GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mortola Dias, Thais
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ernst Frizzo, Giovanni Felipe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/66619
Resumo: In this work we aim to analyze how gender issues are dealt with in Physical Education (PE) classes at the municipal education network in the city of Rio Grande - RS, in addition to identifying the position of male and female teachers on the theme of gender being worked on in PE classes. To this end, we conducted a qualitative research of an exploratory / descriptive nature. We realize that the school is still a space that segregates and differentiates, since stereotypes, oppressions, divisions and differentiations between genders are present there. We found pro-discussion and counter-discussion, two distinct groups that were formed when teachers pondered the gender theme to be addressed in PE classes.  
id UFG-4_d5369068a209a2469e5d407e4804df74
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/66619
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RSCUESTIONES DE GÉNERO EN EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: RECOGIDA EN LAS ZONAS DE DISTRITO DE RIO GRANDE-RSQUESTÕES DE GÊNERO NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: uma análise nas zonas distritais de Rio Grande-RSGender issues. Society. School. Physical Education.Cuestiones de género. Sociedade. Colégio. Educacion FísicaQuestões de gênero. Sociedade. Escola. Educação Física.In this work we aim to analyze how gender issues are dealt with in Physical Education (PE) classes at the municipal education network in the city of Rio Grande - RS, in addition to identifying the position of male and female teachers on the theme of gender being worked on in PE classes. To this end, we conducted a qualitative research of an exploratory / descriptive nature. We realize that the school is still a space that segregates and differentiates, since stereotypes, oppressions, divisions and differentiations between genders are present there. We found pro-discussion and counter-discussion, two distinct groups that were formed when teachers pondered the gender theme to be addressed in PE classes.  En este trabajo pretendemos analizar cómo se abordan las cuestiones de género en las clases de Educación Física (EF) de la red educativa municipal de la ciudad de Rio Grande - RS, además de identificar la posición de docentes y maestras en la temática de género que se trabaja en las clases de EF. Para ello, realizamos una investigación cualitativa de carácter exploratorio / descriptivo. Nos damos cuenta de que la escuela sigue siendo un espacio que segrega y diferencia, ya que allí están presentes estereotipos, opresiones, divisiones y diferenciaciones entre géneros. Encontramos pro-discusión y contra-discusión, dos grupos distintos que se formaron cuando los docentes reflexionaron sobre el tema de género a ser abordado en las clases de EF.Objetivamos nesse trabalho analisar como as questões de gênero são tratadas nas aulas de Educação Física (EF) da rede municipal de ensino da cidade de Rio Grande – RS, além de identificar o posicionamento dos professores e professoras sobre a temática gênero ser trabalhada nas aulas de EF. Para tanto, realizamos uma pesquisa qualitativa de cunho exploratório/descritivo. Percebemos que a escola ainda é um espaço que segrega e diferencia, visto que os estereótipos, as opressões, divisões e diferenciações entre os gêneros ali estão presentes. Constatamos os pró-discussão e os contra discussão, dois grupos distintos que se formaram quando os professores e as professoras ponderaram sobre a temática gênero ser tratada nas aulas de EF.Universidade Federal de Goiás2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/6661910.5216/rpp.v24.66619Pensar a Prática; Vol. 24 (2021)Pensar a Prática; v. 24 (2021)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/66619/37228Copyright (c) 2021 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMortola Dias, ThaisErnst Frizzo, Giovanni Felipe2022-03-10T13:26:52Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/66619Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:36.092906Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS
CUESTIONES DE GÉNERO EN EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: RECOGIDA EN LAS ZONAS DE DISTRITO DE RIO GRANDE-RS
QUESTÕES DE GÊNERO NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: uma análise nas zonas distritais de Rio Grande-RS
title GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS
spellingShingle GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS
Mortola Dias, Thais
Gender issues. Society. School. Physical Education.
Cuestiones de género. Sociedade. Colégio. Educacion Física
Questões de gênero. Sociedade. Escola. Educação Física.
title_short GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS
title_full GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS
title_fullStr GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS
title_full_unstemmed GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS
title_sort GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS
author Mortola Dias, Thais
author_facet Mortola Dias, Thais
Ernst Frizzo, Giovanni Felipe
author_role author
author2 Ernst Frizzo, Giovanni Felipe
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mortola Dias, Thais
Ernst Frizzo, Giovanni Felipe
dc.subject.por.fl_str_mv Gender issues. Society. School. Physical Education.
Cuestiones de género. Sociedade. Colégio. Educacion Física
Questões de gênero. Sociedade. Escola. Educação Física.
topic Gender issues. Society. School. Physical Education.
Cuestiones de género. Sociedade. Colégio. Educacion Física
Questões de gênero. Sociedade. Escola. Educação Física.
description In this work we aim to analyze how gender issues are dealt with in Physical Education (PE) classes at the municipal education network in the city of Rio Grande - RS, in addition to identifying the position of male and female teachers on the theme of gender being worked on in PE classes. To this end, we conducted a qualitative research of an exploratory / descriptive nature. We realize that the school is still a space that segregates and differentiates, since stereotypes, oppressions, divisions and differentiations between genders are present there. We found pro-discussion and counter-discussion, two distinct groups that were formed when teachers pondered the gender theme to be addressed in PE classes.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/66619
10.5216/rpp.v24.66619
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/66619
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v24.66619
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/66619/37228
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Pensar a Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Pensar a Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 24 (2021)
Pensar a Prática; v. 24 (2021)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874859735449600