AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Francisco Erik Washington Marques da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bonfim , Marco Antonio Lima do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68479
Resumo: The article aims to analyze the philosophy textbook, PNLD/2018, through the Afrocentered methodology, a methodology that places the black subject at the center of the investigation and not as an object. The analysis deals with the discussion of the origin of philosophy initiated by George James in his book "Stolen Legacy". From this perspective, we will examine whether the philosophy textbook is concerned with the questions thought of by the American philosopher, that is, in the self-esteem of the black subject, or if we propose the ideas of a hegemonic philosophy that is attentive only to the white subject, thus inferiorizing the black subject. KEYWORDS: Philosophy. Education. Racism.
id UFG-3_f210fff5b862be817d19eb2b7b6764dd
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68479
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018UN ANÁLISIS AFROCENTRADA ACERCA DE LOS ORÍGENES DE LA FILOSOFIA EM EL LD DE FILOSOFIA PNLD/2018 UMA ANÁLISE AFROCENTRADA SOBRE AS ORIGENS DA FILOSOFIA NO LIVRO DIDÁTICO DE FILOSOFIA PNLD/2018The article aims to analyze the philosophy textbook, PNLD/2018, through the Afrocentered methodology, a methodology that places the black subject at the center of the investigation and not as an object. The analysis deals with the discussion of the origin of philosophy initiated by George James in his book "Stolen Legacy". From this perspective, we will examine whether the philosophy textbook is concerned with the questions thought of by the American philosopher, that is, in the self-esteem of the black subject, or if we propose the ideas of a hegemonic philosophy that is attentive only to the white subject, thus inferiorizing the black subject. KEYWORDS: Philosophy. Education. Racism.El artículo pretende analizar el libro de texto de filosofía, PNLD/2018, a través de la metodología Afrocentered, una metodología que sitúa al sujeto negro en el centro de la investigación y no como objeto. El análisis aborda la discusión del origen de la filosofía iniciada por George James en su libro "Stolen Legacy". Desde esta perspectiva, examinaremos si el libro de texto de filosofía se ocupa de las cuestiones pensadas por el filósofo estadounidense, es decir, en la autoestima del sujeto negro, o si proponemos las ideas de una filosofía hegemónica que está atenta solo al sujeto blanco, inferiorizando así al sujeto negro. PALABRAS CLAVE: Filosofía. Educación. Racismo.O artigo tem como propósito analisar o livro didático de filosofia, PNLD/2018, através da metodologia afrocentrada, metodologia esta que coloca o sujeito negro no centro da investigação e não como objeto. A análise trata da discussão sobre a origem da filosofia iniciada por George James no seu livro “Legado Roubado”. Partindo dessa perspectiva, examinaremos se o livro didático de filosofia está preocupado com as questões pensadas pelo filósofo estadunidense, isto é, na autoestima do sujeito negro, ou se propala as ideias de uma filosofia hegemônica que está atenta apenas ao sujeito branco, inferiorizando, dessa forma, o sujeito negro. PALAVRAS-CHAVE: Filosofia. Educação. Racismo.Faculdade de Educação (UFG)2021-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6847910.5216/ia.v46i3.68479Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 3 (2021): Black Pedagogies: political practices, epistemologies and praxis; 1429-1443Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 3 (2021): Pedagogías Negras: prácticas políticas, espistemologías y praxis; 1429-1443Revista Inter-Ação; v. 46 n. 3 (2021): Pedagogias Negras: práticas políticas, epistemologias e práxis; 1429-14431981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68479/37769Copyright (c) 2021 Francisco Erik Washington Marques da Silva, Marco Antonio Lima do Bonfim info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Francisco Erik Washington Marques daBonfim , Marco Antonio Lima do2021-12-24T15:13:44Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68479Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:04.484388Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018
UN ANÁLISIS AFROCENTRADA ACERCA DE LOS ORÍGENES DE LA FILOSOFIA EM EL LD DE FILOSOFIA PNLD/2018
UMA ANÁLISE AFROCENTRADA SOBRE AS ORIGENS DA FILOSOFIA NO LIVRO DIDÁTICO DE FILOSOFIA PNLD/2018
title AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018
spellingShingle AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018
Silva, Francisco Erik Washington Marques da
title_short AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018
title_full AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018
title_fullStr AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018
title_full_unstemmed AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018
title_sort AN AFROCENTRIC ANALYSIS OF THE ORIGINS OF PHILOSOPHY IN THE LD OF PNLAD PHILOSOPHY/2018
author Silva, Francisco Erik Washington Marques da
author_facet Silva, Francisco Erik Washington Marques da
Bonfim , Marco Antonio Lima do
author_role author
author2 Bonfim , Marco Antonio Lima do
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Francisco Erik Washington Marques da
Bonfim , Marco Antonio Lima do
description The article aims to analyze the philosophy textbook, PNLD/2018, through the Afrocentered methodology, a methodology that places the black subject at the center of the investigation and not as an object. The analysis deals with the discussion of the origin of philosophy initiated by George James in his book "Stolen Legacy". From this perspective, we will examine whether the philosophy textbook is concerned with the questions thought of by the American philosopher, that is, in the self-esteem of the black subject, or if we propose the ideas of a hegemonic philosophy that is attentive only to the white subject, thus inferiorizing the black subject. KEYWORDS: Philosophy. Education. Racism.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68479
10.5216/ia.v46i3.68479
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68479
identifier_str_mv 10.5216/ia.v46i3.68479
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68479/37769
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Francisco Erik Washington Marques da Silva, Marco Antonio Lima do Bonfim
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Francisco Erik Washington Marques da Silva, Marco Antonio Lima do Bonfim
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 3 (2021): Black Pedagogies: political practices, epistemologies and praxis; 1429-1443
Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 3 (2021): Pedagogías Negras: prácticas políticas, espistemologías y praxis; 1429-1443
Revista Inter-Ação; v. 46 n. 3 (2021): Pedagogias Negras: práticas políticas, epistemologias e práxis; 1429-1443
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764683083776