Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Aline
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70500
Resumo: This article aims to dialogue with the constitution of Physical Education teachers in relation to athletics. The methodology is based on the (auto)biographical narrative. It presents experiences built in and with Basic Education, as well as appropriating personal documents as sources. It resulted in three axes of discussion: a) athletics and teaching in Physical Education; b) athletics in the early grades of elementary school; and c) routes to/from “back” to High School. It is noted that, in relation to the thematized content, she reveals herself as a curious teacher, who learns to teach and while teaching. The teaching constitution is marked, therefore, by the incessant search for knowledge, for resilience and for the power of interpersonal relationships established in different spaces.
id UFG-4_21d437a88d416e35d4b06224f0634a8a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/70500
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficosAthletics. Teaching. Basic Education.Atletismo. Enseñando. Educación básica.Atletismo. Docência. Educação básica.This article aims to dialogue with the constitution of Physical Education teachers in relation to athletics. The methodology is based on the (auto)biographical narrative. It presents experiences built in and with Basic Education, as well as appropriating personal documents as sources. It resulted in three axes of discussion: a) athletics and teaching in Physical Education; b) athletics in the early grades of elementary school; and c) routes to/from “back” to High School. It is noted that, in relation to the thematized content, she reveals herself as a curious teacher, who learns to teach and while teaching. The teaching constitution is marked, therefore, by the incessant search for knowledge, for resilience and for the power of interpersonal relationships established in different spaces.Este artículo tiene como objetivo dialogar con la constitución de los profesores de Educación Física en relación al atletismo. La metodología se basa en la narrativa (auto) biográfica. Presenta experiencias integradas en y con la Educación Básica, además de apropiarse de documentos personales como fuentes. El resultado fue tres ejes de discusión: a) atletismo y docencia en Educación Física; b) atletismo en los primeros grados de la escuela primaria; y c) rutas de ida y vuelta a la escuela secundaria. Se nota que, en relación al contenido tematizado, se revela como una maestra curiosa, que aprende a enseñar y mientras enseña. La constitución docente está marcada, por tanto, por la búsqueda incesante del conocimiento, de la resiliencia y del poder de las relaciones interpersonales.  Este artigo objetiva dialogar com a constituição docente em Educação Física na relação com o atletismo. A metodologia pauta-se na narrativa (auto)biográfica. Apresenta experiências construídas na e com a Educação Básica, bem como apropria-se de documentos pessoais como fontes. Resultou em três eixos de discussão: a) o atletismo e a docência em Educação Física; b) o atletismo nas séries iniciais do Ensino Fundamental; e c) percursos de/na “volta” ao Ensino Médio. Denota-se que, na relação com o conteúdo tematizado, revela-se uma professora curiosa, que aprende para ensinar e ao ensinar. A constituição docente é marcada, portanto, pela incessante busca por saberes, pela resiliência e pela potência das relações interpessoais estabelecidas nos diversos espaços e tempos.   Universidade Federal de Goiás2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/7050010.5216/rpp.v25.70500Pensar a Prática; Vol. 25 (2022)Pensar a Prática; v. 25 (2022)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/70500/38655Copyright (c) 2022 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Aline2022-08-26T16:12:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/70500Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:39.904120Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos
title Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos
spellingShingle Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos
Rodrigues, Aline
Athletics. Teaching. Basic Education.
Atletismo. Enseñando. Educación básica.
Atletismo. Docência. Educação básica.
title_short Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos
title_full Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos
title_fullStr Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos
title_full_unstemmed Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos
title_sort Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos
author Rodrigues, Aline
author_facet Rodrigues, Aline
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Aline
dc.subject.por.fl_str_mv Athletics. Teaching. Basic Education.
Atletismo. Enseñando. Educación básica.
Atletismo. Docência. Educação básica.
topic Athletics. Teaching. Basic Education.
Atletismo. Enseñando. Educación básica.
Atletismo. Docência. Educação básica.
description This article aims to dialogue with the constitution of Physical Education teachers in relation to athletics. The methodology is based on the (auto)biographical narrative. It presents experiences built in and with Basic Education, as well as appropriating personal documents as sources. It resulted in three axes of discussion: a) athletics and teaching in Physical Education; b) athletics in the early grades of elementary school; and c) routes to/from “back” to High School. It is noted that, in relation to the thematized content, she reveals herself as a curious teacher, who learns to teach and while teaching. The teaching constitution is marked, therefore, by the incessant search for knowledge, for resilience and for the power of interpersonal relationships established in different spaces.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70500
10.5216/rpp.v25.70500
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70500
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v25.70500
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70500/38655
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pensar a Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pensar a Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 25 (2022)
Pensar a Prática; v. 25 (2022)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874860210454528