EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72028 |
Resumo: | This article brings elements of reflection about pedagogy and alternation. Going from bibliographical research, the goal of this production was to reflect on its role in the protagonism of the CFRs (Rural Familiar Houses) alternants in the Amazon. It was possible to verify a proposition of rural education, having as principle the alternation pedagogy, forming and emancipatory educational practice, aimed at regional development, allowing for the protagonism of the alternants. They also noticed educational experiences aimed at the rural setting that meet the needs of the amazonian man. They’re projects that elaborate and materialize their curriculums according to the reality of amazonian folk, blending the studies with the work of productive unities. KEYWORDS: Amazon. Rural Family House. Alternating Youth. Pedagogy of Alternation. Youth. |
id |
UFG-3_d71883b8d7921a93a948558703122e5b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/72028 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTHEDUCACIÓN Y PEDAGOGIA DE LA ALTERNANCIA EN LA AMAZONIA: EL PROTAGONISMO Y LA RESISTENCIA DEL JOVEN ALTERNANTEEDUCAÇÃO E PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA NA AMAZÔNIA: O PROTAGONISMO E A RESISTÊNCIA DO JOVEM ALTERNANTEThis article brings elements of reflection about pedagogy and alternation. Going from bibliographical research, the goal of this production was to reflect on its role in the protagonism of the CFRs (Rural Familiar Houses) alternants in the Amazon. It was possible to verify a proposition of rural education, having as principle the alternation pedagogy, forming and emancipatory educational practice, aimed at regional development, allowing for the protagonism of the alternants. They also noticed educational experiences aimed at the rural setting that meet the needs of the amazonian man. They’re projects that elaborate and materialize their curriculums according to the reality of amazonian folk, blending the studies with the work of productive unities. KEYWORDS: Amazon. Rural Family House. Alternating Youth. Pedagogy of Alternation. Youth.Este artículo trae consigo elementos de reflexión sobre la pedagogia de la alternancia. Partiendo de un estudio bibliográfico, el objetivo de la producción es sobretodo reflexionar sobre el papel que desempeña el protagonismo de los alternantes de CFRs (casas familiares del campo) en la Amazonía. Fue posible constatar una proposición de educación camponesa, siguiendo los princípios de la pedagogia de la alternancia, concebida como una práctica educativa, emancipadora, dirigida para el desarrollo regional, tornando posible el protagonismo de los alternantes. Se constató también vivencias educacionales convertidas para el alcance rural que viene de encuentro a las necesidades del hombre amazónico. Son proyectos que elaboran y materializan sus currículums de acuerdo con la realidad de los pueblos amazónicos, armonizando los estudios con el trabajo de las unidades productivas. PALABRAS CLAVE: Amazonas. Casa Familiar Rural. Juventud Alternante. Pedagogía de la Alternancia. Protagonismo Juvenil. Este artigo traz elementos de reflexão sobre a pedagogia da alternância. A partir de uma pesquisa bibliográfica, a produção teve como objetivo refletir sobre o papel dessa pedagogia no protagonismo dos alternantes das Casas Familiares Rurais (CFR) na Amazônia. Foi possível constatar uma proposição de educação do campo cujo princípio é a pedagogia da alternância e que concebe uma prática educativa emancipatória, voltada para o desenvolvimento regional, o que permite o protagonismo dos alternantes. Verificaram-se também experiências de Educação voltadas para o âmbito rural que vêm ao encontro das necessidades do homem amazônico. São projetos que elaboram e materializam seus currículos de acordo com a realidade dos povos amazônicos daquela região, e harmonizam os estudos com o trabalho das unidades produtivas. PALAVRAS-CHAVE: Amazônia; Casa Familiar Rural; Jovem Alternante; Pedagogia da Alternância; Protagonismo Juvenil. Faculdade de Educação (UFG)2023-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7202810.5216/ia.v48i1.72028Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 1 (2023); 200-215Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 1 (2023); 200-215Revista Inter-Ação; v. 48 n. 1 (2023); 200-2151981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72028/39752Copyright (c) 2023 Poliana Fernandes Sena e Sousa, Werlison Silva de Sousa, Solange Helena Ximenes-Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Poliana Fernandes Sena eSousa, Werlison Silva deXimenes-Rocha, Solange Helena2023-05-17T12:14:05Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/72028Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:08.043580Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH EDUCACIÓN Y PEDAGOGIA DE LA ALTERNANCIA EN LA AMAZONIA: EL PROTAGONISMO Y LA RESISTENCIA DEL JOVEN ALTERNANTE EDUCAÇÃO E PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA NA AMAZÔNIA: O PROTAGONISMO E A RESISTÊNCIA DO JOVEM ALTERNANTE |
title |
EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH |
spellingShingle |
EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH Sousa, Poliana Fernandes Sena e |
title_short |
EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH |
title_full |
EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH |
title_fullStr |
EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH |
title_full_unstemmed |
EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH |
title_sort |
EDUCATION AND PEDAGOGY ALTERNATION IN THE AMAZON: THE PROTAGONISM AND RESISTANCE OF THE ALTERNATING YOUTH |
author |
Sousa, Poliana Fernandes Sena e |
author_facet |
Sousa, Poliana Fernandes Sena e Sousa, Werlison Silva de Ximenes-Rocha, Solange Helena |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Werlison Silva de Ximenes-Rocha, Solange Helena |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Poliana Fernandes Sena e Sousa, Werlison Silva de Ximenes-Rocha, Solange Helena |
description |
This article brings elements of reflection about pedagogy and alternation. Going from bibliographical research, the goal of this production was to reflect on its role in the protagonism of the CFRs (Rural Familiar Houses) alternants in the Amazon. It was possible to verify a proposition of rural education, having as principle the alternation pedagogy, forming and emancipatory educational practice, aimed at regional development, allowing for the protagonism of the alternants. They also noticed educational experiences aimed at the rural setting that meet the needs of the amazonian man. They’re projects that elaborate and materialize their curriculums according to the reality of amazonian folk, blending the studies with the work of productive unities. KEYWORDS: Amazon. Rural Family House. Alternating Youth. Pedagogy of Alternation. Youth. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72028 10.5216/ia.v48i1.72028 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72028 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v48i1.72028 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72028/39752 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 1 (2023); 200-215 Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 1 (2023); 200-215 Revista Inter-Ação; v. 48 n. 1 (2023); 200-215 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765340540928 |