AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68479 |
Resumo: | The article aims to analyze the philosophy textbook, PNLD/2018, through the Afrocentered methodology, a methodology that places the black subject at the center of the investigation and not as an object. The analysis deals with the discussion of the origin of philosophy initiated by George James in his book "Stolen Legacy". From this perspective, we will examine whether the philosophy textbook is concerned with the questions thought of by the American philosopher, that is, in the self-esteem of the black subject, or if we propose the ideas of a hegemonic philosophy that is attentive only to the white subject, thus inferiorizing the black subject. KEYWORDS: Philosophy. Education. Racism. |
id |
UFG-3_f210fff5b862be817d19eb2b7b6764dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68479 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018UN ANÁLISIS AFROCENTRADA ACERCA DE LOS ORÍGENES DE LA FILOSOFIA EM EL LD DE FILOSOFIA PNLD/2018 UMA ANÁLISE AFROCENTRADA SOBRE AS ORIGENS DA FILOSOFIA NO LIVRO DIDÁTICO DE FILOSOFIA PNLD/2018The article aims to analyze the philosophy textbook, PNLD/2018, through the Afrocentered methodology, a methodology that places the black subject at the center of the investigation and not as an object. The analysis deals with the discussion of the origin of philosophy initiated by George James in his book "Stolen Legacy". From this perspective, we will examine whether the philosophy textbook is concerned with the questions thought of by the American philosopher, that is, in the self-esteem of the black subject, or if we propose the ideas of a hegemonic philosophy that is attentive only to the white subject, thus inferiorizing the black subject. KEYWORDS: Philosophy. Education. Racism.El artículo pretende analizar el libro de texto de filosofía, PNLD/2018, a través de la metodología Afrocentered, una metodología que sitúa al sujeto negro en el centro de la investigación y no como objeto. El análisis aborda la discusión del origen de la filosofía iniciada por George James en su libro "Stolen Legacy". Desde esta perspectiva, examinaremos si el libro de texto de filosofía se ocupa de las cuestiones pensadas por el filósofo estadounidense, es decir, en la autoestima del sujeto negro, o si proponemos las ideas de una filosofía hegemónica que está atenta solo al sujeto blanco, inferiorizando así al sujeto negro. PALABRAS CLAVE: Filosofía. Educación. Racismo.O artigo tem como propósito analisar o livro didático de filosofia, PNLD/2018, através da metodologia afrocentrada, metodologia esta que coloca o sujeito negro no centro da investigação e não como objeto. A análise trata da discussão sobre a origem da filosofia iniciada por George James no seu livro “Legado Roubado”. Partindo dessa perspectiva, examinaremos se o livro didático de filosofia está preocupado com as questões pensadas pelo filósofo estadunidense, isto é, na autoestima do sujeito negro, ou se propala as ideias de uma filosofia hegemônica que está atenta apenas ao sujeito branco, inferiorizando, dessa forma, o sujeito negro. PALAVRAS-CHAVE: Filosofia. Educação. Racismo.Faculdade de Educação (UFG)2021-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6847910.5216/ia.v46i3.68479Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 3 (2021): Black Pedagogies: political practices, epistemologies and praxis; 1429-1443Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 3 (2021): Pedagogías Negras: prácticas políticas, espistemologías y praxis; 1429-1443Revista Inter-Ação; v. 46 n. 3 (2021): Pedagogias Negras: práticas políticas, epistemologias e práxis; 1429-14431981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68479/37769Copyright (c) 2021 Francisco Erik Washington Marques da Silva, Marco Antonio Lima do Bonfim info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Francisco Erik Washington Marques daBonfim , Marco Antonio Lima do2021-12-24T15:13:44Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68479Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:04.484388Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018 UN ANÁLISIS AFROCENTRADA ACERCA DE LOS ORÍGENES DE LA FILOSOFIA EM EL LD DE FILOSOFIA PNLD/2018 UMA ANÁLISE AFROCENTRADA SOBRE AS ORIGENS DA FILOSOFIA NO LIVRO DIDÁTICO DE FILOSOFIA PNLD/2018 |
title |
AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018 |
spellingShingle |
AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018 Silva, Francisco Erik Washington Marques da |
title_short |
AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018 |
title_full |
AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018 |
title_fullStr |
AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018 |
title_full_unstemmed |
AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018 |
title_sort |
AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018 |
author |
Silva, Francisco Erik Washington Marques da |
author_facet |
Silva, Francisco Erik Washington Marques da Bonfim , Marco Antonio Lima do |
author_role |
author |
author2 |
Bonfim , Marco Antonio Lima do |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Francisco Erik Washington Marques da Bonfim , Marco Antonio Lima do |
description |
The article aims to analyze the philosophy textbook, PNLD/2018, through the Afrocentered methodology, a methodology that places the black subject at the center of the investigation and not as an object. The analysis deals with the discussion of the origin of philosophy initiated by George James in his book "Stolen Legacy". From this perspective, we will examine whether the philosophy textbook is concerned with the questions thought of by the American philosopher, that is, in the self-esteem of the black subject, or if we propose the ideas of a hegemonic philosophy that is attentive only to the white subject, thus inferiorizing the black subject. KEYWORDS: Philosophy. Education. Racism. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68479 10.5216/ia.v46i3.68479 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68479 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v46i3.68479 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68479/37769 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Francisco Erik Washington Marques da Silva, Marco Antonio Lima do Bonfim info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Francisco Erik Washington Marques da Silva, Marco Antonio Lima do Bonfim |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 3 (2021): Black Pedagogies: political practices, epistemologies and praxis; 1429-1443 Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 3 (2021): Pedagogías Negras: prácticas políticas, espistemologías y praxis; 1429-1443 Revista Inter-Ação; v. 46 n. 3 (2021): Pedagogias Negras: práticas políticas, epistemologias e práxis; 1429-1443 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764683083776 |