Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70500 |
Resumo: | This article aims to dialogue with the constitution of Physical Education teachers in relation to athletics. The methodology is based on the (auto)biographical narrative. It presents experiences built in and with Basic Education, as well as appropriating personal documents as sources. It resulted in three axes of discussion: a) athletics and teaching in Physical Education; b) athletics in the early grades of elementary school; and c) routes to/from “back” to High School. It is noted that, in relation to the thematized content, she reveals herself as a curious teacher, who learns to teach and while teaching. The teaching constitution is marked, therefore, by the incessant search for knowledge, for resilience and for the power of interpersonal relationships established in different spaces. |
id |
UFG-4_21d437a88d416e35d4b06224f0634a8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/70500 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficosAthletics. Teaching. Basic Education.Atletismo. Enseñando. Educación básica.Atletismo. Docência. Educação básica.This article aims to dialogue with the constitution of Physical Education teachers in relation to athletics. The methodology is based on the (auto)biographical narrative. It presents experiences built in and with Basic Education, as well as appropriating personal documents as sources. It resulted in three axes of discussion: a) athletics and teaching in Physical Education; b) athletics in the early grades of elementary school; and c) routes to/from “back” to High School. It is noted that, in relation to the thematized content, she reveals herself as a curious teacher, who learns to teach and while teaching. The teaching constitution is marked, therefore, by the incessant search for knowledge, for resilience and for the power of interpersonal relationships established in different spaces.Este artículo tiene como objetivo dialogar con la constitución de los profesores de Educación Física en relación al atletismo. La metodología se basa en la narrativa (auto) biográfica. Presenta experiencias integradas en y con la Educación Básica, además de apropiarse de documentos personales como fuentes. El resultado fue tres ejes de discusión: a) atletismo y docencia en Educación Física; b) atletismo en los primeros grados de la escuela primaria; y c) rutas de ida y vuelta a la escuela secundaria. Se nota que, en relación al contenido tematizado, se revela como una maestra curiosa, que aprende a enseñar y mientras enseña. La constitución docente está marcada, por tanto, por la búsqueda incesante del conocimiento, de la resiliencia y del poder de las relaciones interpersonales. Este artigo objetiva dialogar com a constituição docente em Educação Física na relação com o atletismo. A metodologia pauta-se na narrativa (auto)biográfica. Apresenta experiências construídas na e com a Educação Básica, bem como apropria-se de documentos pessoais como fontes. Resultou em três eixos de discussão: a) o atletismo e a docência em Educação Física; b) o atletismo nas séries iniciais do Ensino Fundamental; e c) percursos de/na “volta” ao Ensino Médio. Denota-se que, na relação com o conteúdo tematizado, revela-se uma professora curiosa, que aprende para ensinar e ao ensinar. A constituição docente é marcada, portanto, pela incessante busca por saberes, pela resiliência e pela potência das relações interpessoais estabelecidas nos diversos espaços e tempos. Universidade Federal de Goiás2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/7050010.5216/rpp.v25.70500Pensar a Prática; Vol. 25 (2022)Pensar a Prática; v. 25 (2022)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/70500/38655Copyright (c) 2022 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Aline2022-08-26T16:12:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/70500Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:39.904120Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos |
title |
Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos |
spellingShingle |
Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos Rodrigues, Aline Athletics. Teaching. Basic Education. Atletismo. Enseñando. Educación básica. Atletismo. Docência. Educação básica. |
title_short |
Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos |
title_full |
Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos |
title_fullStr |
Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos |
title_full_unstemmed |
Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos |
title_sort |
Docência em Educação Física na interface com o atletismo: percursos (auto)biográficos |
author |
Rodrigues, Aline |
author_facet |
Rodrigues, Aline |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Aline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Athletics. Teaching. Basic Education. Atletismo. Enseñando. Educación básica. Atletismo. Docência. Educação básica. |
topic |
Athletics. Teaching. Basic Education. Atletismo. Enseñando. Educación básica. Atletismo. Docência. Educação básica. |
description |
This article aims to dialogue with the constitution of Physical Education teachers in relation to athletics. The methodology is based on the (auto)biographical narrative. It presents experiences built in and with Basic Education, as well as appropriating personal documents as sources. It resulted in three axes of discussion: a) athletics and teaching in Physical Education; b) athletics in the early grades of elementary school; and c) routes to/from “back” to High School. It is noted that, in relation to the thematized content, she reveals herself as a curious teacher, who learns to teach and while teaching. The teaching constitution is marked, therefore, by the incessant search for knowledge, for resilience and for the power of interpersonal relationships established in different spaces. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70500 10.5216/rpp.v25.70500 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70500 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v25.70500 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70500/38655 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pensar a Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pensar a Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 25 (2022) Pensar a Prática; v. 25 (2022) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874860210454528 |