NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61147 |
Resumo: | The article analyzes the privatization process of education effected by neoliberal reforms in Brazil since the 1990s and, especially in the continuing education of teachers, through public-private partnerships. The methodology adopted was a literature review. We note that these reforms signal the valuation of the private sector in the educational field as a strategy of guaranteeing the capitalist order, in which the market is presented as a regulator of social life, without implying the defense of equality and social rights. We conclude by proposing possible alternatives to think about education beyond capital, and the defense of a solid teacher education that will help them to be the organic intellectuals of transformation of their social environment, subjects of transformation, even in situations of extreme hopelessness. Keywords: Teacher Training. Public-Private Partnerships. Privatization. Neoliberalism |
id |
UFG-3_a2b03397036d405b24511a69de1ddff6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/61147 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPSNEOLIBERALISMO Y PRIVACIDAD DE LA EDUCACIÓN: FORMACIÓN DE PROFESORES Y LA RELACIÓN ENTRE ALIANZAS PÚBLICO-PRIVADASNéolibéralisme et confidentialité de l'éducation: formation des enseignants et relations entre les partenariats public-privéO NEOLIBERALISMO E A PRIVATIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO: FORMAÇÃO DE PROFESSORES E A RELAÇÃO ENTRE AS PARCERIAS PÚBLICO-PRIVADASThe article analyzes the privatization process of education effected by neoliberal reforms in Brazil since the 1990s and, especially in the continuing education of teachers, through public-private partnerships. The methodology adopted was a literature review. We note that these reforms signal the valuation of the private sector in the educational field as a strategy of guaranteeing the capitalist order, in which the market is presented as a regulator of social life, without implying the defense of equality and social rights. We conclude by proposing possible alternatives to think about education beyond capital, and the defense of a solid teacher education that will help them to be the organic intellectuals of transformation of their social environment, subjects of transformation, even in situations of extreme hopelessness. Keywords: Teacher Training. Public-Private Partnerships. Privatization. NeoliberalismEl artículo analiza el proceso de privatización de la educación efectuado por las reformas neoliberales en Brasil desde la década de 1990 y, especialmente en la educación continua de profesores, a partir de alianzas público-privadas. La metodología adoptada fue una revisión bibliográfica. Constatamos que estas reformas señalizan la valoración del sector privado en el campo educativo como una estrategia para garantizar el orden capitalista, en el que el mercado se presenta como un regulador de la vida social, sin que eso implique la defensa de la igualdad y los derechos sociales. Concluimos el texto proponiendo posibles alternativas para pensar sobre la educación más allá del capital, y la defensa de una sólida formación docente que los ayude a ser intelectuales orgánicos de transformación de su entorno social, sujetos de transformación, incluso en situaciones de extrema desesperanza. Palabras clave: Formación docente. Alianzas público-privadas. Privatización. Neoliberalismo.O artigo faz uma análise sobre o processo de privatização da educação efetivado pelas reformas neoliberais no Brasil a partir da década de 1990 e, em especial na formação continuada de professores, a partir das parcerias público-privadas. A metodologia adotada foi uma revisão bibliográfica. Constamos que essas reformas sinalizam para a valorização do setor privado no campo educacional como uma estratégia de garantia da ordem capitalista, em que o mercado é apresentado como regulador da vida social, sem que isso implique na defesa da igualdade e dos direitos sociais. Concluímos o texto propondo alternativas possíveis de se pensar a educação para além do capital, e a defesa de uma sólida formação de professores que os ajude a serem os intelectuais orgânicos de transformação do seu meio social, sujeitos de transformação, mesmo em situações de extrema desesperança. Palavras - Chaves: Formação de Professores. Parcerias público-privadas. Privatização. Neoliberalismo.Faculdade de Educação (UFG)2020-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6114710.5216/ia.v45i2.61147Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 300-316Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 300-316Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 300-3161981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61147/35517Copyright (c) 2020 MARY JOSE ALMEIDA PEREIRA, ARLETE MARIA MONTE DE CAMARGOinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Mary Jose AlmeidaCamargo, Arlete Maria Monte de 2021-03-04T19:00:06Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61147Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:55.175229Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS NEOLIBERALISMO Y PRIVACIDAD DE LA EDUCACIÓN: FORMACIÓN DE PROFESORES Y LA RELACIÓN ENTRE ALIANZAS PÚBLICO-PRIVADAS Néolibéralisme et confidentialité de l'éducation: formation des enseignants et relations entre les partenariats public-privé O NEOLIBERALISMO E A PRIVATIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO: FORMAÇÃO DE PROFESSORES E A RELAÇÃO ENTRE AS PARCERIAS PÚBLICO-PRIVADAS |
title |
NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS |
spellingShingle |
NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS Pereira, Mary Jose Almeida |
title_short |
NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS |
title_full |
NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS |
title_fullStr |
NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS |
title_full_unstemmed |
NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS |
title_sort |
NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS |
author |
Pereira, Mary Jose Almeida |
author_facet |
Pereira, Mary Jose Almeida Camargo, Arlete Maria Monte de |
author_role |
author |
author2 |
Camargo, Arlete Maria Monte de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Mary Jose Almeida Camargo, Arlete Maria Monte de |
description |
The article analyzes the privatization process of education effected by neoliberal reforms in Brazil since the 1990s and, especially in the continuing education of teachers, through public-private partnerships. The methodology adopted was a literature review. We note that these reforms signal the valuation of the private sector in the educational field as a strategy of guaranteeing the capitalist order, in which the market is presented as a regulator of social life, without implying the defense of equality and social rights. We conclude by proposing possible alternatives to think about education beyond capital, and the defense of a solid teacher education that will help them to be the organic intellectuals of transformation of their social environment, subjects of transformation, even in situations of extreme hopelessness. Keywords: Teacher Training. Public-Private Partnerships. Privatization. Neoliberalism |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61147 10.5216/ia.v45i2.61147 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61147 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v45i2.61147 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61147/35517 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 MARY JOSE ALMEIDA PEREIRA, ARLETE MARIA MONTE DE CAMARGO info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 MARY JOSE ALMEIDA PEREIRA, ARLETE MARIA MONTE DE CAMARGO |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 300-316 Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 300-316 Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 300-316 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764011995136 |