GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/66619 |
Resumo: | In this work we aim to analyze how gender issues are dealt with in Physical Education (PE) classes at the municipal education network in the city of Rio Grande - RS, in addition to identifying the position of male and female teachers on the theme of gender being worked on in PE classes. To this end, we conducted a qualitative research of an exploratory / descriptive nature. We realize that the school is still a space that segregates and differentiates, since stereotypes, oppressions, divisions and differentiations between genders are present there. We found pro-discussion and counter-discussion, two distinct groups that were formed when teachers pondered the gender theme to be addressed in PE classes. |
id |
UFG-4_d5369068a209a2469e5d407e4804df74 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/66619 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RSCUESTIONES DE GÉNERO EN EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: RECOGIDA EN LAS ZONAS DE DISTRITO DE RIO GRANDE-RSQUESTÕES DE GÊNERO NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: uma análise nas zonas distritais de Rio Grande-RSGender issues. Society. School. Physical Education.Cuestiones de género. Sociedade. Colégio. Educacion FísicaQuestões de gênero. Sociedade. Escola. Educação Física.In this work we aim to analyze how gender issues are dealt with in Physical Education (PE) classes at the municipal education network in the city of Rio Grande - RS, in addition to identifying the position of male and female teachers on the theme of gender being worked on in PE classes. To this end, we conducted a qualitative research of an exploratory / descriptive nature. We realize that the school is still a space that segregates and differentiates, since stereotypes, oppressions, divisions and differentiations between genders are present there. We found pro-discussion and counter-discussion, two distinct groups that were formed when teachers pondered the gender theme to be addressed in PE classes. En este trabajo pretendemos analizar cómo se abordan las cuestiones de género en las clases de Educación Física (EF) de la red educativa municipal de la ciudad de Rio Grande - RS, además de identificar la posición de docentes y maestras en la temática de género que se trabaja en las clases de EF. Para ello, realizamos una investigación cualitativa de carácter exploratorio / descriptivo. Nos damos cuenta de que la escuela sigue siendo un espacio que segrega y diferencia, ya que allí están presentes estereotipos, opresiones, divisiones y diferenciaciones entre géneros. Encontramos pro-discusión y contra-discusión, dos grupos distintos que se formaron cuando los docentes reflexionaron sobre el tema de género a ser abordado en las clases de EF.Objetivamos nesse trabalho analisar como as questões de gênero são tratadas nas aulas de Educação Física (EF) da rede municipal de ensino da cidade de Rio Grande – RS, além de identificar o posicionamento dos professores e professoras sobre a temática gênero ser trabalhada nas aulas de EF. Para tanto, realizamos uma pesquisa qualitativa de cunho exploratório/descritivo. Percebemos que a escola ainda é um espaço que segrega e diferencia, visto que os estereótipos, as opressões, divisões e diferenciações entre os gêneros ali estão presentes. Constatamos os pró-discussão e os contra discussão, dois grupos distintos que se formaram quando os professores e as professoras ponderaram sobre a temática gênero ser tratada nas aulas de EF.Universidade Federal de Goiás2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/6661910.5216/rpp.v24.66619Pensar a Prática; Vol. 24 (2021)Pensar a Prática; v. 24 (2021)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/66619/37228Copyright (c) 2021 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMortola Dias, ThaisErnst Frizzo, Giovanni Felipe2022-03-10T13:26:52Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/66619Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:36.092906Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS CUESTIONES DE GÉNERO EN EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: RECOGIDA EN LAS ZONAS DE DISTRITO DE RIO GRANDE-RS QUESTÕES DE GÊNERO NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: uma análise nas zonas distritais de Rio Grande-RS |
title |
GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS |
spellingShingle |
GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS Mortola Dias, Thais Gender issues. Society. School. Physical Education. Cuestiones de género. Sociedade. Colégio. Educacion Física Questões de gênero. Sociedade. Escola. Educação Física. |
title_short |
GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS |
title_full |
GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS |
title_fullStr |
GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS |
title_full_unstemmed |
GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS |
title_sort |
GENDER ISSUES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A PICKUP IN THE DISTRICT ZONES OF RIO GRANDE-RS |
author |
Mortola Dias, Thais |
author_facet |
Mortola Dias, Thais Ernst Frizzo, Giovanni Felipe |
author_role |
author |
author2 |
Ernst Frizzo, Giovanni Felipe |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mortola Dias, Thais Ernst Frizzo, Giovanni Felipe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender issues. Society. School. Physical Education. Cuestiones de género. Sociedade. Colégio. Educacion Física Questões de gênero. Sociedade. Escola. Educação Física. |
topic |
Gender issues. Society. School. Physical Education. Cuestiones de género. Sociedade. Colégio. Educacion Física Questões de gênero. Sociedade. Escola. Educação Física. |
description |
In this work we aim to analyze how gender issues are dealt with in Physical Education (PE) classes at the municipal education network in the city of Rio Grande - RS, in addition to identifying the position of male and female teachers on the theme of gender being worked on in PE classes. To this end, we conducted a qualitative research of an exploratory / descriptive nature. We realize that the school is still a space that segregates and differentiates, since stereotypes, oppressions, divisions and differentiations between genders are present there. We found pro-discussion and counter-discussion, two distinct groups that were formed when teachers pondered the gender theme to be addressed in PE classes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/66619 10.5216/rpp.v24.66619 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/66619 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v24.66619 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/66619/37228 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Pensar a Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Pensar a Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 24 (2021) Pensar a Prática; v. 24 (2021) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874859735449600 |