DANCE AND RHYTHMIC IN PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATE CURRICULA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim, Daniela Cristina de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Guimarães, Adriana Coutinho de Azevedo, Soares, Amanda, Machado, Zenite
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/15089
Resumo: This study investigated the dance and/or rhythmic courses in Physical Education undergraduate schools in Santa Catarina, on students’ perspective. Methodology: A random stratified probabilistic sample with 387 students. Results: The most expressive statistical results are related to the importance of the course (p=0,001), the studied subjects (p=0,047), the course in undergraduate classes (p=0,001), the subject ‘rhythm’ developed in dance and/or rhythmic courses (p=0,019), the use of rhythmic activity in classes (p=0,036), and sport training (p=0,001). Conclusion: The course has a well defined objective of not preparing dancers, but, to prepare teachers to work with PE, in rhythmic and dance, in schools. Keywords: Dance. Physical Activity. Rhythm.
id UFG-4_e9a454982682f33c2f5707ad29ea6051
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/15089
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling DANCE AND RHYTHMIC IN PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATE CURRICULADANZA RITIMICA EN LOS CURRÍCULOS DE LOS CURSOS DE EDUCACIÓN FÍSICARITMICA E DANÇA NOS CURRÍCULOS DOS CURSOS DE EDUCAÇÃO FÍSICADançaAtividade FísicaRitmoCurrículoThis study investigated the dance and/or rhythmic courses in Physical Education undergraduate schools in Santa Catarina, on students’ perspective. Methodology: A random stratified probabilistic sample with 387 students. Results: The most expressive statistical results are related to the importance of the course (p=0,001), the studied subjects (p=0,047), the course in undergraduate classes (p=0,001), the subject ‘rhythm’ developed in dance and/or rhythmic courses (p=0,019), the use of rhythmic activity in classes (p=0,036), and sport training (p=0,001). Conclusion: The course has a well defined objective of not preparing dancers, but, to prepare teachers to work with PE, in rhythmic and dance, in schools. Keywords: Dance. Physical Activity. Rhythm.Este estudio investigó la asignatura rítmica y/o la danza en los cursos de la educación física en Santa Catarina en la opinión de los pupilos. Metodología: Muestra del tipo probabilístico aleatorio estratificada con 387 pupilos. Resultados: Los resultados estadísticos significativos son la importancia de la disciplina (p=0,001), los temas abordados (p=0,047), la disciplina en las lecciones de la educación física (p=0,001), el contenido ritmo desarrollado en  la disciplina de rítmica y/o danza (p=0,019), el uso de la actividad rítmica en las lecciones de educación física (p=0,036) y el entrenamiento deportivo (p=0,001). Conclusión: La asignatura no tiene lo objetivo de formar a los bailarines, pero, a los profesores capaces de actuar en la educación física de la escuela en rítmica y/o danza. Palabras clave: Danza. Actividad Física. Ritmo.Objetivo: Este estudo investigou a disciplina de rítmica e/ou dança nos cursos de Educação Física em Santa Catarina na percepção dos alunos. Metodologia: Amostra do tipo probabilística estratificada aleatória com 387 alunos. Resultados: Os resultados estatisticamente significante foi em relação à importância da disciplina (p=0,001), dos assuntos abordados (p=0,047), da disciplina nas aulas de Educação Física (p=0,001), o conteúdo ritmo desenvolvido nas disciplinas de rítmica e/ou dança (p=0,019), a utilização de atividade rítmica nas aulas de Educação Física (p=0,036) e no treinamento desportivo (p=0,001). Conclusão: A disciplina tem um objetivo bem definido de não formar bailarinos e sim professores capazes de atuar na Educação Física escolar com rítmica e/ou dança.Universidade Federal de Goiás2012-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa Quantitativaapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1508910.5216/rpp.v15i3.15089Pensar a Prática; Vol. 15 No. 3 (2012)Pensar a Prática; v. 15 n. 3 (2012)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/15089/12069Amorim, Daniela Cristina deGuimarães, Adriana Coutinho de AzevedoSoares, AmandaMachado, Zeniteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:20:58Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/15089Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:46.419133Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv DANCE AND RHYTHMIC IN PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATE CURRICULA
DANZA RITIMICA EN LOS CURRÍCULOS DE LOS CURSOS DE EDUCACIÓN FÍSICA
RITMICA E DANÇA NOS CURRÍCULOS DOS CURSOS DE EDUCAÇÃO FÍSICA
title DANCE AND RHYTHMIC IN PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATE CURRICULA
spellingShingle DANCE AND RHYTHMIC IN PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATE CURRICULA
Amorim, Daniela Cristina de
Dança
Atividade Física
Ritmo
Currículo
title_short DANCE AND RHYTHMIC IN PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATE CURRICULA
title_full DANCE AND RHYTHMIC IN PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATE CURRICULA
title_fullStr DANCE AND RHYTHMIC IN PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATE CURRICULA
title_full_unstemmed DANCE AND RHYTHMIC IN PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATE CURRICULA
title_sort DANCE AND RHYTHMIC IN PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATE CURRICULA
author Amorim, Daniela Cristina de
author_facet Amorim, Daniela Cristina de
Guimarães, Adriana Coutinho de Azevedo
Soares, Amanda
Machado, Zenite
author_role author
author2 Guimarães, Adriana Coutinho de Azevedo
Soares, Amanda
Machado, Zenite
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim, Daniela Cristina de
Guimarães, Adriana Coutinho de Azevedo
Soares, Amanda
Machado, Zenite
dc.subject.por.fl_str_mv Dança
Atividade Física
Ritmo
Currículo
topic Dança
Atividade Física
Ritmo
Currículo
description This study investigated the dance and/or rhythmic courses in Physical Education undergraduate schools in Santa Catarina, on students’ perspective. Methodology: A random stratified probabilistic sample with 387 students. Results: The most expressive statistical results are related to the importance of the course (p=0,001), the studied subjects (p=0,047), the course in undergraduate classes (p=0,001), the subject ‘rhythm’ developed in dance and/or rhythmic courses (p=0,019), the use of rhythmic activity in classes (p=0,036), and sport training (p=0,001). Conclusion: The course has a well defined objective of not preparing dancers, but, to prepare teachers to work with PE, in rhythmic and dance, in schools. Keywords: Dance. Physical Activity. Rhythm.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Pesquisa Quantitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/15089
10.5216/rpp.v15i3.15089
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/15089
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v15i3.15089
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/15089/12069
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 15 No. 3 (2012)
Pensar a Prática; v. 15 n. 3 (2012)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874856683044864