A Dinâmica das aulas de práticas corporais numa unidade básica de saúde do município de Santos-SP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/57313 |
Resumo: | The objective of the study was to understand the dynamics of the classes of corporal practices of a Basic Health Unit from Santos-SP. For this, an ethnography was developed. Data collection was performed through participant observation. We observed that the classes followed the classic organization of sports training. The classes were conducted by the Physical Education Professional and took place twice a week for 1 hour. The Physical Education Professional performed a practice with welcoming characteristics and qualified listening, favoring integral and continuous attention to the users. The classes are developed in a way that is consistent with the current public health policies, and a commitment, appreciation and appreciation of the program by the users. |
id |
UFG-4_5b9c01b6c4010e62429c3fb5c791ffc6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/57313 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Dinâmica das aulas de práticas corporais numa unidade básica de saúde do município de Santos-SPBody Practices. Physical activity. Physical Education. Primary Health CarePrácticas Corporales. Actividad física. Educación Física. Atención Primaria a la SaludPráticas Corporais. Atividade Física. Educação Física. Atenção Primária à SaúdeThe objective of the study was to understand the dynamics of the classes of corporal practices of a Basic Health Unit from Santos-SP. For this, an ethnography was developed. Data collection was performed through participant observation. We observed that the classes followed the classic organization of sports training. The classes were conducted by the Physical Education Professional and took place twice a week for 1 hour. The Physical Education Professional performed a practice with welcoming characteristics and qualified listening, favoring integral and continuous attention to the users. The classes are developed in a way that is consistent with the current public health policies, and a commitment, appreciation and appreciation of the program by the users.El objetivo del estudio consistió en comprender la dinámica de las clases de prácticas corporales de una Unidad Básica de Salud del Santos-SP. Para ello se desarrolló una etnografía. La recolección de datos fue realizada por medio de observación participante. Observamos que las clases obedecieron a la organización clásica del entrenamiento deportivo. Las clases eran conducidas por el Profesional de Educación Física y ocurrieron 2 veces por semana con una duración de 1 hora. El Profesional de Educación Física realizó una práctica con características acogedora y escucha calificada, favoreciendo atención integral y continua a los usuarios. Las clases se desarrollan de manera coherente con las políticas públicas de salud vigentes, siendo percibido aún un compromiso, aprecio y valoración del programa por los usuarios.O objetivo do estudo consistiu em compreender a dinâmica das aulas de práticas corporais de uma Unidade Básica de Saúde de Santos-SP. Para tanto foi desenvolvida uma etnografia. A coleta de dados foi realizada por meio de observação participante. Observamos que as aulas obedeceram à organização clássica do treinamento desportivo. As aulas eram conduzidas pelo Profissional de Educação Física e ocorreram 2 vezes por semana com duração de 1 hora. O Profissional de Educação Física realizou uma prática com características acolhedora e escuta qualificada, favorecendo atenção integral e continua aos usuários. As aulas são desenvolvidas de modo coerente com as políticas públicas de saúde vigentes, sendo percebido ainda um compromisso, apreço e valorização do programa pelos usuários.Universidade Federal de Goiás2020-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/5731310.5216/rpp.v23.57313Pensar a Prática; Vol. 23 (2020)Pensar a Prática; v. 23 (2020)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/57313/35061Copyright (c) 2020 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Eduardo OliveiraOliveira, Rogerio Cruz2021-03-05T14:46:15Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/57313Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:30.616237Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Dinâmica das aulas de práticas corporais numa unidade básica de saúde do município de Santos-SP |
title |
A Dinâmica das aulas de práticas corporais numa unidade básica de saúde do município de Santos-SP |
spellingShingle |
A Dinâmica das aulas de práticas corporais numa unidade básica de saúde do município de Santos-SP Borges, Eduardo Oliveira Body Practices. Physical activity. Physical Education. Primary Health Care Prácticas Corporales. Actividad física. Educación Física. Atención Primaria a la Salud Práticas Corporais. Atividade Física. Educação Física. Atenção Primária à Saúde |
title_short |
A Dinâmica das aulas de práticas corporais numa unidade básica de saúde do município de Santos-SP |
title_full |
A Dinâmica das aulas de práticas corporais numa unidade básica de saúde do município de Santos-SP |
title_fullStr |
A Dinâmica das aulas de práticas corporais numa unidade básica de saúde do município de Santos-SP |
title_full_unstemmed |
A Dinâmica das aulas de práticas corporais numa unidade básica de saúde do município de Santos-SP |
title_sort |
A Dinâmica das aulas de práticas corporais numa unidade básica de saúde do município de Santos-SP |
author |
Borges, Eduardo Oliveira |
author_facet |
Borges, Eduardo Oliveira Oliveira, Rogerio Cruz |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Rogerio Cruz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Eduardo Oliveira Oliveira, Rogerio Cruz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Body Practices. Physical activity. Physical Education. Primary Health Care Prácticas Corporales. Actividad física. Educación Física. Atención Primaria a la Salud Práticas Corporais. Atividade Física. Educação Física. Atenção Primária à Saúde |
topic |
Body Practices. Physical activity. Physical Education. Primary Health Care Prácticas Corporales. Actividad física. Educación Física. Atención Primaria a la Salud Práticas Corporais. Atividade Física. Educação Física. Atenção Primária à Saúde |
description |
The objective of the study was to understand the dynamics of the classes of corporal practices of a Basic Health Unit from Santos-SP. For this, an ethnography was developed. Data collection was performed through participant observation. We observed that the classes followed the classic organization of sports training. The classes were conducted by the Physical Education Professional and took place twice a week for 1 hour. The Physical Education Professional performed a practice with welcoming characteristics and qualified listening, favoring integral and continuous attention to the users. The classes are developed in a way that is consistent with the current public health policies, and a commitment, appreciation and appreciation of the program by the users. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/57313 10.5216/rpp.v23.57313 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/57313 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v23.57313 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/57313/35061 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pensar a Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pensar a Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 23 (2020) Pensar a Prática; v. 23 (2020) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874859579211776 |