Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55 |
Resumo: | This article analyzes the way in which dance is – or is not – inserted in the Formal Education of children and adolescents, that is, in the teaching of Primary and Secondary schools. It investigates the execution of dance projects in schools, taking as an example the schools from the Metropolitan region of Campinas-SP. This article discusses basic but controversial issues about the teaching of dance and related issues, like the use of uniforms and the carrying out of end-of-course presentations. KEY WORDS: Dance - Education - Art - Art Education - Basic Education. |
id |
UFG-4_8c94510544d8bdb5dc11492dd94ff741 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/55 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dance in Education: Discussing Basic and Controversial IssuesDanza en la Educación: Discutiendo Cuestiones Básicas y PolémicasDANÇA NA EDUCAÇÃO: DISCUTINDO QUESTÕES BÁSICAS E POLÊMICASThis article analyzes the way in which dance is – or is not – inserted in the Formal Education of children and adolescents, that is, in the teaching of Primary and Secondary schools. It investigates the execution of dance projects in schools, taking as an example the schools from the Metropolitan region of Campinas-SP. This article discusses basic but controversial issues about the teaching of dance and related issues, like the use of uniforms and the carrying out of end-of-course presentations. KEY WORDS: Dance - Education - Art - Art Education - Basic Education.El presente artículo analiza la manera de cómo la danza está (o no) injerida en la Educación Formal de niños y adolescentes, es decir, en la escuela de Enseñaza Básica (fundamental y media). Investiga la realización de proyectos de danza en las instituciones escolares teniendo como ejemplo las escuelas de la Región Metropolitana de Campinas y discute cuestiones básicas, pero polémicas, sobre la nseñanza de danza, como la utilización de uniforme y la realización de presentaciones de conclusión de curso. PALABRAS CLAVE: Danza - Educación - Arte - Enseñanza de Arte -Enseñanza Básica.O presente artigo analisa a maneira como a dança está (ou não) inserida na educação formal de crianças e adolescentes, isto é, na escola de ensino básico (fundamental e médio). Investiga a realização de projetos de dança nas instituições escolares, tendo como exemplo as escolas da região metropolitana de Campinas. Apresenta ainda algumas discussões que têm sido levantadas nas disciplinas Didática do Ensino da Dança e Prática de Ensino de Dança, do curso de licenciatura em Dança da Unicamp. As questões ressaltadas são extremamente básicas se comparadas às discussões realizadas no âmbito da educação nacional. No entanto, diante da falta de bibliografia especializada, vimo-nos na incumbência de começar a produzir um material que introduza os temas gerais da dança na educação e que contribua para fomentar no futuro discussões mais aprofundadas. Apesar de básicos, são polêmicos os temas discutidos, como a introdução do ensino de dança nas escolas públicas, a utilização de uniforme para aulas de dança na escola e as apresentações de conclusão de curso. PALAVRAS-CHAVE: Dança - Educação - Arte - Ensino de arte - Ensino básico.Universidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/5510.5216/rpp.v6i0.55Pensar a Prática; Vol. 6 (2003); 73-86Pensar a Prática; v. 6 (2003); 73-861980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/55/2648https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55/54Strazzacappa, Márciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:12:37Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/55Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:24.327981Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues Danza en la Educación: Discutiendo Cuestiones Básicas y Polémicas DANÇA NA EDUCAÇÃO: DISCUTINDO QUESTÕES BÁSICAS E POLÊMICAS |
title |
Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues |
spellingShingle |
Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues Strazzacappa, Márcia |
title_short |
Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues |
title_full |
Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues |
title_fullStr |
Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues |
title_full_unstemmed |
Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues |
title_sort |
Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues |
author |
Strazzacappa, Márcia |
author_facet |
Strazzacappa, Márcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Strazzacappa, Márcia |
description |
This article analyzes the way in which dance is – or is not – inserted in the Formal Education of children and adolescents, that is, in the teaching of Primary and Secondary schools. It investigates the execution of dance projects in schools, taking as an example the schools from the Metropolitan region of Campinas-SP. This article discusses basic but controversial issues about the teaching of dance and related issues, like the use of uniforms and the carrying out of end-of-course presentations. KEY WORDS: Dance - Education - Art - Art Education - Basic Education. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-11-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55 10.5216/rpp.v6i0.55 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v6i0.55 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55/2648 https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55/54 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 6 (2003); 73-86 Pensar a Prática; v. 6 (2003); 73-86 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874855326187520 |