Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53 |
Resumo: | This study aims at starting an analysis about Dance and School Cycles, through a biblographical review. We will try to reflect upon this systematization from the theoretical reference that best organizes this body of knowledge, which is, in our view, the pedagocial approach of School Physical Education, which is proposed by Soares et all (1992). We also intend to analyze school dance projects suggested by Marques (1999), Gehres (1996) and Xarez et all (1992), and try to establish a reflection upon this content through an amplified approach that comes closer to the systematization in learning cycles, highlighting possibilites of achievements and overcoming of difficulties. KEY WORDS: School - Dance - Systematization of knowledge. |
id |
UFG-4_157c60f397fd31f6c662a1748a6c2e10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/53 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dance in the School Cycles: Theoretical ApproachesDanza en los Ciclos de Escolarización: Aproximaciones TeóricasDANÇA NOS CICLOS DE ESCOLARIZAÇÃO: APROXIMAÇÕES TEÓRICASThis study aims at starting an analysis about Dance and School Cycles, through a biblographical review. We will try to reflect upon this systematization from the theoretical reference that best organizes this body of knowledge, which is, in our view, the pedagocial approach of School Physical Education, which is proposed by Soares et all (1992). We also intend to analyze school dance projects suggested by Marques (1999), Gehres (1996) and Xarez et all (1992), and try to establish a reflection upon this content through an amplified approach that comes closer to the systematization in learning cycles, highlighting possibilites of achievements and overcoming of difficulties. KEY WORDS: School - Dance - Systematization of knowledge.La propuesta del texto es iniciar un análisis, sobre el contenido Danza y los ciclos de escolarización la luz de una revisión bibliográfica. Buscaremos reflexionar sobre esta sistematización a partir de la referencia teórica que mejor organice, desde nuestro punto de vista, el trato pedagógico de la Educación Física Escolar, que es la propuesta de Soares met all (1992), como también analizar propuestas de la danza en la escuela sugerida por Marques (1999), Gehres (1996) y Xarez et all (1992), intentando trazar una reflexión acerca de este contenido en un abordaje que amplíe y se aproxime más de la sistematización en ciclos de conocimiento, destacando posibilidades de conquistas y dificultades. PALABRAS CLAVES: Escuela - Danza - Ciclos de sistematización del conocimiento.A proposta do texto é iniciar uma análise sobre o conteúdo Dança e os ciclos de escolarização, à luz de uma revisão bibliográfica. Buscaremos refletir acerca da sistematização do conhecimento a partir da referência teórica que mais bem organiza, no nosso entendimento, o trato pedagógico da Educação Física Escolar, uma proposta de Soares et al. (1992). Analisaremos, também, as propostas da dança na escola sugeridas por Marques (1999), Gehres (1996) e Xarez et al. (1992). Nosso objetivo é traçar uma reflexão acerca deste conteúdo numa abordagem que mais se aproxime da sistematização em ciclos de conhecimento, além de ampliá-la. Serão destacadas as possibilidades de conquistas e dificuldades. PALAVRAS-CHAVE: Escola - Dança - Ciclos de sistematização do conhecimento.Universidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/5310.5216/rpp.v6i0.53Pensar a Prática; Vol. 6 (2003); 21-30Pensar a Prática; v. 6 (2003); 21-301980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/53/2644https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53/52Guimarães, Ginainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:12:34Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/53Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:24.214006Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches Danza en los Ciclos de Escolarización: Aproximaciones Teóricas DANÇA NOS CICLOS DE ESCOLARIZAÇÃO: APROXIMAÇÕES TEÓRICAS |
title |
Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches |
spellingShingle |
Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches Guimarães, Gina |
title_short |
Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches |
title_full |
Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches |
title_fullStr |
Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches |
title_full_unstemmed |
Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches |
title_sort |
Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches |
author |
Guimarães, Gina |
author_facet |
Guimarães, Gina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Gina |
description |
This study aims at starting an analysis about Dance and School Cycles, through a biblographical review. We will try to reflect upon this systematization from the theoretical reference that best organizes this body of knowledge, which is, in our view, the pedagocial approach of School Physical Education, which is proposed by Soares et all (1992). We also intend to analyze school dance projects suggested by Marques (1999), Gehres (1996) and Xarez et all (1992), and try to establish a reflection upon this content through an amplified approach that comes closer to the systematization in learning cycles, highlighting possibilites of achievements and overcoming of difficulties. KEY WORDS: School - Dance - Systematization of knowledge. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-11-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53 10.5216/rpp.v6i0.53 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v6i0.53 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53/2644 https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53/52 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 6 (2003); 21-30 Pensar a Prática; v. 6 (2003); 21-30 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874855323041792 |