A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59659 |
Resumo: | This text presents the project Dançarelando and the experiences in dance with children between 1 and 4 years, using the languages integrated. Through the action research, the mediators sought the dialogue between dance, poetry, history and drawing; valuing various ways in which the kids express themselves. The experience made it possible to observe them feeling their bodies, discovering movements, knowing cultures and creating their own dances. In addition, the group was invited and was invited to imagine, to dare and to reinvent itself to each encounter. A construction of knowledge from the ground of the school for a teacher training that re-think the fragmentation of the fields of knowledge, early schooling and committed to a childhood education with art as one of the pillars. |
id |
UFG-4_5b52aaef92d8f6a627753559baa2a73b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/59659 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantisDance. Early childhood education. Methodological principles. Integrated arts.Danza. Educación infantil. Principios metodológicos. Artes integradas.Dança. Educação infantil. Princípios metodológicos. Artes integradas.This text presents the project Dançarelando and the experiences in dance with children between 1 and 4 years, using the languages integrated. Through the action research, the mediators sought the dialogue between dance, poetry, history and drawing; valuing various ways in which the kids express themselves. The experience made it possible to observe them feeling their bodies, discovering movements, knowing cultures and creating their own dances. In addition, the group was invited and was invited to imagine, to dare and to reinvent itself to each encounter. A construction of knowledge from the ground of the school for a teacher training that re-think the fragmentation of the fields of knowledge, early schooling and committed to a childhood education with art as one of the pillars.Este texto presenta el Dançarelando y las vivencias en danza con niños entre 1 y 4 años, utilizando la integración de lenguajes. Por medio de la investigación-acción, las mediadoras buscaron el diálogo entre danza, poesía, cuenta cuentos y diseño; valorando diversas maneras con que los pequeños se expresan. La experiencia posibilitó observarlos sintiendo sus cuerpos, descubriendo movimientos, conociendo culturas y creando sus propias danzas. Además, el equipo se invitó y fue invitada a imaginar, atreverse y reinventarse a cada encuentro. Una construcción de saberes proveniente de la escuela para una formación docente que evita la fragmentación de los campos del conocimiento, la escolarización precoz y comprometida con una educación de la infancia con el arte como uno de los pilares.Este texto apresenta o projeto Dançarelando e as vivências em dança com crianças entre 1 e 4 anos, utilizando a integração de linguagens. Por meio da pesquisa-ação, as mediadoras buscaram o diálogo entre dança, poesia, contação de história e desenho; valorizando diversas maneiras com as quais os pequenos se expressam. A experiência possibilitou observá-los sentindo seus corpos, descobrindo movimentos, conhecendo culturas e criando suas próprias danças. Ademais, a equipe se convidou e foi convidada a imaginar, ousar e se reinventar a cada encontro. Uma construção de saberes proveniente do chão da escola para uma formação docente que repense a fragmentação dos campos do conhecimento, a escolarização precoce e comprometida com uma educação da infância com a arte como um dos pilares.Universidade Federal de Goiás2020-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/5965910.5216/rpp.v23.59659Pensar a Prática; Vol. 23 (2020)Pensar a Prática; v. 23 (2020)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/59659/35776Copyright (c) 2020 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Fernanda de Souza2021-08-26T18:19:59Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/59659Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:32.147888Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis |
title |
A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis |
spellingShingle |
A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis Almeida, Fernanda de Souza Dance. Early childhood education. Methodological principles. Integrated arts. Danza. Educación infantil. Principios metodológicos. Artes integradas. Dança. Educação infantil. Princípios metodológicos. Artes integradas. |
title_short |
A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis |
title_full |
A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis |
title_fullStr |
A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis |
title_full_unstemmed |
A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis |
title_sort |
A dança em território de gente miúda: dialogias com as múltiplas linguagens infantis |
author |
Almeida, Fernanda de Souza |
author_facet |
Almeida, Fernanda de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Fernanda de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dance. Early childhood education. Methodological principles. Integrated arts. Danza. Educación infantil. Principios metodológicos. Artes integradas. Dança. Educação infantil. Princípios metodológicos. Artes integradas. |
topic |
Dance. Early childhood education. Methodological principles. Integrated arts. Danza. Educación infantil. Principios metodológicos. Artes integradas. Dança. Educação infantil. Princípios metodológicos. Artes integradas. |
description |
This text presents the project Dançarelando and the experiences in dance with children between 1 and 4 years, using the languages integrated. Through the action research, the mediators sought the dialogue between dance, poetry, history and drawing; valuing various ways in which the kids express themselves. The experience made it possible to observe them feeling their bodies, discovering movements, knowing cultures and creating their own dances. In addition, the group was invited and was invited to imagine, to dare and to reinvent itself to each encounter. A construction of knowledge from the ground of the school for a teacher training that re-think the fragmentation of the fields of knowledge, early schooling and committed to a childhood education with art as one of the pillars. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59659 10.5216/rpp.v23.59659 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59659 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v23.59659 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59659/35776 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pensar a Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pensar a Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 23 (2020) Pensar a Prática; v. 23 (2020) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874859623251968 |