INDUCTION OF FULL-TIME EDUCATION IN BRAZIL: DECENTRALIZATION OR DECONCENTRATION?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guilarducci, Raphael Mota
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75588
Resumo: The article analyzed two programs called by the Federal Government as inductive actions of full-time education: "More Education Program" (PME) and "New More Education Program" (NME). The analytical focus sought to show, through the investigation of the normative documents of these programs and by the analysis of scientific productions that discuss the concepts of State, neoliberalism and educational policies, the characteristics of the process that induces full-time education. The results indicate that the induction process followed neoliberal guidelines, whose conception opposes an understanding of education as a social right, limiting the possibilities of implementing a national full-time education policy. KEYWORDS: Full-time Education; Induction; Deconcentration; Decentralization.
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spelling INDUCTION OF FULL-TIME EDUCATION IN BRAZIL: DECENTRALIZATION OR DECONCENTRATION?INDUCCIÓN DE LA EDUCACIÓN A TIEMPO COMPLETO EN BRASIL: ¿DESCENTRALIZACIÓN O DESCONCENTRACIÓN?INDUÇÃO DA JORNADA ESCOLAR DE TEMPO INTEGRAL NO BRASIL: DESCENTRALIZAÇÃO OU DESCONCENTRAÇÃO?Educação em Tempo Integral; Indução; Desconcentração; Descentralização.The article analyzed two programs called by the Federal Government as inductive actions of full-time education: "More Education Program" (PME) and "New More Education Program" (NME). The analytical focus sought to show, through the investigation of the normative documents of these programs and by the analysis of scientific productions that discuss the concepts of State, neoliberalism and educational policies, the characteristics of the process that induces full-time education. The results indicate that the induction process followed neoliberal guidelines, whose conception opposes an understanding of education as a social right, limiting the possibilities of implementing a national full-time education policy. KEYWORDS: Full-time Education; Induction; Deconcentration; Decentralization.El artículo analiza dos programas titulados por el Gobierno Federal como acciones que inducen la educación a tiempo completo: Programa Mais Educação (PME) y Programa Novo Mais Educação (NME). El enfoque analítico buscó mostrar – a través de la investigación de los documentos normativos de estos programas, en diálogo con las producciones científicas que abordan los conceptos de Estado, neoliberalismo y políticas educativas – las características del proceso que induce la jornada escolar a tiempo completo. Los resultados indican que la referida inducción siguió pautas neoliberales, cuya concepción se opone a una comprensión de la educación como derecho social, limitando las posibilidades de implementar una política educativa nacional de tiempo completo. PALABRAS CLAVE: Educación a Tiempo Completo; Inducción; Desconcentración; Descentralización.Este artigo analisa dois programas, intitulados pelo Governo Federal de ações indutoras da educação em tempo integral: Programa Mais Educação (PME) e Programa Novo Mais Educação (NME). Com base em referencial teórico alinhado à perspectiva marxista, e buscando uma reflexão em que predominam os aspectos analíticos e compreensivos, o recorte realizado desejou evidenciar – por meio de uma fundamentação teórica baseada em documentos normativos desses programas, em diálogo com produções científicas que versam sobre Estado, neoliberalismo e políticas educacionais –, as características do processo indutor da jornada escolar de tempo integral. Os resultados indicam que a referida indução seguiu diretrizes neoliberais, cuja concepção se afasta de um entendimento de educação como direito social, limitando as possibilidades de efetivação de uma política nacional de educação em tempo integral.  PALAVRAS-CHAVE: Educação em Tempo Integral; Indução; Desconcentração; Descentralização.Faculdade de Educação (UFG)2023-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7558810.5216/ia.v48i2.75588Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 522-543Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 522-543Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 522-5431981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75588/40198Copyright (c) 2023 Raphael Mota Guilarducci, Lígia Martha Coimbra da Costa Coelhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuilarducci, Raphael MotaCoelho, Lígia Martha Coimbra da Costa2023-09-04T14:09:35Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/75588Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:12.823081Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
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