Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Strazzacappa, Márcia
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55
Resumo: This article analyzes the way in which dance is – or is not – inserted in the Formal Education of children and adolescents, that is, in the teaching of Primary and Secondary schools. It investigates the execution of dance projects in schools, taking as an example the schools from the Metropolitan region of Campinas-SP. This article discusses basic but controversial issues about the teaching of dance and related issues, like the use of uniforms and the carrying out of end-of-course presentations. KEY WORDS: Dance - Education - Art - Art Education - Basic Education.
id UFG-4_8c94510544d8bdb5dc11492dd94ff741
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/55
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling Dance in Education: Discussing Basic and Controversial IssuesDanza en la Educación: Discutiendo Cuestiones Básicas y PolémicasDANÇA NA EDUCAÇÃO: DISCUTINDO QUESTÕES BÁSICAS E POLÊMICASThis article analyzes the way in which dance is – or is not – inserted in the Formal Education of children and adolescents, that is, in the teaching of Primary and Secondary schools. It investigates the execution of dance projects in schools, taking as an example the schools from the Metropolitan region of Campinas-SP. This article discusses basic but controversial issues about the teaching of dance and related issues, like the use of uniforms and the carrying out of end-of-course presentations. KEY WORDS: Dance - Education - Art - Art Education - Basic Education.El presente artículo analiza la manera de cómo la danza está (o no) injerida en la Educación Formal de niños y adolescentes, es decir, en la escuela de Enseñaza Básica (fundamental y media). Investiga la realización de proyectos de danza en las instituciones escolares teniendo como ejemplo las escuelas de la Región Metropolitana de Campinas y discute cuestiones básicas, pero polémicas, sobre la nseñanza de danza, como la utilización de uniforme y la realización de presentaciones de conclusión de curso. PALABRAS CLAVE: Danza - Educación - Arte - Enseñanza de Arte -Enseñanza Básica.O presente artigo analisa a maneira como a dança está (ou não) inserida na educação formal de crianças e adolescentes, isto é, na escola de ensino básico (fundamental e médio). Investiga a realização de projetos de dança nas instituições escolares, tendo como exemplo as escolas da região metropolitana de Campinas. Apresenta ainda algumas discussões que têm sido levantadas nas disciplinas Didática do Ensino da Dança e Prática de Ensino de Dança, do curso de licenciatura em Dança da Unicamp. As questões ressaltadas são extremamente básicas se comparadas às discussões realizadas no âmbito da educação nacional. No entanto, diante da falta de bibliografia especializada, vimo-nos na incumbência de começar a produzir um material que introduza os temas gerais da dança na educação e que contribua para fomentar no futuro discussões mais aprofundadas. Apesar de básicos, são polêmicos os temas discutidos, como a introdução do ensino de dança nas escolas públicas, a utilização de uniforme para aulas de dança na escola e as apresentações de conclusão de curso. PALAVRAS-CHAVE: Dança - Educação - Arte - Ensino de arte - Ensino básico.Universidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/5510.5216/rpp.v6i0.55Pensar a Prática; Vol. 6 (2003); 73-86Pensar a Prática; v. 6 (2003); 73-861980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/55/2648https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55/54Strazzacappa, Márciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:12:37Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/55Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:24.327981Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues
Danza en la Educación: Discutiendo Cuestiones Básicas y Polémicas
DANÇA NA EDUCAÇÃO: DISCUTINDO QUESTÕES BÁSICAS E POLÊMICAS
title Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues
spellingShingle Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues
Strazzacappa, Márcia
title_short Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues
title_full Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues
title_fullStr Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues
title_full_unstemmed Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues
title_sort Dance in Education: Discussing Basic and Controversial Issues
author Strazzacappa, Márcia
author_facet Strazzacappa, Márcia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Strazzacappa, Márcia
description This article analyzes the way in which dance is – or is not – inserted in the Formal Education of children and adolescents, that is, in the teaching of Primary and Secondary schools. It investigates the execution of dance projects in schools, taking as an example the schools from the Metropolitan region of Campinas-SP. This article discusses basic but controversial issues about the teaching of dance and related issues, like the use of uniforms and the carrying out of end-of-course presentations. KEY WORDS: Dance - Education - Art - Art Education - Basic Education.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-11-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55
10.5216/rpp.v6i0.55
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v6i0.55
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55/2648
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/55/54
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 6 (2003); 73-86
Pensar a Prática; v. 6 (2003); 73-86
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874855326187520