DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76654 |
Resumo: | This paper presents the results of a theoretical-bibliographical and conceptual research on the didactic-pedagogical elements that make up technicism and neotechnicism in Brazilian education. Through the formulations that support these conceptions, we sought to analyze the conceptualization of the place of techniques and technologies used to justify their use in educational work. It is concluded that there is a need to overcome these conceptions as a contribution to a human formation that aims at the active insertion of the subject in social practice to transform it. |
id |
UFG-3_8252f0fb471c4c9a0dbb70312679b077 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76654 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIESELEMENTOS DIDÁCTICOS DEL TECNICISMO Y NEOTECNISMO EN LA HISTORIA DE LAS IDEAS PEDAGÓGICAS: LA CENTRALIDAD DE LAS TÉCNICAS Y TECNOLOGÍASELEMENTOS DIDÁTICOS DO TECNICISMO E DO NEOTECNICISMO NA HISTÓRIA DAS IDEIAS PEDAGÓGICAS: A CENTRALIDADE DAS TÉCNICAS E TECNOLOGIASTrabalho Educativo; Ideias Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnicismo.Educational Work; Pedagogical Ideas; Technicism; Neotechnicism.Trabajo Educativo; Ideas Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnismo.This paper presents the results of a theoretical-bibliographical and conceptual research on the didactic-pedagogical elements that make up technicism and neotechnicism in Brazilian education. Through the formulations that support these conceptions, we sought to analyze the conceptualization of the place of techniques and technologies used to justify their use in educational work. It is concluded that there is a need to overcome these conceptions as a contribution to a human formation that aims at the active insertion of the subject in social practice to transform it.Este artículo presenta los resultados de una investigación teórico-bibliográfica y conceptual sobre los elementos didáctico-pedagógicos que componen tecnicismos y neotecnias en la educación brasileña. A través de las formulaciones que sustentan estas concepciones, buscamos analizar la conceptualización del lugar de las técnicas y tecnologías utilizadas para justificar su uso en el trabajo educativo. Se concluye que existe la necesidad de superar estas concepciones como aporte a una formación humana que apunte a la inserción activa del sujeto en la práctica social para transformarla.Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa de caráter teórico-bibliográfico e conceitual acerca dos elementos didático-pedagógicos que compõem o tecnicismo e o neotecnicismo na educação brasileira. Por meio das formulações que sustentam essas concepções, buscou-se analisar a conceituação sobre o lugar das técnicas e tecnologias utilizadas para justificar os seus usos no trabalho educativo. Conclui-se pela necessidade de superação dessas concepções como contribuição a uma formação humana que objetive a inserção ativa do sujeito na prática social a fim de transformá-la.Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7665410.5216/ia.v49i1.76654Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 331-346Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 331-346Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 331-3461981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76654/40976Copyright (c) 2024 Jeferson Anibal Gonzalezinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonzalez, Jeferson Anibal2024-05-16T00:29:02Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76654Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:15.995071Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES ELEMENTOS DIDÁCTICOS DEL TECNICISMO Y NEOTECNISMO EN LA HISTORIA DE LAS IDEAS PEDAGÓGICAS: LA CENTRALIDAD DE LAS TÉCNICAS Y TECNOLOGÍAS ELEMENTOS DIDÁTICOS DO TECNICISMO E DO NEOTECNICISMO NA HISTÓRIA DAS IDEIAS PEDAGÓGICAS: A CENTRALIDADE DAS TÉCNICAS E TECNOLOGIAS |
title |
DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES |
spellingShingle |
DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES Gonzalez, Jeferson Anibal Trabalho Educativo; Ideias Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnicismo. Educational Work; Pedagogical Ideas; Technicism; Neotechnicism. Trabajo Educativo; Ideas Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnismo. |
title_short |
DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES |
title_full |
DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES |
title_fullStr |
DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES |
title_full_unstemmed |
DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES |
title_sort |
DIDACTIC ELEMENTS OF TECHNICISM AND NEOTECHNICISM IN THE HISTORY OF PEDAGOGICAL IDEAS: THE CENTRALITY OF TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES |
author |
Gonzalez, Jeferson Anibal |
author_facet |
Gonzalez, Jeferson Anibal |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonzalez, Jeferson Anibal |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho Educativo; Ideias Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnicismo. Educational Work; Pedagogical Ideas; Technicism; Neotechnicism. Trabajo Educativo; Ideas Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnismo. |
topic |
Trabalho Educativo; Ideias Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnicismo. Educational Work; Pedagogical Ideas; Technicism; Neotechnicism. Trabajo Educativo; Ideas Pedagógicas; Tecnicismo; Neotecnismo. |
description |
This paper presents the results of a theoretical-bibliographical and conceptual research on the didactic-pedagogical elements that make up technicism and neotechnicism in Brazilian education. Through the formulations that support these conceptions, we sought to analyze the conceptualization of the place of techniques and technologies used to justify their use in educational work. It is concluded that there is a need to overcome these conceptions as a contribution to a human formation that aims at the active insertion of the subject in social practice to transform it. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76654 10.5216/ia.v49i1.76654 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76654 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v49i1.76654 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76654/40976 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Jeferson Anibal Gonzalez info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Jeferson Anibal Gonzalez |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 331-346 Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 331-346 Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 331-346 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765859586048 |