WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62191 |
Resumo: | This article aims to analyze the concept of world-class universities as an object of dispute in the competitive field of higher education, based on the premise that in the globalized world its origin and consolidation occur taking as a basic reference international quality standards. Of a theoretical nature, the work problematizes higher education in the knowledge economy, in an articulated way to the exploration of data produced by the two main rankings that classify these universities – Academic Ranking of World Universities and Times Higher Education World University Rankings – published, respectively, in years 2019 and 2020. It is concluded that the concept of this new university model considers global quality criteria and indicators, but also the action of the other universities that are part of the field of higher education. |
id |
UFG-3_e6d3f3ae0bdd9cb281d0a0a200f3c367 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/62191 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATIONUNIVERSIDADES DE CLASE MUNDIAL COMO CONCEPTO DE DISPUTAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIORUNIVERSITÉS DE CLASSE MONDIALE COMME CONCEPT DE DIFFÉREND DANS L'ENSEIGNEMENT SUPÉRIEURWORLD-CLASS UNIVERSITIES COMO CONCEITO EM DISPUTA NA EDUCAÇÃO SUPERIORThis article aims to analyze the concept of world-class universities as an object of dispute in the competitive field of higher education, based on the premise that in the globalized world its origin and consolidation occur taking as a basic reference international quality standards. Of a theoretical nature, the work problematizes higher education in the knowledge economy, in an articulated way to the exploration of data produced by the two main rankings that classify these universities – Academic Ranking of World Universities and Times Higher Education World University Rankings – published, respectively, in years 2019 and 2020. It is concluded that the concept of this new university model considers global quality criteria and indicators, but also the action of the other universities that are part of the field of higher education. El artículo tiene como objetivo analizar el concepto de universidades de clase mundial como objeto de disputa en el campo competitivo de la educación superior, en base a la premisa de que en el mundo globalizado su origen y consolidación ocurren tomando como referencia los estándares internacionales de calidad básicos. De naturaleza teórica, el trabajo problematiza la educación superior en la economía del conocimiento, de manera articulada a la exploración de los datos producidos por las dos clasificaciones principales que clasifican estas universidades: Clasificación académica de universidades mundiales y Clasificación mundial de universidades de Times Higher Education, publicadas, respectivamente, en años 2019 y 2020. Se concluye que el concepto de este nuevo modelo universitario considera criterios e indicadores de calidad global, pero también la acción de las otras universidades que forman parte del campo de la educación superior. O artigo tem como objetivo analisar o conceito de world-class universities como objeto de disputa no competitivo campo da educação superior, partindo da premissa que no mundo globalizado sua origem e consolidação ocorrem tomando como referência básica padrões internacionais de qualidade. De natureza teórica, o trabalho problematiza a educação superior na economia do conhecimento, de maneira articulada à exploração de dados produzido pelos dois principais rankings que classificam essas universidades – Academic Ranking of World Universities e Times Higher Education World University Rankings – publicados, respectivamente, nos anos de 2019 e 2020. Conclui-se que o conceito desse novo modelo de universidade considera critérios e indicadores globais de qualidade, mas também a ação das demais universidades que fazem parte do campo da educação superior. Faculdade de Educação (UFG)2020-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6219110.5216/ia.v45i3.62191Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 582-598Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 582-598Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 582-5981981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62191/35840Copyright (c) 2020 José Vieira de Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira de Sousa, José2021-03-04T15:25:39Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/62191Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:56.796897Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION UNIVERSIDADES DE CLASE MUNDIAL COMO CONCEPTO DE DISPUTAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR UNIVERSITÉS DE CLASSE MONDIALE COMME CONCEPT DE DIFFÉREND DANS L'ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR WORLD-CLASS UNIVERSITIES COMO CONCEITO EM DISPUTA NA EDUCAÇÃO SUPERIOR |
title |
WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION |
spellingShingle |
WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION Vieira de Sousa, José |
title_short |
WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION |
title_full |
WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION |
title_fullStr |
WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION |
title_full_unstemmed |
WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION |
title_sort |
WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION |
author |
Vieira de Sousa, José |
author_facet |
Vieira de Sousa, José |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira de Sousa, José |
description |
This article aims to analyze the concept of world-class universities as an object of dispute in the competitive field of higher education, based on the premise that in the globalized world its origin and consolidation occur taking as a basic reference international quality standards. Of a theoretical nature, the work problematizes higher education in the knowledge economy, in an articulated way to the exploration of data produced by the two main rankings that classify these universities – Academic Ranking of World Universities and Times Higher Education World University Rankings – published, respectively, in years 2019 and 2020. It is concluded that the concept of this new university model considers global quality criteria and indicators, but also the action of the other universities that are part of the field of higher education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62191 10.5216/ia.v45i3.62191 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62191 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v45i3.62191 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62191/35840 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 José Vieira de Sousa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 José Vieira de Sousa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 582-598 Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 582-598 Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 582-598 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764071763968 |