THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kleinubing, Neusa Dendena
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Servo, Gizéli, Rezer, Ricardo, Matiello, Marizete Lemes da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/14532
Resumo: This paper presents reflections derived from a study with young students in a public school. The aim is examine a proposal for teaching dance for High School, based on the critical-emancipated theory (KUNZ, 1991, 2001). This research was based on the principles of action-research as a form of knowledge production and intervention with the collaborators in this study. The results pointed to the importance of dance inclusion as the content of physical education in High School, understanding it as a possible link between the elements of youth culture and knowledge to be gained from this practice, by viewing one make in dance more conscious and critical. Keywords: Dance. Physical Education. High School. Critical-Emancipated Theory
id UFG-4_e7971686cebe621b3b2e3c86ef06e8b7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/14532
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXTLA DANZA EN PERSPECTIVA CRÍTICO-EMANCIPATORIA: UNA EXPERIENCIA EN CONTEXTO DE ENSEÑANZA MEDIAA DANÇA NA PERSPECTIVA CRÍTICO-EMANCIPATÓRIA: UMA EXPERIÊNCIA NO CONTEXTO DO ENSINO MÉDIODançaEducação FísicaEnsino MédioAbordagem crítico-emancipatória.Dança e educação físicaThis paper presents reflections derived from a study with young students in a public school. The aim is examine a proposal for teaching dance for High School, based on the critical-emancipated theory (KUNZ, 1991, 2001). This research was based on the principles of action-research as a form of knowledge production and intervention with the collaborators in this study. The results pointed to the importance of dance inclusion as the content of physical education in High School, understanding it as a possible link between the elements of youth culture and knowledge to be gained from this practice, by viewing one make in dance more conscious and critical. Keywords: Dance. Physical Education. High School. Critical-Emancipated TheoryEn este texto se presentan reflexiones derivadas de una investigación desarrollada con jóvenes en una escuela de red pública estadual y tiene como objetivo analizar una propuesta de danza para Enseñanza Media con enfoque crítico-emancipatoria (KUNZ, 1991, 2001).  Este trabajo se fundamenta en los princípios de “pesquisa-ação” como forma de intervención y producción de conocimientos desarrollado junto a los colaboradores de este estudio.  Los resultados obtenidos destacan la importancia de la inclusión de la danza al contenido de la educación física de enseñanza media, integrando estos elementos y conocimientos a la cultura de los jóvenes, y de esta forma lograr en ellos un pensamiento más consciente y crítico de la danza. Palabras clave: Educación Física. Enseñanza Media - Enfoque Crítico-Emancipatoria.Este texto apresenta reflexões derivadas de uma pesquisa desenvolvida com jovens do ensino médio em uma escola da rede pública estadual. O objetivo é analisar uma proposta de ensino da dança para o Ensino Médio, com base na abordagem crítico-emancipatória (KUNZ, 1991, 2001). Essa pesquisa fundamentou-se nos princípios da pesquisa-ação como forma de intervenção e produção de conhecimento junto aos colaboradores desse estudo. Os resultados destacam a importância da inclusão da dança enquanto conteúdo da Educação Física no Ensino Médio, compreendendo-a como possibilidade de articulação entre os elementos das culturas juvenis e os saberes a serem adquiridos com essa prática, visualizando um fazer na/em dança mais consciente e crítico. Universidade Federal de Goiás2012-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa qualitativa; Pesquisa-ação.application/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1453210.5216/rpp.v15i3.14532Pensar a Prática; Vol. 15 No. 3 (2012)Pensar a Prática; v. 15 n. 3 (2012)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/14532/12071Kleinubing, Neusa DendenaServo, GizéliRezer, RicardoMatiello, Marizete Lemes da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:20:44Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/14532Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:45.672758Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT
LA DANZA EN PERSPECTIVA CRÍTICO-EMANCIPATORIA: UNA EXPERIENCIA EN CONTEXTO DE ENSEÑANZA MEDIA
A DANÇA NA PERSPECTIVA CRÍTICO-EMANCIPATÓRIA: UMA EXPERIÊNCIA NO CONTEXTO DO ENSINO MÉDIO
title THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT
spellingShingle THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT
Kleinubing, Neusa Dendena
Dança
Educação Física
Ensino Médio
Abordagem crítico-emancipatória.
Dança e educação física
title_short THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT
title_full THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT
title_fullStr THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT
title_full_unstemmed THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT
title_sort THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT
author Kleinubing, Neusa Dendena
author_facet Kleinubing, Neusa Dendena
Servo, Gizéli
Rezer, Ricardo
Matiello, Marizete Lemes da Silva
author_role author
author2 Servo, Gizéli
Rezer, Ricardo
Matiello, Marizete Lemes da Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kleinubing, Neusa Dendena
Servo, Gizéli
Rezer, Ricardo
Matiello, Marizete Lemes da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Dança
Educação Física
Ensino Médio
Abordagem crítico-emancipatória.
Dança e educação física
topic Dança
Educação Física
Ensino Médio
Abordagem crítico-emancipatória.
Dança e educação física
description This paper presents reflections derived from a study with young students in a public school. The aim is examine a proposal for teaching dance for High School, based on the critical-emancipated theory (KUNZ, 1991, 2001). This research was based on the principles of action-research as a form of knowledge production and intervention with the collaborators in this study. The results pointed to the importance of dance inclusion as the content of physical education in High School, understanding it as a possible link between the elements of youth culture and knowledge to be gained from this practice, by viewing one make in dance more conscious and critical. Keywords: Dance. Physical Education. High School. Critical-Emancipated Theory
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Pesquisa qualitativa; Pesquisa-ação.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/14532
10.5216/rpp.v15i3.14532
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/14532
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v15i3.14532
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/14532/12071
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 15 No. 3 (2012)
Pensar a Prática; v. 15 n. 3 (2012)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874856661024768