EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Poliana Fernandes Sena e
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sousa, Werlison Silva de, Ximenes-Rocha, Solange Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72028
Resumo: This article brings elements of reflection about pedagogy and alternation. Going from bibliographical research, the goal of this production was to reflect on its role in the protagonism of the CFRs (Rural Familiar Houses) alternants in the Amazon. It was possible to verify a proposition of rural education, having as principle the alternation pedagogy, forming and emancipatory educational practice, aimed at regional development, allowing for the protagonism of the alternants. They also noticed educational experiences aimed at the rural setting that meet the needs of the amazonian man. They’re projects that elaborate and materialize their curriculums according to the reality of amazonian folk, blending the studies with the work of productive unities. KEYWORDS: Amazon. Rural Family House. Alternating Youth. Pedagogy of Alternation. Youth.
id UFG-3_d71883b8d7921a93a948558703122e5b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/72028
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTHEDUCACIÓN Y PEDAGOGIA DE LA ALTERNANCIA EN LA AMAZONIA: EL PROTAGONISMO Y LA RESISTENCIA DEL JOVEN ALTERNANTEEDUCAÇÃO E PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA NA AMAZÔNIA: O PROTAGONISMO E A RESISTÊNCIA DO JOVEM ALTERNANTEThis article brings elements of reflection about pedagogy and alternation. Going from bibliographical research, the goal of this production was to reflect on its role in the protagonism of the CFRs (Rural Familiar Houses) alternants in the Amazon. It was possible to verify a proposition of rural education, having as principle the alternation pedagogy, forming and emancipatory educational practice, aimed at regional development, allowing for the protagonism of the alternants. They also noticed educational experiences aimed at the rural setting that meet the needs of the amazonian man. They’re projects that elaborate and materialize their curriculums according to the reality of amazonian folk, blending the studies with the work of productive unities. KEYWORDS: Amazon. Rural Family House. Alternating Youth. Pedagogy of Alternation. Youth.Este artículo trae consigo elementos de reflexión sobre la pedagogia de la alternancia. Partiendo de un estudio bibliográfico, el objetivo de la producción es sobretodo reflexionar sobre el papel que desempeña el protagonismo de los alternantes de CFRs (casas familiares del campo) en la Amazonía. Fue posible constatar una proposición de educación camponesa, siguiendo los princípios de la pedagogia de la alternancia, concebida como una práctica educativa, emancipadora, dirigida para el desarrollo regional, tornando posible el protagonismo de los alternantes. Se constató también vivencias educacionales convertidas para el alcance rural que viene de encuentro a las necesidades del hombre amazónico. Son proyectos que elaboran y materializan sus currículums de acuerdo con la realidad de los pueblos amazónicos, armonizando los estudios con el trabajo de las unidades productivas. PALABRAS CLAVE: Amazonas. Casa Familiar Rural. Juventud Alternante. Pedagogía de la Alternancia. Protagonismo Juvenil.  Este artigo traz elementos de reflexão sobre a pedagogia da alternância. A partir de uma pesquisa bibliográfica, a produção teve como objetivo refletir sobre o papel dessa pedagogia no protagonismo dos alternantes das Casas Familiares Rurais (CFR) na Amazônia. Foi possível constatar uma proposição de educação do campo cujo princípio é a pedagogia da alternância e que concebe uma prática educativa emancipatória, voltada para o desenvolvimento regional, o que permite o protagonismo dos alternantes. Verificaram-se também experiências de Educação voltadas para o âmbito rural que vêm ao encontro das necessidades do homem amazônico. São projetos que elaboram e materializam seus currículos de acordo com a realidade dos povos amazônicos daquela região, e harmonizam os estudos com o trabalho das unidades produtivas. PALAVRAS-CHAVE: Amazônia; Casa Familiar Rural; Jovem Alternante; Pedagogia da Alternância; Protagonismo Juvenil.  Faculdade de Educação (UFG)2023-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7202810.5216/ia.v48i1.72028Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 1 (2023); 200-215Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 1 (2023); 200-215Revista Inter-Ação; v. 48 n. 1 (2023); 200-2151981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72028/39752Copyright (c) 2023 Poliana Fernandes Sena e Sousa, Werlison Silva de Sousa, Solange Helena Ximenes-Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Poliana Fernandes Sena eSousa, Werlison Silva deXimenes-Rocha, Solange Helena2023-05-17T12:14:05Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/72028Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:08.043580Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH
EDUCACIÓN Y PEDAGOGIA DE LA ALTERNANCIA EN LA AMAZONIA: EL PROTAGONISMO Y LA RESISTENCIA DEL JOVEN ALTERNANTE
EDUCAÇÃO E PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA NA AMAZÔNIA: O PROTAGONISMO E A RESISTÊNCIA DO JOVEM ALTERNANTE
title EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH
spellingShingle EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH
Sousa, Poliana Fernandes Sena e
title_short EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH
title_full EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH
title_fullStr EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH
title_full_unstemmed EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH
title_sort EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH
author Sousa, Poliana Fernandes Sena e
author_facet Sousa, Poliana Fernandes Sena e
Sousa, Werlison Silva de
Ximenes-Rocha, Solange Helena
author_role author
author2 Sousa, Werlison Silva de
Ximenes-Rocha, Solange Helena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Poliana Fernandes Sena e
Sousa, Werlison Silva de
Ximenes-Rocha, Solange Helena
description This article brings elements of reflection about pedagogy and alternation. Going from bibliographical research, the goal of this production was to reflect on its role in the protagonism of the CFRs (Rural Familiar Houses) alternants in the Amazon. It was possible to verify a proposition of rural education, having as principle the alternation pedagogy, forming and emancipatory educational practice, aimed at regional development, allowing for the protagonism of the alternants. They also noticed educational experiences aimed at the rural setting that meet the needs of the amazonian man. They’re projects that elaborate and materialize their curriculums according to the reality of amazonian folk, blending the studies with the work of productive unities. KEYWORDS: Amazon. Rural Family House. Alternating Youth. Pedagogy of Alternation. Youth.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72028
10.5216/ia.v48i1.72028
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72028
identifier_str_mv 10.5216/ia.v48i1.72028
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72028/39752
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 1 (2023); 200-215
Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 1 (2023); 200-215
Revista Inter-Ação; v. 48 n. 1 (2023); 200-215
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765340540928