LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaro, Flávia Ribeiro
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996
Resumo: Since the 1960s, Latin America has been consolidated as the scenario of the mobilization of intellectuals around libertarian and decolonial pedagogical processes committed to the struggles for historical, political, economic and sociocultural transformations. Such intellectuals and social movements dedicated to the promotion of culture and popular education are characterized by the criticism of the colonizing processes. From the Pedagogy of the Oppressed to the Decolonial Pedagogy, a movement to challenge the hegemonic ideological impositions of capitalism and excluding colonialism has intensified, generating resonances in different areas of scientific knowledge. This article seeks to identify interpenetrations between the two currents of thought in the areas of culture, education and religion. KEYWORDS: Pedagogy of the Oppressed. Decoloniality. Latin America. Education.
id UFG-3_89ef3fe2c7e937fdbd0d25eddf75c477
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/70996
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY PEDAGOGÍAS LIBERTARIAS LATINOAMERICANAS: DE LA PEDAGOGÍA DEL OPRIMIDO A LA PEDAGOGIA DECOLONIALPEDAGOGIAS LIBERTÁRIAS LATINO-AMERICANAS: DA PEDAGOGIA DO OPRIMIDO À PEDAGOGIA DECOLONIAL Since the 1960s, Latin America has been consolidated as the scenario of the mobilization of intellectuals around libertarian and decolonial pedagogical processes committed to the struggles for historical, political, economic and sociocultural transformations. Such intellectuals and social movements dedicated to the promotion of culture and popular education are characterized by the criticism of the colonizing processes. From the Pedagogy of the Oppressed to the Decolonial Pedagogy, a movement to challenge the hegemonic ideological impositions of capitalism and excluding colonialism has intensified, generating resonances in different areas of scientific knowledge. This article seeks to identify interpenetrations between the two currents of thought in the areas of culture, education and religion. KEYWORDS: Pedagogy of the Oppressed. Decoloniality. Latin America. Education.Desde la década de 1960, América Latina se ha consolidado como el escenario de la movilización de intelectuales en torno a procesos pedagógicos libertarios y decoloniales comprometidos con las luchas por las transformaciones históricas, políticas, económicas y socioculturales. Tales intelectuales y movimientos sociales dedicados a la promoción de la cultura y la educación popular se caracterizan por la crítica de los procesos colonizadores. De la Pedagogía del Oprimido a la Pedagogía Decolonial se ha intensificado un movimiento para impugnar las imposiciones ideológicas hegemónicas del capitalismo y el colonialismo excluyente, generando resonancias en diferentes áreas del conocimiento científico. Este artículo busca identificar interpenetraciones entre las dos corrientes de pensamiento desde las áreas de cultura, educación y religión. PALABRAS CLAVE: Pedagogía del Oprimido. Decolonialidad. América Latina. Educación.Desde a década de 1960, a América Latina tem se consolidado como o cenário da mobilização de intelectuais em torno de processos pedagógicos libertários e decoloniais, comprometidos com as lutas por transformações históricas, políticas, econômicas e socioculturais. Tais intelectuais e movimentos sociais dedicados ao fomento da cultura e da educação popular caracterizam-se pela crítica aos processos colonizadores. Desde a Pedagogia do Oprimido até a Pedagogia Decolonial, um movimento de contestação das imposições ideológicas hegemônicas do capitalismo e do colonialismo excludentes tem se intensificado, gerando ressonâncias em diferentes áreas do conhecimento científico. O presente artigo busca identificar interpenetrações entre essas duas correntes de pensamento a partir dos âmbitos da cultura, da educação e da religião.  PALAVRAS-CHAVE: Pedagogia do Oprimido. Decolonialidade. América Latina. Educação.Faculdade de Educação (UFG)2022-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7099610.5216/ia.v47i1.70996Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 1 (2022); 126-138Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 1 (2022); 126-138Revista Inter-Ação; v. 47 n. 1 (2022); 126-1381981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996/38294https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996/40837Copyright (c) 2022 Flávia Ribeiro Amaroinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmaro, Flávia Ribeiro2024-03-04T14:34:35Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/70996Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:05.561389Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY
PEDAGOGÍAS LIBERTARIAS LATINOAMERICANAS: DE LA PEDAGOGÍA DEL OPRIMIDO A LA PEDAGOGIA DECOLONIAL
PEDAGOGIAS LIBERTÁRIAS LATINO-AMERICANAS: DA PEDAGOGIA DO OPRIMIDO À PEDAGOGIA DECOLONIAL
title LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY
spellingShingle LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY
Amaro, Flávia Ribeiro
title_short LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY
title_full LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY
title_fullStr LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY
title_full_unstemmed LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY
title_sort LIBERTARIAN PEDAGOGIES OF LATIN AMERICA: FROM PEDAGOGY OF THE OPRESSED TO DECOLONIAL PEDAGOGY
author Amaro, Flávia Ribeiro
author_facet Amaro, Flávia Ribeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaro, Flávia Ribeiro
description Since the 1960s, Latin America has been consolidated as the scenario of the mobilization of intellectuals around libertarian and decolonial pedagogical processes committed to the struggles for historical, political, economic and sociocultural transformations. Such intellectuals and social movements dedicated to the promotion of culture and popular education are characterized by the criticism of the colonizing processes. From the Pedagogy of the Oppressed to the Decolonial Pedagogy, a movement to challenge the hegemonic ideological impositions of capitalism and excluding colonialism has intensified, generating resonances in different areas of scientific knowledge. This article seeks to identify interpenetrations between the two currents of thought in the areas of culture, education and religion. KEYWORDS: Pedagogy of the Oppressed. Decoloniality. Latin America. Education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996
10.5216/ia.v47i1.70996
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996
identifier_str_mv 10.5216/ia.v47i1.70996
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996/38294
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/70996/40837
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Flávia Ribeiro Amaro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Flávia Ribeiro Amaro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 1 (2022); 126-138
Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 1 (2022); 126-138
Revista Inter-Ação; v. 47 n. 1 (2022); 126-138
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764713492480