Pedagogy of alternation in field education in a public school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CONTE, Isaura Isabel
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Pública
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12746
Resumo: the text reflects on the construction of Field Education with Pedagogy of Alternation in a municipal public school in Ji-Paraná / RO in order to highlight elements of the rural  education Process for a field education. The methodology used is action research, with participant observation. It is concluded that a new pedagogical process appears with insecurities and conflicts, and Pedagogy of Alternation shifts the actions of the individual to the collective, forcing the subjects to integrate. Other important aspects are: criticality and protagonism of the students; proximity between teachers, administrators, students and their families; monitoring by the Municipal Education Secretariat.
id UFMT-3_074e6fbaab8f29cca649954a4b8d7d89
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12746
network_acronym_str UFMT-3
network_name_str Revista de Educação Pública
repository_id_str
spelling Pedagogy of alternation in field education in a public schoolPEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA NA EDUCAÇÃO DO CAMPO EM UMA ESCOLA PÚBLICAEducação do campoPedagogia da alternânciaEscola públicaEducampothe text reflects on the construction of Field Education with Pedagogy of Alternation in a municipal public school in Ji-Paraná / RO in order to highlight elements of the rural  education Process for a field education. The methodology used is action research, with participant observation. It is concluded that a new pedagogical process appears with insecurities and conflicts, and Pedagogy of Alternation shifts the actions of the individual to the collective, forcing the subjects to integrate. Other important aspects are: criticality and protagonism of the students; proximity between teachers, administrators, students and their families; monitoring by the Municipal Education Secretariat.O texto reflete sobre a construção da Educação do Campo com Pedagogia da alternância em uma escola pública municipal de Ji-Paraná/RO com o objetivo de evidenciar elementos do Processo da educação rural para a educação do campo. A metodologia utilizada é a pesquisa-ação, com observação participante. Conclui-se que um novo processo pedagógico surge com inseguranças e conflitos, e a pedagogia da alternância desloca os fazeres do individual ao coletivo, forçando os sujeitos a se integrarem. Outros aspectos importantes são: criticidade e protagonismo dos alunos/as; proximidade entre professores, gestores, alunos/as e suas famílias; acompanhamento por parte da Secretaria Municipal de Educação.Universidade Federal de Mato Grosso2022-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1274610.29286/rep.v31ijan/dez.12746Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-202238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12746/10636Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCONTE, Isaura Isabel2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12746Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogy of alternation in field education in a public school
PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA NA EDUCAÇÃO DO CAMPO EM UMA ESCOLA PÚBLICA
title Pedagogy of alternation in field education in a public school
spellingShingle Pedagogy of alternation in field education in a public school
CONTE, Isaura Isabel
Educação do campo
Pedagogia da alternância
Escola pública
Educampo
title_short Pedagogy of alternation in field education in a public school
title_full Pedagogy of alternation in field education in a public school
title_fullStr Pedagogy of alternation in field education in a public school
title_full_unstemmed Pedagogy of alternation in field education in a public school
title_sort Pedagogy of alternation in field education in a public school
author CONTE, Isaura Isabel
author_facet CONTE, Isaura Isabel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv CONTE, Isaura Isabel
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do campo
Pedagogia da alternância
Escola pública
Educampo
topic Educação do campo
Pedagogia da alternância
Escola pública
Educampo
description the text reflects on the construction of Field Education with Pedagogy of Alternation in a municipal public school in Ji-Paraná / RO in order to highlight elements of the rural  education Process for a field education. The methodology used is action research, with participant observation. It is concluded that a new pedagogical process appears with insecurities and conflicts, and Pedagogy of Alternation shifts the actions of the individual to the collective, forcing the subjects to integrate. Other important aspects are: criticality and protagonism of the students; proximity between teachers, administrators, students and their families; monitoring by the Municipal Education Secretariat.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12746
10.29286/rep.v31ijan/dez.12746
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12746
identifier_str_mv 10.29286/rep.v31ijan/dez.12746
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12746/10636
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-20
2238-2097
0104-5962
10.29286/rep.v31ijan/dez
reponame:Revista de Educação Pública
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista de Educação Pública
collection Revista de Educação Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||rep@ufmt.br
_version_ 1799711217504223232