INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hey, Ana Paula
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Catani, Afrânio Mendes, Amorim, Antonio Marcos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62129
Resumo: The article analyzes dispute surrounding the internationalization of postgraduate education in Brazil, through the study of four Education Programs (PPGEs) that, in the last evaluation of CAPES (2013-2016), obtained the maximum concept (note 7). Conducting an exploratory study of the scientific articles of the researchers of these PPGEs, with data extraction through the free software scriptLattes, we obtained 1,434 articles, 13.9% of which were published in international journals and, of these, 64% in English. Most of them (69%) were produced in co-authorships (2 or more authors). Aspects of internationalization and transnationalization of knowledge production are problematized, aiming to distinguish formal mechanisms and strategies necessary for less asymmetric exchanges in the field of education.
id UFG-3_bd917374a4b91ade381f24e66db87cfe
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/62129
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATESThe article analyzes dispute surrounding the internationalization of postgraduate education in Brazil, through the study of four Education Programs (PPGEs) that, in the last evaluation of CAPES (2013-2016), obtained the maximum concept (note 7). Conducting an exploratory study of the scientific articles of the researchers of these PPGEs, with data extraction through the free software scriptLattes, we obtained 1,434 articles, 13.9% of which were published in international journals and, of these, 64% in English. Most of them (69%) were produced in co-authorships (2 or more authors). Aspects of internationalization and transnationalization of knowledge production are problematized, aiming to distinguish formal mechanisms and strategies necessary for less asymmetric exchanges in the field of education.El artículo analiza el litigio en torno a la internacionalización del postgrado en Brasil, a través del estudio de cuatro Programas de Posgrado en Educación (PPGEs) que, en la última evaluación de la CAPES (2013-2016), obtuvieron el máximo concepto (nota 7). Con un estudio exploratorio de los artículos científicos de los profesores de estos PPGEs, con extracción de datos a través del software libre scriptLattes, obtuvimos 1.434 artículos, de los cuales el 13,9% fueron publicados en revistas internacionales y, de éstos, el 64% en inglés. La mayoría de ellos (69%) se produjeron en coautoría (2 o más autores). Se problematizan los aspectos de la internacionalización y la transnacionalización de la producción de conocimientos, con el fin de distinguir los mecanismos formales y las estrategias para que los intercambios sean menos asimétricos en el ámbito de la educación.O artigo analisa contenciosos em torno da internacionalização da pós-graduação no Brasil, por meio do estudo de quatro Programas em Educação (PPGEs) que, na última avaliação da CAPES (2013-2016), obtiveram o conceito máximo (nota 7). Conduzindo-se estudo exploratório cienciométrico dos artigos científicos da(o)s docentes destes PPGEs, com extração de dados através do software livre scriptLattes, obteve-se um total de 1.434 artigos, sendo que 13,9%, foram publicados em revistas internacionais e, destes, 64% em inglês. A maior parte (69%) se produziu em coautorias (2 ou mais autores). Problematizam-se aspectos da internacionalização e da transnacionalização da produção de conhecimento, visando distinguir mecanismos formais e estratégias necessárias para trocas menos assimétricas no campo da educação.Faculdade de Educação (UFG)2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6212910.5216/ia.v45i3.62129Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 670-687Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 670-687Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 670-6871981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62129/35851Copyright (c) 2020 Ana Paula Hey, Afrânio Mendes Catani, Antonio Marcos Amoriminfo:eu-repo/semantics/openAccessHey, Ana PaulaCatani, Afrânio MendesAmorim, Antonio Marcos2020-12-13T19:30:19Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/62129Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:56.316832Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATES
title INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATES
spellingShingle INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATES
Hey, Ana Paula
title_short INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATES
title_full INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATES
title_fullStr INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATES
title_full_unstemmed INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATES
title_sort INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATES
author Hey, Ana Paula
author_facet Hey, Ana Paula
Catani, Afrânio Mendes
Amorim, Antonio Marcos
author_role author
author2 Catani, Afrânio Mendes
Amorim, Antonio Marcos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hey, Ana Paula
Catani, Afrânio Mendes
Amorim, Antonio Marcos
description The article analyzes dispute surrounding the internationalization of postgraduate education in Brazil, through the study of four Education Programs (PPGEs) that, in the last evaluation of CAPES (2013-2016), obtained the maximum concept (note 7). Conducting an exploratory study of the scientific articles of the researchers of these PPGEs, with data extraction through the free software scriptLattes, we obtained 1,434 articles, 13.9% of which were published in international journals and, of these, 64% in English. Most of them (69%) were produced in co-authorships (2 or more authors). Aspects of internationalization and transnationalization of knowledge production are problematized, aiming to distinguish formal mechanisms and strategies necessary for less asymmetric exchanges in the field of education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62129
10.5216/ia.v45i3.62129
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62129
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i3.62129
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62129/35851
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Ana Paula Hey, Afrânio Mendes Catani, Antonio Marcos Amorim
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Ana Paula Hey, Afrânio Mendes Catani, Antonio Marcos Amorim
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 670-687
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 670-687
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 670-687
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764058132480