TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Rosivaldo Pereira de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rosa, Sandra Valéria Limonta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61788
Resumo: The article presents the synthesis of a research that aimed to understand and critically analyze the process of entrepreneurship of public education in the state of Goiás. Through bibliographical research and documentary analysis based on the theoretical-methodological framework of dialectical historical materialism, we analyzed the main programs implemented by the State Department of Education, Culture and Sports that materialized the “Pact for Education”, a set of reforms proposed by this secretariat in 2011. The results of the research point to the creation of new forms of control and conformation of teaching work to certain political and pedagogical conceptions, whose genesis are in the neoliberal educational agenda propagated mainly by the World Bank.
id UFG-3_c59a8c7281ff079f3c506970c4470485
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/61788
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORKTRAMPAS EN EL LABERINTO: CONFORMACIÓN POLÍTICO-PEDAGÓGICA A LA AGENDA EDUCATIVA NEOLIBERAL Y SU IMPACTO EN EL TRABAJO DOCENTEARMADILHAS NO LABIRINTO: A CONFORMAÇÃO POLÍTICO-PEDAGÓGICA À AGENDA EDUCACIONAL NEOLIBERAL E SEU IMPACTO NO TRABALHO DOCENTEThe article presents the synthesis of a research that aimed to understand and critically analyze the process of entrepreneurship of public education in the state of Goiás. Through bibliographical research and documentary analysis based on the theoretical-methodological framework of dialectical historical materialism, we analyzed the main programs implemented by the State Department of Education, Culture and Sports that materialized the “Pact for Education”, a set of reforms proposed by this secretariat in 2011. The results of the research point to the creation of new forms of control and conformation of teaching work to certain political and pedagogical conceptions, whose genesis are in the neoliberal educational agenda propagated mainly by the World Bank.El artículo presenta la síntesis de una investigación que tuvo como objetivo comprender y analizar críticamente el proceso de empresariamento de la educación pública en el estado de Goiás. Mediante investigación bibliográfica y análisis documental basado en el marco teórico-metodológico del materialismo histórico dialéctico, analizamos los principales programas implementados por el Departamento de Educación, Cultura y Deportes del estado, que materializó el "Pacto por la Educación", un conjunto de reformas propuestas por esta secretaría en 2011. Los resultados de la investigación apuntan a la creación de nuevas formas de control y conformación del trabajo docente a ciertas concepciones políticas y pedagógicas cuya génesis está en la agenda educativa neoliberal propagada principalmente por el Banco Mundial.O artigo apresenta a síntese de uma pesquisa que objetivou compreender e analisar criticamente o processo de empresariamento da educação pública no estado de Goiás. Por meio de pesquisa bibliográfica e análise documental, fundamentadas no referencial teórico-metodológico do materialismo histórico dialético, analisamos os principais programas implementados pela Secretaria Estadual de Educação, Cultura e Esportes que materializaram nas escolas estaduais o “Pacto pela Educação”, um conjunto de reformas proposto por essa secretaria no ano de 2011. Os resultados da pesquisa apontam para a criação de novas formas de controle e conformação do trabalho docente a determinadas concepções políticas e pedagógicas, cuja gênese está na agenda educacional neoliberal, propagadas principalmente pelo Banco Mundial.Faculdade de Educação (UFG)2021-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6178810.5216/ia.v45i3.61788Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1017-1029Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1017-1029Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1017-10291981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61788/36212Copyright (c) 2021 Rosivaldo Pereira de Almeida, Sandra Valéria Limonta Rosainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Rosivaldo Pereira deRosa, Sandra Valéria Limonta2021-01-15T13:16:40Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61788Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:56.011001Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK
TRAMPAS EN EL LABERINTO: CONFORMACIÓN POLÍTICO-PEDAGÓGICA A LA AGENDA EDUCATIVA NEOLIBERAL Y SU IMPACTO EN EL TRABAJO DOCENTE
ARMADILHAS NO LABIRINTO: A CONFORMAÇÃO POLÍTICO-PEDAGÓGICA À AGENDA EDUCACIONAL NEOLIBERAL E SEU IMPACTO NO TRABALHO DOCENTE
title TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK
spellingShingle TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK
Almeida, Rosivaldo Pereira de
title_short TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK
title_full TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK
title_fullStr TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK
title_full_unstemmed TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK
title_sort TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK
author Almeida, Rosivaldo Pereira de
author_facet Almeida, Rosivaldo Pereira de
Rosa, Sandra Valéria Limonta
author_role author
author2 Rosa, Sandra Valéria Limonta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Rosivaldo Pereira de
Rosa, Sandra Valéria Limonta
description The article presents the synthesis of a research that aimed to understand and critically analyze the process of entrepreneurship of public education in the state of Goiás. Through bibliographical research and documentary analysis based on the theoretical-methodological framework of dialectical historical materialism, we analyzed the main programs implemented by the State Department of Education, Culture and Sports that materialized the “Pact for Education”, a set of reforms proposed by this secretariat in 2011. The results of the research point to the creation of new forms of control and conformation of teaching work to certain political and pedagogical conceptions, whose genesis are in the neoliberal educational agenda propagated mainly by the World Bank.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61788
10.5216/ia.v45i3.61788
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61788
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i3.61788
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61788/36212
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Rosivaldo Pereira de Almeida, Sandra Valéria Limonta Rosa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Rosivaldo Pereira de Almeida, Sandra Valéria Limonta Rosa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1017-1029
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1017-1029
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 1017-1029
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764046598144