TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barcelos, Simone de Magalhães Vieira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65168
Resumo: The purpose of this article is to discuss teacher training in Brazil considering the escalation of instrumental rationality in the field of education. The research is of a theoretical nature and is based on the understanding that there is harmony between the federal government and the guidelines of multilateral organizations regarding the development and dissemination of national policies in the field of education. We show how technical rationality manifests itself in the field of education and how this intervention has intensified and accelerated in recent years. We reaffirm the importance of understanding the present with a view to fostering forms of confrontation and resistance to the ongoing neoliberal societal project.  KEYWORDS: Education. Burgeois Racionality. Resistence. Humanization.
id UFG-3_ed197055a05626b305c422d1ab28366d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/65168
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITYLA FORMACIÓN DE PROFESORES EN TIEMPOS DE ESCALADA DE LA RAZÓN INSTRUMENTALA FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM TEMPOS DE ESCALADA DA RACIONALIDADE INSTRUMENTAL The purpose of this article is to discuss teacher training in Brazil considering the escalation of instrumental rationality in the field of education. The research is of a theoretical nature and is based on the understanding that there is harmony between the federal government and the guidelines of multilateral organizations regarding the development and dissemination of national policies in the field of education. We show how technical rationality manifests itself in the field of education and how this intervention has intensified and accelerated in recent years. We reaffirm the importance of understanding the present with a view to fostering forms of confrontation and resistance to the ongoing neoliberal societal project.  KEYWORDS: Education. Burgeois Racionality. Resistence. Humanization.Este artículo tiene como finalidad discutir la formación académica de profesores en Brasil considerando el aumento de la racionalidad instrumental en el campo de la educación. La investigación es de carácter teórico y parte del entendimiento de que, en larga escala, hay sintonía entre el gobierno federal y las directrices de organizaciones multilaterales en lo que se refiere al proceso de elaboración y difusión de las políticas nacionales para el campo educativo en general y para la formación de profesores en particular. Se mostrará cómo la racionalidad técnica se manifiesta el campo de la educación y como esa intervención se ha ido acelerando e intensificando en los últimos años. Se reafirmará la importancia de entender el presente con vistas a fomentar maneras de enfrentamiento y resistencia al proyecto social neoliberal implementado hoy en día. PALABRAS CLAVE: Educación. La racionalidad burguesa. Resistencia. Humanización.O presente artigo tem como finalidade discutir a formação de professores no Brasil considerando a escalada da racionalidade instrumental no campo da educação. A pesquisa é de natureza teórica e parte do entendimento de que há sintonia entre governo federal e as orientações de organismos multilaterais no que diz respeito à elaboração e difusão das políticas nacionais para o campo da educação. Mostramos como a racionalidade técnica se manifesta no campo da educação e como essa intervenção tem se intensificado e acelerado nos últimos anos. Reafirmamos a importância de compreender o presente com vistas a fomentar formas de enfrentamento e resistência ao projeto societal neoliberal em curso. PALAVRAS-CHAVE: Educação. Racionalidade Burguesa. Resistência. Humanização.Faculdade de Educação (UFG)2021-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6516810.5216/ia.v46i3.65168Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 3 (2021): Black Pedagogies: political practices, epistemologies and praxis; 1564-1577Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 3 (2021): Pedagogías Negras: prácticas políticas, espistemologías y praxis; 1564-1577Revista Inter-Ação; v. 46 n. 3 (2021): Pedagogias Negras: práticas políticas, epistemologias e práxis; 1564-15771981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65168/37781Copyright (c) 2021 Simone de Magalhães Vieira Barcelosinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarcelos, Simone de Magalhães Vieira2021-12-24T15:13:52Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/65168Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:00.399261Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY
LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN TIEMPOS DE ESCALADA DE LA RAZÓN INSTRUMENTAL
A FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM TEMPOS DE ESCALADA DA RACIONALIDADE INSTRUMENTAL
title TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY
spellingShingle TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY
Barcelos, Simone de Magalhães Vieira
title_short TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY
title_full TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY
title_fullStr TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY
title_full_unstemmed TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY
title_sort TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY
author Barcelos, Simone de Magalhães Vieira
author_facet Barcelos, Simone de Magalhães Vieira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barcelos, Simone de Magalhães Vieira
description The purpose of this article is to discuss teacher training in Brazil considering the escalation of instrumental rationality in the field of education. The research is of a theoretical nature and is based on the understanding that there is harmony between the federal government and the guidelines of multilateral organizations regarding the development and dissemination of national policies in the field of education. We show how technical rationality manifests itself in the field of education and how this intervention has intensified and accelerated in recent years. We reaffirm the importance of understanding the present with a view to fostering forms of confrontation and resistance to the ongoing neoliberal societal project.  KEYWORDS: Education. Burgeois Racionality. Resistence. Humanization.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65168
10.5216/ia.v46i3.65168
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65168
identifier_str_mv 10.5216/ia.v46i3.65168
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65168/37781
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Simone de Magalhães Vieira Barcelos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Simone de Magalhães Vieira Barcelos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 3 (2021): Black Pedagogies: political practices, epistemologies and praxis; 1564-1577
Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 3 (2021): Pedagogías Negras: prácticas políticas, espistemologías y praxis; 1564-1577
Revista Inter-Ação; v. 46 n. 3 (2021): Pedagogias Negras: práticas políticas, epistemologias e práxis; 1564-1577
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764538380288