THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/14532 |
Resumo: | This paper presents reflections derived from a study with young students in a public school. The aim is examine a proposal for teaching dance for High School, based on the critical-emancipated theory (KUNZ, 1991, 2001). This research was based on the principles of action-research as a form of knowledge production and intervention with the collaborators in this study. The results pointed to the importance of dance inclusion as the content of physical education in High School, understanding it as a possible link between the elements of youth culture and knowledge to be gained from this practice, by viewing one make in dance more conscious and critical. Keywords: Dance. Physical Education. High School. Critical-Emancipated Theory |
id |
UFG-4_e7971686cebe621b3b2e3c86ef06e8b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/14532 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXTLA DANZA EN PERSPECTIVA CRÍTICO-EMANCIPATORIA: UNA EXPERIENCIA EN CONTEXTO DE ENSEÑANZA MEDIAA DANÇA NA PERSPECTIVA CRÍTICO-EMANCIPATÓRIA: UMA EXPERIÊNCIA NO CONTEXTO DO ENSINO MÉDIODançaEducação FísicaEnsino MédioAbordagem crítico-emancipatória.Dança e educação físicaThis paper presents reflections derived from a study with young students in a public school. The aim is examine a proposal for teaching dance for High School, based on the critical-emancipated theory (KUNZ, 1991, 2001). This research was based on the principles of action-research as a form of knowledge production and intervention with the collaborators in this study. The results pointed to the importance of dance inclusion as the content of physical education in High School, understanding it as a possible link between the elements of youth culture and knowledge to be gained from this practice, by viewing one make in dance more conscious and critical. Keywords: Dance. Physical Education. High School. Critical-Emancipated TheoryEn este texto se presentan reflexiones derivadas de una investigación desarrollada con jóvenes en una escuela de red pública estadual y tiene como objetivo analizar una propuesta de danza para Enseñanza Media con enfoque crítico-emancipatoria (KUNZ, 1991, 2001). Este trabajo se fundamenta en los princípios de “pesquisa-ação” como forma de intervención y producción de conocimientos desarrollado junto a los colaboradores de este estudio. Los resultados obtenidos destacan la importancia de la inclusión de la danza al contenido de la educación física de enseñanza media, integrando estos elementos y conocimientos a la cultura de los jóvenes, y de esta forma lograr en ellos un pensamiento más consciente y crítico de la danza. Palabras clave: Educación Física. Enseñanza Media - Enfoque Crítico-Emancipatoria.Este texto apresenta reflexões derivadas de uma pesquisa desenvolvida com jovens do ensino médio em uma escola da rede pública estadual. O objetivo é analisar uma proposta de ensino da dança para o Ensino Médio, com base na abordagem crítico-emancipatória (KUNZ, 1991, 2001). Essa pesquisa fundamentou-se nos princípios da pesquisa-ação como forma de intervenção e produção de conhecimento junto aos colaboradores desse estudo. Os resultados destacam a importância da inclusão da dança enquanto conteúdo da Educação Física no Ensino Médio, compreendendo-a como possibilidade de articulação entre os elementos das culturas juvenis e os saberes a serem adquiridos com essa prática, visualizando um fazer na/em dança mais consciente e crítico. Universidade Federal de Goiás2012-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa qualitativa; Pesquisa-ação.application/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1453210.5216/rpp.v15i3.14532Pensar a Prática; Vol. 15 No. 3 (2012)Pensar a Prática; v. 15 n. 3 (2012)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/14532/12071Kleinubing, Neusa DendenaServo, GizéliRezer, RicardoMatiello, Marizete Lemes da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:20:44Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/14532Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:45.672758Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT LA DANZA EN PERSPECTIVA CRÍTICO-EMANCIPATORIA: UNA EXPERIENCIA EN CONTEXTO DE ENSEÑANZA MEDIA A DANÇA NA PERSPECTIVA CRÍTICO-EMANCIPATÓRIA: UMA EXPERIÊNCIA NO CONTEXTO DO ENSINO MÉDIO |
title |
THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT |
spellingShingle |
THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT Kleinubing, Neusa Dendena Dança Educação Física Ensino Médio Abordagem crítico-emancipatória. Dança e educação física |
title_short |
THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT |
title_full |
THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT |
title_fullStr |
THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT |
title_full_unstemmed |
THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT |
title_sort |
THE DANCE IN PERSPECTIVE CRITICAL-EMANCIPATED: ONE EXPERIENCE IN THE HIGH SCHOOL CONTEXT |
author |
Kleinubing, Neusa Dendena |
author_facet |
Kleinubing, Neusa Dendena Servo, Gizéli Rezer, Ricardo Matiello, Marizete Lemes da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Servo, Gizéli Rezer, Ricardo Matiello, Marizete Lemes da Silva |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kleinubing, Neusa Dendena Servo, Gizéli Rezer, Ricardo Matiello, Marizete Lemes da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dança Educação Física Ensino Médio Abordagem crítico-emancipatória. Dança e educação física |
topic |
Dança Educação Física Ensino Médio Abordagem crítico-emancipatória. Dança e educação física |
description |
This paper presents reflections derived from a study with young students in a public school. The aim is examine a proposal for teaching dance for High School, based on the critical-emancipated theory (KUNZ, 1991, 2001). This research was based on the principles of action-research as a form of knowledge production and intervention with the collaborators in this study. The results pointed to the importance of dance inclusion as the content of physical education in High School, understanding it as a possible link between the elements of youth culture and knowledge to be gained from this practice, by viewing one make in dance more conscious and critical. Keywords: Dance. Physical Education. High School. Critical-Emancipated Theory |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares Pesquisa qualitativa; Pesquisa-ação. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/14532 10.5216/rpp.v15i3.14532 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/14532 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v15i3.14532 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/14532/12071 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 15 No. 3 (2012) Pensar a Prática; v. 15 n. 3 (2012) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874856661024768 |