marcia Regina Selpa Heinzle, Leticia Zimmermanninfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Isabela Vieira Heinzle, Marcia Regina Selpa Zimmermann, Leticia2022-09-01T12:45:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/71152Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:05.688046Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING
POLÍTICAS PÚBLICAS PARA LA EDUCACIÓN BILINGÜE: RETOS PARA LA FORMACIÓN DE PROFESORES
POLÍTICAS PÚBLICAS PARA O ENSINO BILÍNGUE: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES
title PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING
spellingShingle PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING
Barbosa, Isabela Vieira
title_short PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING
title_full PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING
title_fullStr PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING
title_full_unstemmed PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING
title_sort PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING
author Barbosa, Isabela Vieira
author_facet Barbosa, Isabela Vieira
Heinzle, Marcia Regina Selpa
Zimmermann, Leticia
author_role author
author2 Heinzle, Marcia Regina Selpa
Zimmermann, Leticia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Isabela Vieira
Heinzle, Marcia Regina Selpa
Zimmermann, Leticia
description In recent decades, bilingual education has grown exponentially in private schools, and more recently in public schools. Thus, this article aims to analyze policies in the national, state and local context for bilingual education from the theoretical perspective of curriculum internationalization (LEASK, 2013). For policy analysis, we used the bilingual education models proposed by Hornberger (1991). It is an approach, qualitative and documentary research. The data point to a conceptual limitation in public policies for bilingual education. It is also possible to observe the presence of two dominant models, that of maintenance and that of enrichment, promoting the preservation of minority immigration languages, and cultural pluralism. The need to broaden the debate in teacher education is highlighted. KEYWORDS: Bilingual Education. Teacher Training. Official Documents. Internationalization of the Curriculum. Public Policy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71152
10.5216/ia.v47i2.71152
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71152
identifier_str_mv 10.5216/ia.v47i2.71152
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71152/38645
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Isabela Vieira Barbosa, Marcia Regina Selpa Heinzle, Leticia Zimmermann
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Isabela Vieira Barbosa, Marcia Regina Selpa Heinzle, Leticia Zimmermann
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 795-811
Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 795-811
Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 795-811
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765248266240