TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65168 |
Resumo: | The purpose of this article is to discuss teacher training in Brazil considering the escalation of instrumental rationality in the field of education. The research is of a theoretical nature and is based on the understanding that there is harmony between the federal government and the guidelines of multilateral organizations regarding the development and dissemination of national policies in the field of education. We show how technical rationality manifests itself in the field of education and how this intervention has intensified and accelerated in recent years. We reaffirm the importance of understanding the present with a view to fostering forms of confrontation and resistance to the ongoing neoliberal societal project. KEYWORDS: Education. Burgeois Racionality. Resistence. Humanization. |
id |
UFG-3_ed197055a05626b305c422d1ab28366d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/65168 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITYLA FORMACIÓN DE PROFESORES EN TIEMPOS DE ESCALADA DE LA RAZÓN INSTRUMENTALA FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM TEMPOS DE ESCALADA DA RACIONALIDADE INSTRUMENTAL The purpose of this article is to discuss teacher training in Brazil considering the escalation of instrumental rationality in the field of education. The research is of a theoretical nature and is based on the understanding that there is harmony between the federal government and the guidelines of multilateral organizations regarding the development and dissemination of national policies in the field of education. We show how technical rationality manifests itself in the field of education and how this intervention has intensified and accelerated in recent years. We reaffirm the importance of understanding the present with a view to fostering forms of confrontation and resistance to the ongoing neoliberal societal project. KEYWORDS: Education. Burgeois Racionality. Resistence. Humanization.Este artículo tiene como finalidad discutir la formación académica de profesores en Brasil considerando el aumento de la racionalidad instrumental en el campo de la educación. La investigación es de carácter teórico y parte del entendimiento de que, en larga escala, hay sintonía entre el gobierno federal y las directrices de organizaciones multilaterales en lo que se refiere al proceso de elaboración y difusión de las políticas nacionales para el campo educativo en general y para la formación de profesores en particular. Se mostrará cómo la racionalidad técnica se manifiesta el campo de la educación y como esa intervención se ha ido acelerando e intensificando en los últimos años. Se reafirmará la importancia de entender el presente con vistas a fomentar maneras de enfrentamiento y resistencia al proyecto social neoliberal implementado hoy en día. PALABRAS CLAVE: Educación. La racionalidad burguesa. Resistencia. Humanización.O presente artigo tem como finalidade discutir a formação de professores no Brasil considerando a escalada da racionalidade instrumental no campo da educação. A pesquisa é de natureza teórica e parte do entendimento de que há sintonia entre governo federal e as orientações de organismos multilaterais no que diz respeito à elaboração e difusão das políticas nacionais para o campo da educação. Mostramos como a racionalidade técnica se manifesta no campo da educação e como essa intervenção tem se intensificado e acelerado nos últimos anos. Reafirmamos a importância de compreender o presente com vistas a fomentar formas de enfrentamento e resistência ao projeto societal neoliberal em curso. PALAVRAS-CHAVE: Educação. Racionalidade Burguesa. Resistência. Humanização.Faculdade de Educação (UFG)2021-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6516810.5216/ia.v46i3.65168Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 3 (2021): Black Pedagogies: political practices, epistemologies and praxis; 1564-1577Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 3 (2021): Pedagogías Negras: prácticas políticas, espistemologías y praxis; 1564-1577Revista Inter-Ação; v. 46 n. 3 (2021): Pedagogias Negras: práticas políticas, epistemologias e práxis; 1564-15771981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65168/37781Copyright (c) 2021 Simone de Magalhães Vieira Barcelosinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarcelos, Simone de Magalhães Vieira2021-12-24T15:13:52Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/65168Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:00.399261Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY LA FORMACIÓN DE PROFESORES EN TIEMPOS DE ESCALADA DE LA RAZÓN INSTRUMENTAL A FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM TEMPOS DE ESCALADA DA RACIONALIDADE INSTRUMENTAL |
title |
TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY |
spellingShingle |
TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY Barcelos, Simone de Magalhães Vieira |
title_short |
TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY |
title_full |
TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY |
title_fullStr |
TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY |
title_full_unstemmed |
TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY |
title_sort |
TEACHER TRAINING IN ESCALATING TIMES OF INSTRUMENTAL RATIONALITY |
author |
Barcelos, Simone de Magalhães Vieira |
author_facet |
Barcelos, Simone de Magalhães Vieira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barcelos, Simone de Magalhães Vieira |
description |
The purpose of this article is to discuss teacher training in Brazil considering the escalation of instrumental rationality in the field of education. The research is of a theoretical nature and is based on the understanding that there is harmony between the federal government and the guidelines of multilateral organizations regarding the development and dissemination of national policies in the field of education. We show how technical rationality manifests itself in the field of education and how this intervention has intensified and accelerated in recent years. We reaffirm the importance of understanding the present with a view to fostering forms of confrontation and resistance to the ongoing neoliberal societal project. KEYWORDS: Education. Burgeois Racionality. Resistence. Humanization. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65168 10.5216/ia.v46i3.65168 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65168 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v46i3.65168 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65168/37781 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Simone de Magalhães Vieira Barcelos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Simone de Magalhães Vieira Barcelos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 3 (2021): Black Pedagogies: political practices, epistemologies and praxis; 1564-1577 Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 3 (2021): Pedagogías Negras: prácticas políticas, espistemologías y praxis; 1564-1577 Revista Inter-Ação; v. 46 n. 3 (2021): Pedagogias Negras: práticas políticas, epistemologias e práxis; 1564-1577 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764538380288 |