A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Fernanda de Souza
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59659
Resumo: This text presents the project Dançarelando and the experiences in dance with children between 1 and 4 years, using the languages integrated. Through the action research, the mediators sought the dialogue between dance, poetry, history and drawing; valuing various ways in which the kids express themselves. The experience made it possible to observe them feeling their bodies, discovering movements, knowing cultures and creating their own dances. In addition, the group was invited and was invited to imagine, to dare and to reinvent itself to each encounter. A construction of knowledge from the ground of the school for a teacher training that re-think the fragmentation of the fields of knowledge, early schooling and committed to a childhood education with art as one of the pillars.
id UFG-4_5b52aaef92d8f6a627753559baa2a73b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/59659
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantisDance. Early childhood education. Methodological principles. Integrated arts.Danza. Educación infantil. Principios metodológicos. Artes integradas.Dança. Educação infantil. Princípios metodológicos. Artes integradas.This text presents the project Dançarelando and the experiences in dance with children between 1 and 4 years, using the languages integrated. Through the action research, the mediators sought the dialogue between dance, poetry, history and drawing; valuing various ways in which the kids express themselves. The experience made it possible to observe them feeling their bodies, discovering movements, knowing cultures and creating their own dances. In addition, the group was invited and was invited to imagine, to dare and to reinvent itself to each encounter. A construction of knowledge from the ground of the school for a teacher training that re-think the fragmentation of the fields of knowledge, early schooling and committed to a childhood education with art as one of the pillars.Este texto presenta el Dançarelando y las vivencias en danza con niños entre 1 y 4 años, utilizando la integración de lenguajes. Por medio de la investigación-acción, las mediadoras buscaron el diálogo entre danza, poesía, cuenta cuentos y diseño; valorando diversas maneras con que los pequeños se expresan. La experiencia posibilitó observarlos sintiendo sus cuerpos, descubriendo movimientos, conociendo culturas y creando sus propias danzas. Además, el equipo se invitó y fue invitada a imaginar, atreverse y reinventarse a cada encuentro. Una construcción de saberes proveniente de la escuela para una formación docente que evita la fragmentación de los campos del conocimiento, la escolarización precoz y comprometida con una educación de la infancia con el arte como uno de los pilares.Este texto apresenta o projeto Dançarelando e as vivências em dança com crianças entre 1 e 4 anos, utilizando a integração de linguagens. Por meio da pesquisa-ação, as mediadoras buscaram o diálogo entre dança, poesia, contação de história e desenho; valorizando diversas maneiras com as quais os pequenos se expressam. A experiência possibilitou observá-los sentindo seus corpos, descobrindo movimentos, conhecendo culturas e criando suas próprias danças. Ademais, a equipe se convidou e foi convidada a imaginar, ousar e se reinventar a cada encontro. Uma construção de saberes proveniente do chão da escola para uma formação docente que repense a fragmentação dos campos do conhecimento, a escolarização precoce e comprometida com uma educação da infância com a arte como um dos pilares.Universidade Federal de Goiás2020-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/5965910.5216/rpp.v23.59659Pensar a Prática; Vol. 23 (2020)Pensar a Prática; v. 23 (2020)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/59659/35776Copyright (c) 2020 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Fernanda de Souza2021-08-26T18:19:59Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/59659Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:32.147888Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis
title A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis
spellingShingle A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis
Almeida, Fernanda de Souza
Dance. Early childhood education. Methodological principles. Integrated arts.
Danza. Educación infantil. Principios metodológicos. Artes integradas.
Dança. Educação infantil. Princípios metodológicos. Artes integradas.
title_short A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis
title_full A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis
title_fullStr A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis
title_full_unstemmed A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis
title_sort A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis
author Almeida, Fernanda de Souza
author_facet Almeida, Fernanda de Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Fernanda de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Dance. Early childhood education. Methodological principles. Integrated arts.
Danza. Educación infantil. Principios metodológicos. Artes integradas.
Dança. Educação infantil. Princípios metodológicos. Artes integradas.
topic Dance. Early childhood education. Methodological principles. Integrated arts.
Danza. Educación infantil. Principios metodológicos. Artes integradas.
Dança. Educação infantil. Princípios metodológicos. Artes integradas.
description This text presents the project Dançarelando and the experiences in dance with children between 1 and 4 years, using the languages integrated. Through the action research, the mediators sought the dialogue between dance, poetry, history and drawing; valuing various ways in which the kids express themselves. The experience made it possible to observe them feeling their bodies, discovering movements, knowing cultures and creating their own dances. In addition, the group was invited and was invited to imagine, to dare and to reinvent itself to each encounter. A construction of knowledge from the ground of the school for a teacher training that re-think the fragmentation of the fields of knowledge, early schooling and committed to a childhood education with art as one of the pillars.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59659
10.5216/rpp.v23.59659
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59659
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v23.59659
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59659/35776
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pensar a Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pensar a Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 23 (2020)
Pensar a Prática; v. 23 (2020)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874859623251968