FADO DANCED IN BRAZIL: CULTURAL PASSER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado Pais, José
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/18016
Resumo: Among a multitude of possible affiliations to music and dance, african-Brazilian lundu reached a justified importance in the history of fado, recently approved as Intangible Heritage of Humanity by UNESCO. In this matrix, fate had danced marks a great sensuality and thus arose in taverns and brothels of bohemian Lisbon mid-nineteenth century. When aburguesar up - and especially with the advent of the Salazar dictatorship (1926) - fado from Lisbon no longer danced, losing much of its expressiveness body. However, in the Lowlands, a fate that still survives since the time of slavery, danced with palms, tap dancing, tambourines and guitars. Drawing on ethnographic and historical sources, this contribution argues against corporal practices associated with fado by reference to their ideological contexts.Keywords: Fado. Lundu. Bohemia. Cultural Passer. Bodily Practices.
id UFG-4_421e7609de314c32089e1f8481e83015
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/18016
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling FADO DANCED IN BRAZIL: CULTURAL PASSEREL FADO BAILADO EN BRASIL: TRÁNSITOS CULTURALESO FADO DANÇADO DO BRASIL: TRÂNSITOS CULTURAISAmong a multitude of possible affiliations to music and dance, african-Brazilian lundu reached a justified importance in the history of fado, recently approved as Intangible Heritage of Humanity by UNESCO. In this matrix, fate had danced marks a great sensuality and thus arose in taverns and brothels of bohemian Lisbon mid-nineteenth century. When aburguesar up - and especially with the advent of the Salazar dictatorship (1926) - fado from Lisbon no longer danced, losing much of its expressiveness body. However, in the Lowlands, a fate that still survives since the time of slavery, danced with palms, tap dancing, tambourines and guitars. Drawing on ethnographic and historical sources, this contribution argues against corporal practices associated with fado by reference to their ideological contexts.Keywords: Fado. Lundu. Bohemia. Cultural Passer. Bodily Practices.Entre una multitud de posibles afiliaciones a la música y la danza afro-brasileña lundu alcanzado una importancia justificada en la historia del fado, aprobado recientemente como Patrimonio Inmaterial de la Humanidad por la UNESCO. En esta matriz, el destino había bailado marca una gran sensualidad y así surgió en las tabernas y burdeles de la bohemia de Lisboa a mediados del siglo XIX. Cuando aburguesar arriba - y sobre todo con el advenimiento de la dictadura de Salazar (1926) - fado de Lisboa ya no se baila, perdiendo gran parte de su cuerpo, la expresividad. Sin embargo, en las tierras bajas, un destino que aún se conserva desde la época de la esclavitud, bailó con las palmas, baile tap, panderetas y guitarras. Basándose en las fuentes etnográficas e históricas, esta contribución se opone a las prácticas corporales asociados con el fado por referencia a sus contextos ideológicos.Palabras clave: Fado. Lundu. Bohemia. Tránsitos Culturales. Prácticas Corporales.Entre uma multiplicidade de possíveis filiações musicais e coreográficas, o lundu afrobrasileiro alcançou uma justificada relevância na história do fado, recentemente aprovado como Património Imaterial da Humanidade da Unesco. Nessa matriz, o fado dançado tinha marcas de uma grande sensualidade e, assim, surgiu nas tabernas e prostíbulos da Lisboa boémia de meados do século XIX. Ao aburguesarse – e, sobretudo, com o advento da ditadura salazarista (1926) –, o fado lisboeta deixou de ser dançado, perdendo uma boa parte da sua expressividade corporal. Porém, na Baixada Fluminense, ainda sobrevive um fado que remonta aos tempos da escravatura, dançado com palmas, sapateado, pandeiros e violas. Recorrendo a fontes históricas e etnográficas, o presente contributo questiona as práticas corporais associadas ao fado por referência aos seus contextos ideológicos. Palavras-chave: Tradição. Cultura. Etnicidade. Mudanças Sociais.Universidade Federal de Goiás2012-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1801610.5216/rpp.v15i1.18016Pensar a Prática; Vol. 15 No. 1 (2012): Práticas corporais e culturas tradicionaisPensar a Prática; v. 15 n. 1 (2012): Práticas corporais e culturas tradicionais1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/18016/10743Machado Pais, Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:19:41Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/18016Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:51.303236Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv FADO DANCED IN BRAZIL: CULTURAL PASSER
EL FADO BAILADO EN BRASIL: TRÁNSITOS CULTURALES
O FADO DANÇADO DO BRASIL: TRÂNSITOS CULTURAIS
title FADO DANCED IN BRAZIL: CULTURAL PASSER
spellingShingle FADO DANCED IN BRAZIL: CULTURAL PASSER
Machado Pais, José
title_short FADO DANCED IN BRAZIL: CULTURAL PASSER
title_full FADO DANCED IN BRAZIL: CULTURAL PASSER
title_fullStr FADO DANCED IN BRAZIL: CULTURAL PASSER
title_full_unstemmed FADO DANCED IN BRAZIL: CULTURAL PASSER
title_sort FADO DANCED IN BRAZIL: CULTURAL PASSER
author Machado Pais, José
author_facet Machado Pais, José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado Pais, José
description Among a multitude of possible affiliations to music and dance, african-Brazilian lundu reached a justified importance in the history of fado, recently approved as Intangible Heritage of Humanity by UNESCO. In this matrix, fate had danced marks a great sensuality and thus arose in taverns and brothels of bohemian Lisbon mid-nineteenth century. When aburguesar up - and especially with the advent of the Salazar dictatorship (1926) - fado from Lisbon no longer danced, losing much of its expressiveness body. However, in the Lowlands, a fate that still survives since the time of slavery, danced with palms, tap dancing, tambourines and guitars. Drawing on ethnographic and historical sources, this contribution argues against corporal practices associated with fado by reference to their ideological contexts.Keywords: Fado. Lundu. Bohemia. Cultural Passer. Bodily Practices.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/18016
10.5216/rpp.v15i1.18016
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/18016
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v15i1.18016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/18016/10743
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 15 No. 1 (2012): Práticas corporais e culturas tradicionais
Pensar a Prática; v. 15 n. 1 (2012): Práticas corporais e culturas tradicionais
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874857100378112