Cultura Corporal Popular como contenido del curriculo multicultural de Educación Física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neira, Marcos Garcia
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1699
Resumo: Schools have harbored a manifold of cultural identities since education became accessible to all. Historically, however, knowledge from minority groups was never accepted into the school syllabus and dominant culture prevailed, thus calling for urgent studies to be made in order to show ways of transforming the current state of affairs. This action research project aims at developing a multicultural syllabus for physical education that stems from the heritage of popular body culture. Results gathered through critical analysis of experience show that popular culture contents and ethnography-based teaching methodologies can promote the strengthening of a community’s cultural identity. Keywords: Multiculturalism – popular culture – syllabus.
id UFG-4_4886ebf3732365a007f85f3d94cb2406
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/1699
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling Cultura Corporal Popular como contenido del curriculo multicultural de Educación FísicaPopular Body Culture as part of a multicultural syllabus in Physical EducationA CULTURA CORPORAL POPULAR COMO CONTEÚDO DO CURRÍCULO MULTICULTURAL DA EDUCAÇÃO FÍSICAMulticulturalismocultura popularcurrículoMulticulturalismoSchools have harbored a manifold of cultural identities since education became accessible to all. Historically, however, knowledge from minority groups was never accepted into the school syllabus and dominant culture prevailed, thus calling for urgent studies to be made in order to show ways of transforming the current state of affairs. This action research project aims at developing a multicultural syllabus for physical education that stems from the heritage of popular body culture. Results gathered through critical analysis of experience show that popular culture contents and ethnography-based teaching methodologies can promote the strengthening of a community’s cultural identity. Keywords: Multiculturalism – popular culture – syllabus.Con la democratización del acceso, la escuela recibió múltiples identidades culturales. Históricamente, los conocimientos de los grupos desprovistos de poder fueron negligenciados en el currículo dominante, así despunta como urgente la realización de estudios que indiquen caminos para una transformación de ese cuadro. Esta investigación-acción buscó desarrollar un currículo multicultural para Educación Física a partir del patrimonio de la cultura corporal popular. Los resultados, a través del análisis crítico de la experiencia, indican que los contenidos de la cultura popular y la metodología de enseñanza inspirada en la etnografía proporcionaron el fortalecimiento de la identidad cultural de la comunidad.Palabras-clave: Multiculturalismo – cultura popular – currículo.Com a democratização do acesso, a escola acolheu múltiplas identidades culturais. Historicamente, os conhecimentos dos grupos desprovidos de poder foram negligenciados no currículo e a cultura dominante prevaleceu, despontando como urgente a realização de estudos que indiquem caminhos para a transformação desse quadro. Esta pesquisa-ação busca desenvolver um currículo multicultural para a Educação Física a partir do patrimônio da cultura corporal popular. Os resultados, obtidos por meio da análise crítica da experiência, indicam que os conteúdos da cultura popular e a metodologia de ensino inspirada na etnografia proporcionaram o fortalecimento da identidade cultural da comunidade. Palabras-chave: Multiculturalismo – cultura popular – currículo.Universidade Federal de Goiás2008-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"artigo não avaliado por pares"Pesquisa-açãotext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/169910.5216/rpp.v11i1.1699Pensar a Prática; Vol. 11 No. 1 (2008); 81-89Pensar a Prática; v. 11 n. 1 (2008); 81-891980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1699/3334https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1699/5343Neira, Marcos Garciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:14:34Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/1699Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:31.810349Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Cultura Corporal Popular como contenido del curriculo multicultural de Educación Física
Popular Body Culture as part of a multicultural syllabus in Physical Education
A CULTURA CORPORAL POPULAR COMO CONTEÚDO DO CURRÍCULO MULTICULTURAL DA EDUCAÇÃO FÍSICA
title Cultura Corporal Popular como contenido del curriculo multicultural de Educación Física
spellingShingle Cultura Corporal Popular como contenido del curriculo multicultural de Educación Física
Neira, Marcos Garcia
Multiculturalismo
cultura popular
currículo
Multiculturalismo
title_short Cultura Corporal Popular como contenido del curriculo multicultural de Educación Física
title_full Cultura Corporal Popular como contenido del curriculo multicultural de Educación Física
title_fullStr Cultura Corporal Popular como contenido del curriculo multicultural de Educación Física
title_full_unstemmed Cultura Corporal Popular como contenido del curriculo multicultural de Educación Física
title_sort Cultura Corporal Popular como contenido del curriculo multicultural de Educación Física
author Neira, Marcos Garcia
author_facet Neira, Marcos Garcia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neira, Marcos Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Multiculturalismo
cultura popular
currículo
Multiculturalismo
topic Multiculturalismo
cultura popular
currículo
Multiculturalismo
description Schools have harbored a manifold of cultural identities since education became accessible to all. Historically, however, knowledge from minority groups was never accepted into the school syllabus and dominant culture prevailed, thus calling for urgent studies to be made in order to show ways of transforming the current state of affairs. This action research project aims at developing a multicultural syllabus for physical education that stems from the heritage of popular body culture. Results gathered through critical analysis of experience show that popular culture contents and ethnography-based teaching methodologies can promote the strengthening of a community’s cultural identity. Keywords: Multiculturalism – popular culture – syllabus.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"artigo não avaliado por pares"
Pesquisa-ação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1699
10.5216/rpp.v11i1.1699
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1699
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v11i1.1699
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1699/3334
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1699/5343
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 11 No. 1 (2008); 81-89
Pensar a Prática; v. 11 n. 1 (2008); 81-89
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874855774978048