DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonzalez, Jeferson Anibal
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76654
Resumo: This paper presents the results of a theoretical-bibliographical and conceptual research on the didactic-pedagogical elements that make up technicism and neotechnicism in Brazilian education. Through the formulations that support these conceptions, we sought to analyze the conceptualization of the place of techniques and technologies used to justify their use in educational work. It is concluded that there is a need to overcome these conceptions as a contribution to a human formation that aims at the active insertion of the subject in social practice to transform it.
id UFG-3_8252f0fb471c4c9a0dbb70312679b077
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76654
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIESELEMENTOS DIDÁCTICOS DEL TECNICISMO Y NEOTECNISMO EN LA HISTORIA DE LAS IDEAS PEDAGÓGICAS: LA CENTRALIDAD DE LAS TÉCNICAS Y TECNOLOGÍASELEMENTOS DIDÁTICOS DO TECNICISMO E DO NEOTECNICISMO NA HISTÓRIA DAS IDEIAS PEDAGÓGICAS: A CENTRALIDADE DAS TÉCNICAS E TECNOLOGIASTrabalho Educativo; Ideias Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnicismo.Educational Work; Pedagogical Ideas; Technicism; Neotechnicism.Trabajo Educativo; Ideas Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnismo.This paper presents the results of a theoretical-bibliographical and conceptual research on the didactic-pedagogical elements that make up technicism and neotechnicism in Brazilian education. Through the formulations that support these conceptions, we sought to analyze the conceptualization of the place of techniques and technologies used to justify their use in educational work. It is concluded that there is a need to overcome these conceptions as a contribution to a human formation that aims at the active insertion of the subject in social practice to transform it.Este artículo presenta los resultados de una investigación teórico-bibliográfica y conceptual sobre los elementos didáctico-pedagógicos que componen tecnicismos y neotecnias en la educación brasileña. A través de las formulaciones que sustentan estas concepciones, buscamos analizar la conceptualización del lugar de las técnicas y tecnologías utilizadas para justificar su uso en el trabajo educativo. Se concluye que existe la necesidad de superar estas concepciones como aporte a una formación humana que apunte a la inserción activa del sujeto en la práctica social para transformarla.Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa de caráter teórico-bibliográfico e conceitual acerca dos elementos didático-pedagógicos que compõem o tecnicismo e o neotecnicismo na educação brasileira. Por meio das formulações que sustentam essas concepções, buscou-se analisar a conceituação sobre o lugar das técnicas e tecnologias utilizadas para justificar os seus usos no trabalho educativo. Conclui-se pela necessidade de superação dessas concepções como contribuição a uma formação humana que objetive a inserção ativa do sujeito na prática social a fim de transformá-la.Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7665410.5216/ia.v49i1.76654Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 331-346Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 331-346Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 331-3461981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76654/40976Copyright (c) 2024 Jeferson Anibal Gonzalezinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonzalez, Jeferson Anibal2024-05-16T00:29:02Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76654Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:15.995071Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES
ELEMENTOS DIDÁCTICOS DEL TECNICISMO Y NEOTECNISMO EN LA HISTORIA DE LAS IDEAS PEDAGÓGICAS: LA CENTRALIDAD DE LAS TÉCNICAS Y TECNOLOGÍAS
ELEMENTOS DIDÁTICOS DO TECNICISMO E DO NEOTECNICISMO NA HISTÓRIA DAS IDEIAS PEDAGÓGICAS: A CENTRALIDADE DAS TÉCNICAS E TECNOLOGIAS
title DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES
spellingShingle DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES
Gonzalez, Jeferson Anibal
Trabalho Educativo; Ideias Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnicismo.
Educational Work; Pedagogical Ideas; Technicism; Neotechnicism.
Trabajo Educativo; Ideas Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnismo.
title_short DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES
title_full DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES
title_fullStr DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES
title_full_unstemmed DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES
title_sort DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES
author Gonzalez, Jeferson Anibal
author_facet Gonzalez, Jeferson Anibal
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonzalez, Jeferson Anibal
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho Educativo; Ideias Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnicismo.
Educational Work; Pedagogical Ideas; Technicism; Neotechnicism.
Trabajo Educativo; Ideas Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnismo.
topic Trabalho Educativo; Ideias Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnicismo.
Educational Work; Pedagogical Ideas; Technicism; Neotechnicism.
Trabajo Educativo; Ideas Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnismo.
description This paper presents the results of a theoretical-bibliographical and conceptual research on the didactic-pedagogical elements that make up technicism and neotechnicism in Brazilian education. Through the formulations that support these conceptions, we sought to analyze the conceptualization of the place of techniques and technologies used to justify their use in educational work. It is concluded that there is a need to overcome these conceptions as a contribution to a human formation that aims at the active insertion of the subject in social practice to transform it.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76654
10.5216/ia.v49i1.76654
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76654
identifier_str_mv 10.5216/ia.v49i1.76654
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76654/40976
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Jeferson Anibal Gonzalez
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Jeferson Anibal Gonzalez
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 331-346
Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 331-346
Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 331-346
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765859586048