TURMA DA MÔNICA AND PEOPLE WITH DISABILITIES: SIGNS OF DIVERSITY AND INCLUSION IN THE COMICS OF MAURÍCIO DE SOUSA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Juliano
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: dos Santos, Silvan Menezes, Furtado, Sabrina, Messa, Fábio de Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/54424
Resumo: The purpose of the study is to characterize the ways in which the bodies with disabilities and the issues of diversity and inclusion are represented in the narratives of the comics by Maurício de Sousa. The text starts from a semiotic analysis as a methodological perspective to critically address issues related to disability in comics. We verified that the disabled characters were inserted in the narratives and interacted with the other characters. The deficiencies were treated based on a social approach, rather than being looked at by their limitations or commitments to the experience of childhood. Respect for differences and reinforcement of the qualities of colleagues with disabilities were recurrent values in the discourses analyzed in the comics.
id UFG-4_0672da7a48147ccde8aa166e3c67092a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/54424
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling TURMA DA MÔNICA AND PEOPLE WITH DISABILITIES: SIGNS OF DIVERSITY AND INCLUSION IN THE COMICS OF MAURÍCIO DE SOUSATURMA DA MÔNICA Y PERSONAS CON DISCAPACIDAD: SIGNOS DE DIVERSIDAD E INCLUSIÓN EN LOS CÓMICS DE MAURÍCIO DE SOUSATurma da Mônica e pessoas com deficiência: signos de diversidade e inclusão nas HQs de Maurício de SousaPhysical Education. Inclusion. Disability. Media-education. SemioticsEducación Física. Inclusión. Discapacidad. Educación mediática. SemióticaEducação Física. Inclusão. Deficiência. Mídia-educação. SemióticaThe purpose of the study is to characterize the ways in which the bodies with disabilities and the issues of diversity and inclusion are represented in the narratives of the comics by Maurício de Sousa. The text starts from a semiotic analysis as a methodological perspective to critically address issues related to disability in comics. We verified that the disabled characters were inserted in the narratives and interacted with the other characters. The deficiencies were treated based on a social approach, rather than being looked at by their limitations or commitments to the experience of childhood. Respect for differences and reinforcement of the qualities of colleagues with disabilities were recurrent values in the discourses analyzed in the comics.El objetivo de este estudio es caracterizar los modos como los cuerpos con discapacidad y las cuestiones de diversidad e inclusión son representadas en las narrativas de los cómics de Maurício de Sousa. El texto parte de un análisis semiótico como perspectiva metodológica para abordar críticamente las cuestiones relacionadas con la discapacidad en los cómics. Verificamos que los personajes con discapacidad fueron insertados en las narrativas e interactuaron con los demás personajes. Las deficiencias fueron tratadas a partir de un enfoque social, en detrimento de ser miradas por sus limitaciones o compromisos para la vivencia de la infancia. El respeto a las diferencias y el refuerzo a las cualidades fueron valores recurrentes en los discursos analizados en los cómics.O objetivo do estudo é caracterizar os modos como os corpos com deficiência e as questões de diversidade e inclusão se apresentam nas narrativas das HQs de Maurício de Sousa. Adota-se a análise semiótica como perspectiva metodológica para abordar criticamente as questões sobre deficiência nas HQs. Verifica-se que os personagens com deficiência foram inseridos nas narrativas e interagiram com os demais personagens, sendo incluídos no meio social. As deficiências são tratadas a partir de uma abordagem social, com ênfase para questões da acessibilidade e preconceitos, em detrimento de um olhar para suas limitações para a vivência da infância. O respeito às diferenças e o reforço às qualidades dos colegas com deficiência foram valores recorrentes nos discursos analisados nas HQs.Universidade Federal de Goiás2019-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/5442410.5216/rpp.v22.54424Pensar a Prática; Vol. 22 (2019)Pensar a Prática; v. 22 (2019)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/54424/33652Copyright (c) 2019 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Julianodos Santos, Silvan MenezesFurtado, SabrinaMessa, Fábio de Carvalho2020-02-28T13:17:28Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/54424Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:26.200424Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv TURMA DA MÔNICA AND PEOPLE WITH DISABILITIES: SIGNS OF DIVERSITY AND INCLUSION IN THE COMICS OF MAURÍCIO DE SOUSA
TURMA DA MÔNICA Y PERSONAS CON DISCAPACIDAD: SIGNOS DE DIVERSIDAD E INCLUSIÓN EN LOS CÓMICS DE MAURÍCIO DE SOUSA
Turma da Mônica e pessoas com deficiência: signos de diversidade e inclusão nas HQs de Maurício de Sousa
title TURMA DA MÔNICA AND PEOPLE WITH DISABILITIES: SIGNS OF DIVERSITY AND INCLUSION IN THE COMICS OF MAURÍCIO DE SOUSA
spellingShingle TURMA DA MÔNICA AND PEOPLE WITH DISABILITIES: SIGNS OF DIVERSITY AND INCLUSION IN THE COMICS OF MAURÍCIO DE SOUSA
Silveira, Juliano
Physical Education. Inclusion. Disability. Media-education. Semiotics
Educación Física. Inclusión. Discapacidad. Educación mediática. Semiótica
Educação Física. Inclusão. Deficiência. Mídia-educação. Semiótica
title_short TURMA DA MÔNICA AND PEOPLE WITH DISABILITIES: SIGNS OF DIVERSITY AND INCLUSION IN THE COMICS OF MAURÍCIO DE SOUSA
title_full TURMA DA MÔNICA AND PEOPLE WITH DISABILITIES: SIGNS OF DIVERSITY AND INCLUSION IN THE COMICS OF MAURÍCIO DE SOUSA
title_fullStr TURMA DA MÔNICA AND PEOPLE WITH DISABILITIES: SIGNS OF DIVERSITY AND INCLUSION IN THE COMICS OF MAURÍCIO DE SOUSA
title_full_unstemmed TURMA DA MÔNICA AND PEOPLE WITH DISABILITIES: SIGNS OF DIVERSITY AND INCLUSION IN THE COMICS OF MAURÍCIO DE SOUSA
title_sort TURMA DA MÔNICA AND PEOPLE WITH DISABILITIES: SIGNS OF DIVERSITY AND INCLUSION IN THE COMICS OF MAURÍCIO DE SOUSA
author Silveira, Juliano
author_facet Silveira, Juliano
dos Santos, Silvan Menezes
Furtado, Sabrina
Messa, Fábio de Carvalho
author_role author
author2 dos Santos, Silvan Menezes
Furtado, Sabrina
Messa, Fábio de Carvalho
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Juliano
dos Santos, Silvan Menezes
Furtado, Sabrina
Messa, Fábio de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Physical Education. Inclusion. Disability. Media-education. Semiotics
Educación Física. Inclusión. Discapacidad. Educación mediática. Semiótica
Educação Física. Inclusão. Deficiência. Mídia-educação. Semiótica
topic Physical Education. Inclusion. Disability. Media-education. Semiotics
Educación Física. Inclusión. Discapacidad. Educación mediática. Semiótica
Educação Física. Inclusão. Deficiência. Mídia-educação. Semiótica
description The purpose of the study is to characterize the ways in which the bodies with disabilities and the issues of diversity and inclusion are represented in the narratives of the comics by Maurício de Sousa. The text starts from a semiotic analysis as a methodological perspective to critically address issues related to disability in comics. We verified that the disabled characters were inserted in the narratives and interacted with the other characters. The deficiencies were treated based on a social approach, rather than being looked at by their limitations or commitments to the experience of childhood. Respect for differences and reinforcement of the qualities of colleagues with disabilities were recurrent values in the discourses analyzed in the comics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/54424
10.5216/rpp.v22.54424
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/54424
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v22.54424
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/54424/33652
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Pensar a Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Pensar a Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 22 (2019)
Pensar a Prática; v. 22 (2019)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874859232133120