WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira de Sousa, José
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62191
Resumo: This article aims to analyze the concept of world-class universities as an object of dispute in the competitive field of higher education, based on the premise that in the globalized world its origin and consolidation occur taking as a basic reference international quality standards. Of a theoretical nature, the work problematizes higher education in the knowledge economy, in an articulated way to the exploration of data produced by the two main rankings that classify these universities – Academic Ranking of World Universities and Times Higher Education World University Rankings – published, respectively, in years 2019 and 2020. It is concluded that the concept of this new university model considers global quality criteria and indicators, but also the action of the other universities that are part of the field of higher education.  
id UFG-3_e6d3f3ae0bdd9cb281d0a0a200f3c367
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/62191
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATIONUNIVERSIDADES DE CLASE MUNDIAL COMO CONCEPTO DE DISPUTAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIORUNIVERSITÉS DE CLASSE MONDIALE COMME CONCEPT DE DIFFÉREND DANS L'ENSEIGNEMENT SUPÉRIEURWORLD-CLASS UNIVERSITIES COMO CONCEITO EM DISPUTA NA EDUCAÇÃO SUPERIORThis article aims to analyze the concept of world-class universities as an object of dispute in the competitive field of higher education, based on the premise that in the globalized world its origin and consolidation occur taking as a basic reference international quality standards. Of a theoretical nature, the work problematizes higher education in the knowledge economy, in an articulated way to the exploration of data produced by the two main rankings that classify these universities – Academic Ranking of World Universities and Times Higher Education World University Rankings – published, respectively, in years 2019 and 2020. It is concluded that the concept of this new university model considers global quality criteria and indicators, but also the action of the other universities that are part of the field of higher education.  El artículo tiene como objetivo analizar el concepto de universidades de clase mundial como objeto de disputa en el campo competitivo de la educación superior, en base a la premisa de que en el mundo globalizado su origen y consolidación ocurren tomando como referencia los estándares internacionales de calidad básicos. De naturaleza teórica, el trabajo problematiza la educación superior en la economía del conocimiento, de manera articulada a la exploración de los datos producidos por las dos clasificaciones principales que clasifican estas universidades: Clasificación académica de universidades mundiales y Clasificación mundial de universidades de Times Higher Education, publicadas, respectivamente, en años 2019 y 2020. Se concluye que el concepto de este nuevo modelo universitario considera criterios e indicadores de calidad global, pero también la acción de las otras universidades que forman parte del campo de la educación superior.  O artigo tem como objetivo analisar o conceito de world-class universities como objeto de disputa no competitivo campo da educação superior, partindo da premissa que no mundo globalizado sua origem e consolidação ocorrem tomando como referência básica padrões internacionais de qualidade. De natureza teórica, o trabalho problematiza a educação superior na economia do conhecimento, de maneira articulada à exploração de dados produzido pelos dois principais rankings que classificam essas universidades – Academic Ranking of World Universities e Times Higher Education World University Rankings – publicados, respectivamente, nos anos de 2019 e 2020. Conclui-se que o conceito desse novo modelo de universidade considera critérios e indicadores globais de qualidade, mas também a ação das demais universidades que fazem parte do campo da educação superior.  Faculdade de Educação (UFG)2020-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6219110.5216/ia.v45i3.62191Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 582-598Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 582-598Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 582-5981981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62191/35840Copyright (c) 2020 José Vieira de Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira de Sousa, José2021-03-04T15:25:39Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/62191Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:56.796897Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION
UNIVERSIDADES DE CLASE MUNDIAL COMO CONCEPTO DE DISPUTAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
UNIVERSITÉS DE CLASSE MONDIALE COMME CONCEPT DE DIFFÉREND DANS L'ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR
WORLD-CLASS UNIVERSITIES COMO CONCEITO EM DISPUTA NA EDUCAÇÃO SUPERIOR
title WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION
spellingShingle WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION
Vieira de Sousa, José
title_short WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION
title_full WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION
title_fullStr WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION
title_sort WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION
author Vieira de Sousa, José
author_facet Vieira de Sousa, José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira de Sousa, José
description This article aims to analyze the concept of world-class universities as an object of dispute in the competitive field of higher education, based on the premise that in the globalized world its origin and consolidation occur taking as a basic reference international quality standards. Of a theoretical nature, the work problematizes higher education in the knowledge economy, in an articulated way to the exploration of data produced by the two main rankings that classify these universities – Academic Ranking of World Universities and Times Higher Education World University Rankings – published, respectively, in years 2019 and 2020. It is concluded that the concept of this new university model considers global quality criteria and indicators, but also the action of the other universities that are part of the field of higher education.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62191
10.5216/ia.v45i3.62191
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62191
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i3.62191
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62191/35840
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 José Vieira de Sousa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 José Vieira de Sousa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 582-598
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 582-598
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 582-598
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764071763968