TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61788 |
Resumo: | The article presents the synthesis of a research that aimed to understand and critically analyze the process of entrepreneurship of public education in the state of Goiás. Through bibliographical research and documentary analysis based on the theoretical-methodological framework of dialectical historical materialism, we analyzed the main programs implemented by the State Department of Education, Culture and Sports that materialized the “Pact for Education”, a set of reforms proposed by this secretariat in 2011. The results of the research point to the creation of new forms of control and conformation of teaching work to certain political and pedagogical conceptions, whose genesis are in the neoliberal educational agenda propagated mainly by the World Bank. |
id |
UFG-3_c59a8c7281ff079f3c506970c4470485 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/61788 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORKTRAMPAS EN EL LABERINTO: CONFORMACIÓN POLÍTICO-PEDAGÓGICA A LA AGENDA EDUCATIVA NEOLIBERAL Y SU IMPACTO EN EL TRABAJO DOCENTEARMADILHAS NO LABIRINTO: A CONFORMAÇÃO POLÍTICO-PEDAGÓGICA À AGENDA EDUCACIONAL NEOLIBERAL E SEU IMPACTO NO TRABALHO DOCENTEThe article presents the synthesis of a research that aimed to understand and critically analyze the process of entrepreneurship of public education in the state of Goiás. Through bibliographical research and documentary analysis based on the theoretical-methodological framework of dialectical historical materialism, we analyzed the main programs implemented by the State Department of Education, Culture and Sports that materialized the “Pact for Education”, a set of reforms proposed by this secretariat in 2011. The results of the research point to the creation of new forms of control and conformation of teaching work to certain political and pedagogical conceptions, whose genesis are in the neoliberal educational agenda propagated mainly by the World Bank.El artículo presenta la síntesis de una investigación que tuvo como objetivo comprender y analizar críticamente el proceso de empresariamento de la educación pública en el estado de Goiás. Mediante investigación bibliográfica y análisis documental basado en el marco teórico-metodológico del materialismo histórico dialéctico, analizamos los principales programas implementados por el Departamento de Educación, Cultura y Deportes del estado, que materializó el "Pacto por la Educación", un conjunto de reformas propuestas por esta secretaría en 2011. Los resultados de la investigación apuntan a la creación de nuevas formas de control y conformación del trabajo docente a ciertas concepciones políticas y pedagógicas cuya génesis está en la agenda educativa neoliberal propagada principalmente por el Banco Mundial.O artigo apresenta a síntese de uma pesquisa que objetivou compreender e analisar criticamente o processo de empresariamento da educação pública no estado de Goiás. Por meio de pesquisa bibliográfica e análise documental, fundamentadas no referencial teórico-metodológico do materialismo histórico dialético, analisamos os principais programas implementados pela Secretaria Estadual de Educação, Cultura e Esportes que materializaram nas escolas estaduais o “Pacto pela Educação”, um conjunto de reformas proposto por essa secretaria no ano de 2011. Os resultados da pesquisa apontam para a criação de novas formas de controle e conformação do trabalho docente a determinadas concepções políticas e pedagógicas, cuja gênese está na agenda educacional neoliberal, propagadas principalmente pelo Banco Mundial.Faculdade de Educação (UFG)2021-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6178810.5216/ia.v45i3.61788Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1017-1029Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1017-1029Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1017-10291981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61788/36212Copyright (c) 2021 Rosivaldo Pereira de Almeida, Sandra Valéria Limonta Rosainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Rosivaldo Pereira deRosa, Sandra Valéria Limonta2021-01-15T13:16:40Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61788Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:56.011001Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK TRAMPAS EN EL LABERINTO: CONFORMACIÓN POLÍTICO-PEDAGÓGICA A LA AGENDA EDUCATIVA NEOLIBERAL Y SU IMPACTO EN EL TRABAJO DOCENTE ARMADILHAS NO LABIRINTO: A CONFORMAÇÃO POLÍTICO-PEDAGÓGICA À AGENDA EDUCACIONAL NEOLIBERAL E SEU IMPACTO NO TRABALHO DOCENTE |
title |
TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK |
spellingShingle |
TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK Almeida, Rosivaldo Pereira de |
title_short |
TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK |
title_full |
TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK |
title_fullStr |
TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK |
title_full_unstemmed |
TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK |
title_sort |
TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK |
author |
Almeida, Rosivaldo Pereira de |
author_facet |
Almeida, Rosivaldo Pereira de Rosa, Sandra Valéria Limonta |
author_role |
author |
author2 |
Rosa, Sandra Valéria Limonta |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Rosivaldo Pereira de Rosa, Sandra Valéria Limonta |
description |
The article presents the synthesis of a research that aimed to understand and critically analyze the process of entrepreneurship of public education in the state of Goiás. Through bibliographical research and documentary analysis based on the theoretical-methodological framework of dialectical historical materialism, we analyzed the main programs implemented by the State Department of Education, Culture and Sports that materialized the “Pact for Education”, a set of reforms proposed by this secretariat in 2011. The results of the research point to the creation of new forms of control and conformation of teaching work to certain political and pedagogical conceptions, whose genesis are in the neoliberal educational agenda propagated mainly by the World Bank. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61788 10.5216/ia.v45i3.61788 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61788 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v45i3.61788 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61788/36212 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Rosivaldo Pereira de Almeida, Sandra Valéria Limonta Rosa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Rosivaldo Pereira de Almeida, Sandra Valéria Limonta Rosa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1017-1029 Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1017-1029 Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1017-1029 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764046598144 |