BULLYING OCCURRENCE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES OF A FEDERAL DISTRICT SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bomfim, Daiane Lopes
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Campbell, Carmen Sílvia Grubert, de Moraes, José Fernando Vila Nova, Franco, Artur Martins, Cunha, Verusca Najara de Carvalho, de França, Nanci Maria, Ferreira, Sandra Mara Bessa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/12520
Resumo: Bullying refers to the use of physical, intellectual or economic superiority to humiliate another person. This study aimed to investigate the existence and how bullying occurs in physical education classes in a Federal District School. For this, 140 students of the 7th and 8th grades of a school in the city of Guará – DF participated in the study. The students answered a questionnaire about the occurrence of abuse in physical education classes. Approximately 28.0% of the students have felt abused by a colleague. In this scenario, physical education classes can be used to promote activities that aim to integrate students, avoiding highlighting abilities and inabilities which can result in physical or verbal aggressions.Keywords: Bullying. Physical Education. School Violence.
id UFG-4_dba6b5a191d1a6cfc2ae66afa3b8d03b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/12520
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling BULLYING OCCURRENCE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES OF A FEDERAL DISTRICT SCHOOLOCURRENCIA DE BULLYING EN LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA EN UNA ESCUELA DEL DISTRITO FEDERALOCORRÊNCIA DE BULLYING NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA EM UMA ESCOLA DO DISTRITO FEDERALbullyingeducação física escolarviolência na escola.EscolaBullying refers to the use of physical, intellectual or economic superiority to humiliate another person. This study aimed to investigate the existence and how bullying occurs in physical education classes in a Federal District School. For this, 140 students of the 7th and 8th grades of a school in the city of Guará – DF participated in the study. The students answered a questionnaire about the occurrence of abuse in physical education classes. Approximately 28.0% of the students have felt abused by a colleague. In this scenario, physical education classes can be used to promote activities that aim to integrate students, avoiding highlighting abilities and inabilities which can result in physical or verbal aggressions.Keywords: Bullying. Physical Education. School Violence.Bullying es el uso de la superioridad física, intelectual o financiera para humillar a otra persona. El objetivo de este estudio fue investigar si y en qué forma el bullying se produce en las clases de educación física en una escuela del Distrito Federal. Para esto, 140 estudiantes de 7º y 8º grado de una escuela de Guará–DF participaron en el estudio. Ellos respondieron un cuestionario acerca de la ocurrencia de malos tratos en las clases de educación física. 28,0% de los estudiantes se han sentido maltratados por sus compañeros. En este sentido, las clases de educación física se pueden utilizar para promover actividades encaminadas a la integración de los alumnos, evitando poner de relievelas cualidades y defectos que podrían resultar en ataques a los demás, ya sea verbal o física. Palabras clave: Bullying. Educacíon Física en la Escuela. Violencia en la Escuela.Introdução: o bullying representa o uso da superioridade física, intelectual ou financeira para humilhar, ridicularizar ou violentar, por meio de atitudes agressivas, outra pessoa. Objetivo: investigar a existência e sob que forma o bullying ocorre nas aulas de educação física em uma escola do Distrito Federal. Metodologia: participaram do estudo 140 alunos (79 meninos e 61 meninas) da 7ª e 8ª séries do ensino fundamental de uma escola da cidade do Guará – DF. Os participantes responderam a um questionário a respeito da ocorrência de maus tratos nas aulas de educação física. Resultados: Aproximadamente 28% dos alunos já se sentiram maltratados por colegas. Destes, 5,8% se defenderam, 4,1% imploraram para que os maus tratos fossem interrompidos, 2,9% choraram, 2,1% pediram ajuda a um adulto e 11,7% ignoraram os maus tratos. Além disso, 15,8% dos alunos maltratados contaram o ocorrido à outra pessoa e 12,2% não revelaram o episódio a ninguém. Em relação aos colegas das vítimas, 40,2% se solidarizaram, 16,0% tiveram medo que o fato ocorresse com ele próprio, 8,1% fingiram não ver o acontecido, 7,0% não sentiram nada e 1,6% se sentiram bem com o ocorrido. No que se refere à prática do bullying, 30,4% não sabem por que os colegas maltratam outros, 19,5% já ajudaram outros colegas com os maus tratos e 18,5% dos que já praticaram estes maus tratos agiram com ajuda de até oito amigos. Conclusão: o bullying esteve presente nas aulas de educação física dos alunos da escola em questão.Universidade Federal de Goiás2012-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parespesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1252010.5216/rpp.v15i2.12520Pensar a Prática; Vol. 15 No. 2 (2012)Pensar a Prática; v. 15 n. 2 (2012)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/12520/11201https://revistas.ufg.br/fef/article/view/12520/11202Bomfim, Daiane LopesCampbell, Carmen Sílvia Grubertde Moraes, José Fernando Vila NovaFranco, Artur MartinsCunha, Verusca Najara de Carvalhode França, Nanci MariaFerreira, Sandra Mara Bessainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:20:02Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/12520Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:43.310371Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv BULLYING OCCURRENCE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES OF A FEDERAL DISTRICT SCHOOL
OCURRENCIA DE BULLYING EN LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA EN UNA ESCUELA DEL DISTRITO FEDERAL
OCORRÊNCIA DE BULLYING NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA EM UMA ESCOLA DO DISTRITO FEDERAL
title BULLYING OCCURRENCE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES OF A FEDERAL DISTRICT SCHOOL
spellingShingle BULLYING OCCURRENCE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES OF A FEDERAL DISTRICT SCHOOL
Bomfim, Daiane Lopes
bullying
educação física escolar
violência na escola.
Escola
title_short BULLYING OCCURRENCE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES OF A FEDERAL DISTRICT SCHOOL
title_full BULLYING OCCURRENCE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES OF A FEDERAL DISTRICT SCHOOL
title_fullStr BULLYING OCCURRENCE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES OF A FEDERAL DISTRICT SCHOOL
title_full_unstemmed BULLYING OCCURRENCE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES OF A FEDERAL DISTRICT SCHOOL
title_sort BULLYING OCCURRENCE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES OF A FEDERAL DISTRICT SCHOOL
author Bomfim, Daiane Lopes
author_facet Bomfim, Daiane Lopes
Campbell, Carmen Sílvia Grubert
de Moraes, José Fernando Vila Nova
Franco, Artur Martins
Cunha, Verusca Najara de Carvalho
de França, Nanci Maria
Ferreira, Sandra Mara Bessa
author_role author
author2 Campbell, Carmen Sílvia Grubert
de Moraes, José Fernando Vila Nova
Franco, Artur Martins
Cunha, Verusca Najara de Carvalho
de França, Nanci Maria
Ferreira, Sandra Mara Bessa
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bomfim, Daiane Lopes
Campbell, Carmen Sílvia Grubert
de Moraes, José Fernando Vila Nova
Franco, Artur Martins
Cunha, Verusca Najara de Carvalho
de França, Nanci Maria
Ferreira, Sandra Mara Bessa
dc.subject.por.fl_str_mv bullying
educação física escolar
violência na escola.
Escola
topic bullying
educação física escolar
violência na escola.
Escola
description Bullying refers to the use of physical, intellectual or economic superiority to humiliate another person. This study aimed to investigate the existence and how bullying occurs in physical education classes in a Federal District School. For this, 140 students of the 7th and 8th grades of a school in the city of Guará – DF participated in the study. The students answered a questionnaire about the occurrence of abuse in physical education classes. Approximately 28.0% of the students have felt abused by a colleague. In this scenario, physical education classes can be used to promote activities that aim to integrate students, avoiding highlighting abilities and inabilities which can result in physical or verbal aggressions.Keywords: Bullying. Physical Education. School Violence.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/12520
10.5216/rpp.v15i2.12520
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/12520
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v15i2.12520
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/12520/11201
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/12520/11202
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 15 No. 2 (2012)
Pensar a Prática; v. 15 n. 2 (2012)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874856598110208