Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Gina
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53
Resumo: This study aims at starting an analysis about Dance and School Cycles, through a biblographical review. We will try to reflect upon this systematization from the theoretical reference that best organizes this body of knowledge, which is, in our view, the pedagocial approach of School Physical Education, which is proposed by Soares et all (1992). We also intend to analyze school dance projects suggested by Marques (1999), Gehres (1996) and Xarez et all (1992), and try to establish a reflection upon this content through an amplified approach that comes closer to the systematization in learning cycles, highlighting possibilites of achievements and overcoming of difficulties. KEY WORDS: School - Dance - Systematization of knowledge.
id UFG-4_157c60f397fd31f6c662a1748a6c2e10
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/53
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling Dance in the School Cycles: Theoretical ApproachesDanza en los Ciclos de Escolarización: Aproximaciones TeóricasDANÇA NOS CICLOS DE ESCOLARIZAÇÃO: APROXIMAÇÕES TEÓRICASThis study aims at starting an analysis about Dance and School Cycles, through a biblographical review. We will try to reflect upon this systematization from the theoretical reference that best organizes this body of knowledge, which is, in our view, the pedagocial approach of School Physical Education, which is proposed by Soares et all (1992). We also intend to analyze school dance projects suggested by Marques (1999), Gehres (1996) and Xarez et all (1992), and try to establish a reflection upon this content through an amplified approach that comes closer to the systematization in learning cycles, highlighting possibilites of achievements and overcoming of difficulties. KEY WORDS: School - Dance - Systematization of knowledge.La propuesta del texto es iniciar un análisis, sobre el contenido Danza y los ciclos de escolarización la luz de una revisión bibliográfica. Buscaremos reflexionar sobre esta sistematización a partir de la referencia teórica que mejor organice, desde nuestro punto de vista, el trato pedagógico de la Educación Física Escolar, que es la propuesta de Soares met all (1992), como también analizar propuestas de la danza en la escuela sugerida por Marques (1999), Gehres (1996) y Xarez et all (1992), intentando trazar una reflexión acerca de este contenido en un abordaje que amplíe y se aproxime más de la sistematización en ciclos de conocimiento, destacando posibilidades de conquistas y dificultades. PALABRAS CLAVES: Escuela - Danza - Ciclos de sistematización del conocimiento.A proposta do texto é iniciar uma análise sobre o conteúdo Dança e os ciclos de escolarização, à luz de uma revisão bibliográfica. Buscaremos refletir acerca da sistematização do conhecimento a partir da referência teórica que mais bem organiza, no nosso entendimento, o trato pedagógico da Educação Física Escolar, uma proposta de Soares et al. (1992). Analisaremos, também, as propostas da dança na escola sugeridas por Marques (1999), Gehres (1996) e Xarez et al. (1992). Nosso objetivo é traçar uma reflexão acerca deste conteúdo numa abordagem que mais se aproxime da sistematização em ciclos de conhecimento, além de ampliá-la. Serão destacadas as possibilidades de conquistas e dificuldades. PALAVRAS-CHAVE: Escola - Dança - Ciclos de sistematização do conhecimento.Universidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/5310.5216/rpp.v6i0.53Pensar a Prática; Vol. 6 (2003); 21-30Pensar a Prática; v. 6 (2003); 21-301980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/53/2644https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53/52Guimarães, Ginainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:12:34Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/53Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:24.214006Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches
Danza en los Ciclos de Escolarización: Aproximaciones Teóricas
DANÇA NOS CICLOS DE ESCOLARIZAÇÃO: APROXIMAÇÕES TEÓRICAS
title Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches
spellingShingle Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches
Guimarães, Gina
title_short Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches
title_full Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches
title_fullStr Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches
title_full_unstemmed Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches
title_sort Dance in the School Cycles: Theoretical Approaches
author Guimarães, Gina
author_facet Guimarães, Gina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Gina
description This study aims at starting an analysis about Dance and School Cycles, through a biblographical review. We will try to reflect upon this systematization from the theoretical reference that best organizes this body of knowledge, which is, in our view, the pedagocial approach of School Physical Education, which is proposed by Soares et all (1992). We also intend to analyze school dance projects suggested by Marques (1999), Gehres (1996) and Xarez et all (1992), and try to establish a reflection upon this content through an amplified approach that comes closer to the systematization in learning cycles, highlighting possibilites of achievements and overcoming of difficulties. KEY WORDS: School - Dance - Systematization of knowledge.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-11-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53
10.5216/rpp.v6i0.53
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v6i0.53
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53/2644
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53/52
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 6 (2003); 21-30
Pensar a Prática; v. 6 (2003); 21-30
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874855323041792