PSYCHOANALYSIS AND SCHOOL INCLUSION: REDIMENSIONING THE DÉFICIT THEORY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Legnani, Viviane Neves
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13140
Resumo: Historically, the notion of the ‘normal/abnormal child’ was discussed, using as a basis the psychological and medical discourses of the 19th and 20th centuries and highlighted that nowadays the dichotomy between normality/abnormality, within the parameters of biological psychiatry, is thought to be the result of a balance/imbalance of neurotransmitters. In this view in the case of childhood, the most commonly used description is that of Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). This study points out how this issue can be discussed from a psychoanalytical viewpoint and in terms of a diagnostic analysis, critically discussed school inclusion for these children.
id UFG-3_cc9b166cff4decd91f84e74b5906cec4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/13140
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling PSYCHOANALYSIS AND SCHOOL INCLUSION: REDIMENSIONING THE DÉFICIT THEORYPSICANÁLISE E INCLUSÃO ESCOLAR UM REDIMENSIONAMENTO DO IDEÁRIO DO DÉFICITInclusão escolarTDA/HPsicanáliseHistorically, the notion of the ‘normal/abnormal child’ was discussed, using as a basis the psychological and medical discourses of the 19th and 20th centuries and highlighted that nowadays the dichotomy between normality/abnormality, within the parameters of biological psychiatry, is thought to be the result of a balance/imbalance of neurotransmitters. In this view in the case of childhood, the most commonly used description is that of Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). This study points out how this issue can be discussed from a psychoanalytical viewpoint and in terms of a diagnostic analysis, critically discussed school inclusion for these children.Tem-se discutido, historicamente, a criação da noção de “criança normal/anormal” a partir dos discursos da psicologia e da medicina no século XIX e XX e destacou-se que, atualmente, a dicotomia entre normalidade/anormalidade, dentro dos parâmetros da psiquiatria biológica, é pensada como resultante de um equilíbrio/desequilíbrio de neurotransmissores. Nessa visão, no caso da infância, a descrição mais utilizada é a de Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Este estudo apontou como essa problemática pode ser discutida a partir da psicanálise e, em torno de uma avaliação diagnóstica, discutiu criticamente a inclusão escolar para essas crianças.Faculdade de Educação (UFG)2011-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1314010.5216/ia.v35i1.13140Journal Inter-Ação; Vol. 35 No. 1 (2010): Dossier: Sociology and education; 151-174Revista Inter Ação; Vol. 35 Núm. 1 (2010): Sociologia e educação; 151-174Revista Inter-Ação; v. 35 n. 1 (2010): Sociologia e educação; 151-1741981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13140/8535Legnani, Viviane Nevesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-02-23T14:50:54Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/13140Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:27.158631Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv PSYCHOANALYSIS AND SCHOOL INCLUSION: REDIMENSIONING THE DÉFICIT THEORY
PSICANÁLISE E INCLUSÃO ESCOLAR UM REDIMENSIONAMENTO DO IDEÁRIO DO DÉFICIT
title PSYCHOANALYSIS AND SCHOOL INCLUSION: REDIMENSIONING THE DÉFICIT THEORY
spellingShingle PSYCHOANALYSIS AND SCHOOL INCLUSION: REDIMENSIONING THE DÉFICIT THEORY
Legnani, Viviane Neves
Inclusão escolar
TDA/H
Psicanálise
title_short PSYCHOANALYSIS AND SCHOOL INCLUSION: REDIMENSIONING THE DÉFICIT THEORY
title_full PSYCHOANALYSIS AND SCHOOL INCLUSION: REDIMENSIONING THE DÉFICIT THEORY
title_fullStr PSYCHOANALYSIS AND SCHOOL INCLUSION: REDIMENSIONING THE DÉFICIT THEORY
title_full_unstemmed PSYCHOANALYSIS AND SCHOOL INCLUSION: REDIMENSIONING THE DÉFICIT THEORY
title_sort PSYCHOANALYSIS AND SCHOOL INCLUSION: REDIMENSIONING THE DÉFICIT THEORY
author Legnani, Viviane Neves
author_facet Legnani, Viviane Neves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Legnani, Viviane Neves
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão escolar
TDA/H
Psicanálise
topic Inclusão escolar
TDA/H
Psicanálise
description Historically, the notion of the ‘normal/abnormal child’ was discussed, using as a basis the psychological and medical discourses of the 19th and 20th centuries and highlighted that nowadays the dichotomy between normality/abnormality, within the parameters of biological psychiatry, is thought to be the result of a balance/imbalance of neurotransmitters. In this view in the case of childhood, the most commonly used description is that of Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). This study points out how this issue can be discussed from a psychoanalytical viewpoint and in terms of a diagnostic analysis, critically discussed school inclusion for these children.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13140
10.5216/ia.v35i1.13140
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13140
identifier_str_mv 10.5216/ia.v35i1.13140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13140/8535
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 35 No. 1 (2010): Dossier: Sociology and education; 151-174
Revista Inter Ação; Vol. 35 Núm. 1 (2010): Sociologia e educação; 151-174
Revista Inter-Ação; v. 35 n. 1 (2010): Sociologia e educação; 151-174
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874761882337280