NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Mary Jose Almeida
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Camargo, Arlete Maria Monte de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61147
Resumo: The article analyzes the privatization process of education effected by neoliberal reforms in Brazil since the 1990s and, especially in the continuing education of teachers, through public-private partnerships. The methodology adopted was a literature review. We note that these reforms signal the valuation of the private sector in the educational field as a strategy of guaranteeing the capitalist order, in which the market is presented as a regulator of social life, without implying the defense of equality and social rights. We conclude by proposing possible alternatives to think about education beyond capital, and the defense of a solid teacher education that will help them to be the organic intellectuals of transformation of their social environment, subjects of transformation, even in situations of extreme hopelessness.  Keywords: Teacher Training. Public-Private Partnerships. Privatization. Neoliberalism
id UFG-3_a2b03397036d405b24511a69de1ddff6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/61147
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPSNEOLIBERALISMO Y PRIVACIDAD DE LA EDUCACIÓN: FORMACIÓN DE PROFESORES Y LA RELACIÓN ENTRE ALIANZAS PÚBLICO-PRIVADASNéolibéralisme et confidentialité de l'éducation: formation des enseignants et relations entre les partenariats public-privéO NEOLIBERALISMO E A PRIVATIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO: FORMAÇÃO DE PROFESSORES E A RELAÇÃO ENTRE AS PARCERIAS PÚBLICO-PRIVADASThe article analyzes the privatization process of education effected by neoliberal reforms in Brazil since the 1990s and, especially in the continuing education of teachers, through public-private partnerships. The methodology adopted was a literature review. We note that these reforms signal the valuation of the private sector in the educational field as a strategy of guaranteeing the capitalist order, in which the market is presented as a regulator of social life, without implying the defense of equality and social rights. We conclude by proposing possible alternatives to think about education beyond capital, and the defense of a solid teacher education that will help them to be the organic intellectuals of transformation of their social environment, subjects of transformation, even in situations of extreme hopelessness.  Keywords: Teacher Training. Public-Private Partnerships. Privatization. NeoliberalismEl artículo analiza el proceso de privatización de la educación efectuado por las reformas neoliberales en Brasil desde la década de 1990 y, especialmente en la educación continua de profesores, a partir de alianzas público-privadas. La metodología adoptada fue una revisión bibliográfica. Constatamos que estas reformas señalizan la valoración del sector privado en el campo educativo como una estrategia para garantizar el orden capitalista, en el que el mercado se presenta como un regulador de la vida social, sin que eso implique la defensa de la igualdad y los derechos sociales. Concluimos el texto proponiendo posibles alternativas para pensar sobre la educación más allá del capital, y la defensa de una sólida formación docente que los ayude a ser intelectuales orgánicos de transformación de su entorno social, sujetos de transformación, incluso en situaciones de extrema desesperanza. Palabras clave: Formación docente. Alianzas público-privadas. Privatización. Neoliberalismo.O artigo faz uma análise sobre o processo de privatização da educação efetivado pelas reformas neoliberais no Brasil a partir da década de 1990 e, em especial na formação continuada de professores, a partir das parcerias público-privadas. A metodologia adotada foi uma revisão bibliográfica. Constamos que essas reformas sinalizam para a valorização do setor privado no campo educacional como uma estratégia de garantia da ordem capitalista, em que o mercado é apresentado como regulador da vida social, sem que isso implique na defesa da igualdade e dos direitos sociais. Concluímos o texto propondo alternativas possíveis de se pensar a educação para além do capital, e a defesa de uma sólida formação de professores que os ajude a serem os intelectuais orgânicos de transformação do seu meio social, sujeitos de transformação, mesmo em situações de extrema desesperança.   Palavras - Chaves: Formação de Professores. Parcerias público-privadas. Privatização. Neoliberalismo.Faculdade de Educação (UFG)2020-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6114710.5216/ia.v45i2.61147Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 300-316Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 300-316Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 300-3161981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61147/35517Copyright (c) 2020 MARY JOSE ALMEIDA PEREIRA, ARLETE MARIA MONTE DE CAMARGOinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Mary Jose AlmeidaCamargo, Arlete Maria Monte de 2021-03-04T19:00:06Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61147Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:55.175229Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS
NEOLIBERALISMO Y PRIVACIDAD DE LA EDUCACIÓN: FORMACIÓN DE PROFESORES Y LA RELACIÓN ENTRE ALIANZAS PÚBLICO-PRIVADAS
Néolibéralisme et confidentialité de l'éducation: formation des enseignants et relations entre les partenariats public-privé
O NEOLIBERALISMO E A PRIVATIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO: FORMAÇÃO DE PROFESSORES E A RELAÇÃO ENTRE AS PARCERIAS PÚBLICO-PRIVADAS
title NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS
spellingShingle NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS
Pereira, Mary Jose Almeida
title_short NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS
title_full NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS
title_fullStr NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS
title_full_unstemmed NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS
title_sort NEOLIBERALISM AND PRIVACY OF EDUCATION: TEACHER TRAINING AND THE RELATIONSHIP BETWEEN PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS
author Pereira, Mary Jose Almeida
author_facet Pereira, Mary Jose Almeida
Camargo, Arlete Maria Monte de
author_role author
author2 Camargo, Arlete Maria Monte de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Mary Jose Almeida
Camargo, Arlete Maria Monte de
description The article analyzes the privatization process of education effected by neoliberal reforms in Brazil since the 1990s and, especially in the continuing education of teachers, through public-private partnerships. The methodology adopted was a literature review. We note that these reforms signal the valuation of the private sector in the educational field as a strategy of guaranteeing the capitalist order, in which the market is presented as a regulator of social life, without implying the defense of equality and social rights. We conclude by proposing possible alternatives to think about education beyond capital, and the defense of a solid teacher education that will help them to be the organic intellectuals of transformation of their social environment, subjects of transformation, even in situations of extreme hopelessness.  Keywords: Teacher Training. Public-Private Partnerships. Privatization. Neoliberalism
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61147
10.5216/ia.v45i2.61147
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61147
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i2.61147
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61147/35517
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 MARY JOSE ALMEIDA PEREIRA, ARLETE MARIA MONTE DE CAMARGO
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 MARY JOSE ALMEIDA PEREIRA, ARLETE MARIA MONTE DE CAMARGO
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 300-316
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 300-316
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 300-316
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764011995136