LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996 |
Resumo: | Since the 1960s, Latin America has been consolidated as the scenario of the mobilization of intellectuals around libertarian and decolonial pedagogical processes committed to the struggles for historical, political, economic and sociocultural transformations. Such intellectuals and social movements dedicated to the promotion of culture and popular education are characterized by the criticism of the colonizing processes. From the Pedagogy of the Oppressed to the Decolonial Pedagogy, a movement to challenge the hegemonic ideological impositions of capitalism and excluding colonialism has intensified, generating resonances in different areas of scientific knowledge. This article seeks to identify interpenetrations between the two currents of thought in the areas of culture, education and religion. KEYWORDS: Pedagogy of the Oppressed. Decoloniality. Latin America. Education. |
id |
UFG-3_89ef3fe2c7e937fdbd0d25eddf75c477 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/70996 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY PEDAGOGÍAS LIBERTARIAS LATINOAMERICANAS: DE LA PEDAGOGÍA DEL OPRIMIDO A LA PEDAGOGIA DECOLONIALPEDAGOGIAS LIBERTÁRIAS LATINO-AMERICANAS: DA PEDAGOGIA DO OPRIMIDO À PEDAGOGIA DECOLONIAL Since the 1960s, Latin America has been consolidated as the scenario of the mobilization of intellectuals around libertarian and decolonial pedagogical processes committed to the struggles for historical, political, economic and sociocultural transformations. Such intellectuals and social movements dedicated to the promotion of culture and popular education are characterized by the criticism of the colonizing processes. From the Pedagogy of the Oppressed to the Decolonial Pedagogy, a movement to challenge the hegemonic ideological impositions of capitalism and excluding colonialism has intensified, generating resonances in different areas of scientific knowledge. This article seeks to identify interpenetrations between the two currents of thought in the areas of culture, education and religion. KEYWORDS: Pedagogy of the Oppressed. Decoloniality. Latin America. Education.Desde la década de 1960, América Latina se ha consolidado como el escenario de la movilización de intelectuales en torno a procesos pedagógicos libertarios y decoloniales comprometidos con las luchas por las transformaciones históricas, políticas, económicas y socioculturales. Tales intelectuales y movimientos sociales dedicados a la promoción de la cultura y la educación popular se caracterizan por la crítica de los procesos colonizadores. De la Pedagogía del Oprimido a la Pedagogía Decolonial se ha intensificado un movimiento para impugnar las imposiciones ideológicas hegemónicas del capitalismo y el colonialismo excluyente, generando resonancias en diferentes áreas del conocimiento científico. Este artículo busca identificar interpenetraciones entre las dos corrientes de pensamiento desde las áreas de cultura, educación y religión. PALABRAS CLAVE: Pedagogía del Oprimido. Decolonialidad. América Latina. Educación.Desde a década de 1960, a América Latina tem se consolidado como o cenário da mobilização de intelectuais em torno de processos pedagógicos libertários e decoloniais, comprometidos com as lutas por transformações históricas, políticas, econômicas e socioculturais. Tais intelectuais e movimentos sociais dedicados ao fomento da cultura e da educação popular caracterizam-se pela crítica aos processos colonizadores. Desde a Pedagogia do Oprimido até a Pedagogia Decolonial, um movimento de contestação das imposições ideológicas hegemônicas do capitalismo e do colonialismo excludentes tem se intensificado, gerando ressonâncias em diferentes áreas do conhecimento científico. O presente artigo busca identificar interpenetrações entre essas duas correntes de pensamento a partir dos âmbitos da cultura, da educação e da religião. PALAVRAS-CHAVE: Pedagogia do Oprimido. Decolonialidade. América Latina. Educação.Faculdade de Educação (UFG)2022-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7099610.5216/ia.v47i1.70996Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 1 (2022); 126-138Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 1 (2022); 126-138Revista Inter-Ação; v. 47 n. 1 (2022); 126-1381981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996/38294https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996/40837Copyright (c) 2022 Flávia Ribeiro Amaroinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmaro, Flávia Ribeiro2024-03-04T14:34:35Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/70996Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:05.561389Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY PEDAGOGÍAS LIBERTARIAS LATINOAMERICANAS: DE LA PEDAGOGÍA DEL OPRIMIDO A LA PEDAGOGIA DECOLONIAL PEDAGOGIAS LIBERTÁRIAS LATINO-AMERICANAS: DA PEDAGOGIA DO OPRIMIDO À PEDAGOGIA DECOLONIAL |
title |
LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY |
spellingShingle |
LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY Amaro, Flávia Ribeiro |
title_short |
LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY |
title_full |
LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY |
title_fullStr |
LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY |
title_full_unstemmed |
LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY |
title_sort |
LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY |
author |
Amaro, Flávia Ribeiro |
author_facet |
Amaro, Flávia Ribeiro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaro, Flávia Ribeiro |
description |
Since the 1960s, Latin America has been consolidated as the scenario of the mobilization of intellectuals around libertarian and decolonial pedagogical processes committed to the struggles for historical, political, economic and sociocultural transformations. Such intellectuals and social movements dedicated to the promotion of culture and popular education are characterized by the criticism of the colonizing processes. From the Pedagogy of the Oppressed to the Decolonial Pedagogy, a movement to challenge the hegemonic ideological impositions of capitalism and excluding colonialism has intensified, generating resonances in different areas of scientific knowledge. This article seeks to identify interpenetrations between the two currents of thought in the areas of culture, education and religion. KEYWORDS: Pedagogy of the Oppressed. Decoloniality. Latin America. Education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996 10.5216/ia.v47i1.70996 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v47i1.70996 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996/38294 https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996/40837 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Flávia Ribeiro Amaro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Flávia Ribeiro Amaro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 1 (2022); 126-138 Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 1 (2022); 126-138 Revista Inter-Ação; v. 47 n. 1 (2022); 126-138 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764713492480 |