CURRICULUM, PHYSICAL EDUCATION AND MARABAIXO: FOUNDING PATHS FOR INSERTION OF AFRO-BRAZILIAN CULTURE IN AMAPÁ SCHOOL
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/53497 |
Resumo: | The Marabaixo is an Afro-Brazilian cultural manifestation of the State of Amapá, which represents a movement of resistance/struggle against the oppression of the black population. The present article aimed to analyze ways to overcome the absence/ secondaryization of Marabaixo in Physical Education classes in Amapá, taking as reference the curricular studies and the identities of brazilian Physical Education. We have identified that the challenge of including Marabaixo as content of Physical Education teaching in the schools of Amapá can be confronted by the perspective that recognizes that the objectives of this curricular component are centered in the meanings and meanings of the manifestations of the body as the cultural patrimony of humanity. |
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CURRICULUM, PHYSICAL EDUCATION AND MARABAIXO: FOUNDING PATHS FOR INSERTION OF AFRO-BRAZILIAN CULTURE IN AMAPÁ SCHOOLCURRICULUM, EDUCACIÓN FÍSICA Y MARABAIXO: FUNDAMENTANDO CAMINOS PARA INSERCIÓN DE LA CULTURA AFRO-BRASILEÑA EN LA ESCUELA DE AMAPÁCurrículo, Educação Física e Marabaixo: fundamentando caminhos para inserção da cultura afro-brasileira na escola do AmapáMarabaixoPhysical EducationCurriculum.MarabaixoEducación FísicaCurriculum.MarabaixoEducação FísicaCurrículoThe Marabaixo is an Afro-Brazilian cultural manifestation of the State of Amapá, which represents a movement of resistance/struggle against the oppression of the black population. The present article aimed to analyze ways to overcome the absence/ secondaryization of Marabaixo in Physical Education classes in Amapá, taking as reference the curricular studies and the identities of brazilian Physical Education. We have identified that the challenge of including Marabaixo as content of Physical Education teaching in the schools of Amapá can be confronted by the perspective that recognizes that the objectives of this curricular component are centered in the meanings and meanings of the manifestations of the body as the cultural patrimony of humanity.El Marabaixo es una manifestación cultural Afro-Brasileña del Estado de Amapá, que representa un movimiento de resistencia/lucha contra la opresión de la población negra. El presente artículo objetivó analizar caminos para superar la ausencia/secundarización del Marabaixo en las clases de Educación Física en Amapá, teniendo como referencia los estudios curriculares y las identidades de la Educación Física brasileña. Identificamos que el desafío de incluir el Marabaixo como contenido de enseñanza de la Educación Física en las escuelas de Amapá, puede ser enfrentado por la perspectiva que reconoce que los objetivos de este componente curricular están centrados en los sentidos y significados de las manifestaciones corporales, como patrimonio cultural de la humanidad.O Marabaixo é uma manifestação cultural afro-brasileira do Estado do Amapá, que representa um movimento de resistência/luta contra a opressão da população negra. O presente artigo objetivou analisar caminhos para superação da ausência/secundarização do Marabaixo nas aulas de Educação Física no Amapá, tendo como referência os estudos curriculares e as identidades da Educação Física brasileira. Identificamos que o desafio de incluir o Marabaixo como conteúdo de ensino da Educação Física, nas escolas do Amapá, pode ser enfrentado pela perspectiva que reconhece que os objetivos deste componente curricular estão centrados nos sentidos e significados das manifestações corporais, enquanto patrimônio cultural da humanidade.Universidade Federal de Goiás2019-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/5349710.5216/rpp.v22.53497Pensar a Prática; Vol. 22 (2019)Pensar a Prática; v. 22 (2019)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/53497/33650Copyright (c) 2019 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Bruna CardosoNascimento, Paulo Magalhães MonardAlberto, Alvaro Adolfo Duarte2020-02-28T14:12:24Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/53497Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:25.360051Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
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