The appropriation of Portuguese writing by the deaf

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Flavia Botelho
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Härter, Larissa Ruth Siniak dos Anjos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67909
Resumo: This article aims to understand the appropriation of Portuguese written Language (LP) as a second language (L2) by deaf students enrolled in the eighth year of Elementary Education at CEAADA, a public educational institution in Cuiabá, Mato Grosso. To this end, it aims to analyze sets of activities written from four textual genres, through monitoring and participation in classes taught by LP, constituting a qualitative research such as case study and action research. The analysis revealed that these learners can appropriate written LP without the use of orality, however, they face some difficulties at the structural level of the sentence and comprehension.    
id UFG-8_00f89e6955841f82ace869a20d1cfc83
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/67909
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling The appropriation of Portuguese writing by the deafLa apropiación de escritura Portuguesa por sordosA apropriação da escrita do Português pelo surdoApropriação da EscritaLíngua Portuguesa como Segunda LínguaEducação BilíngueSurdoDeaf. Appropriation of Writing. Portuguese as a Second Language. Bilingual EducationSordo. Apropiación de la escritura. Portugués como Segundo Idioma. Educación Bilingue.This article aims to understand the appropriation of Portuguese written Language (LP) as a second language (L2) by deaf students enrolled in the eighth year of Elementary Education at CEAADA, a public educational institution in Cuiabá, Mato Grosso. To this end, it aims to analyze sets of activities written from four textual genres, through monitoring and participation in classes taught by LP, constituting a qualitative research such as case study and action research. The analysis revealed that these learners can appropriate written LP without the use of orality, however, they face some difficulties at the structural level of the sentence and comprehension.    Este artículo tiene como objetivo comprender la apropiación de la Lengua Portuguesa (LP) escrita como segunda lengua (L2) por estudiantes sordos matriculados en el octavo año de Educación Primaria en CEAADA, una institución educativa pública en Cuiabá, Mato Grosso. Para ello, se pretende analizar conjuntos de actividades escritas a partir de cuatro géneros textuales, a través del seguimiento y participación en las clases impartidas por LP, constituyendo una investigación cualitativa del tipo de estudio de caso e investigación acción. El análisis reveló que estos aprendices son capaces de apropiarse del LP escrito sin el uso de la oralidad, sin embargo, enfrentan algunas dificultades en el nivel estructural de la oración y la comprensión.Este artigo pretende compreender a apropriação de Língua Portuguesa (LP) escrita como segunda língua (L2) por alunos surdos matriculados no oitavo ano do Ensino Fundamental no CEAADA, instituição pública de ensino de Cuiabá, Mato Grosso. Para tanto, objetiva analisar conjuntos de atividades escritas a partir de quatro gêneros textuais, mediante acompanhamento e participação de aulas ministradas de LP, constituindo uma pesquisa de cunho qualitativo do tipo estudo de caso e pesquisa-ação. A análise revelou que esses aprendizes são capazes de se apropriarem da LP escrita sem o intermédio da oralidade, entretanto, deparam-se com algumas dificuldades no nível estrutural da sentença e de compreensão.Universidade Federal de Goiás2021-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/6790910.5216/sig.v33.67909Signótica; Vol. 33 (2021); e67909Signótica; v. 33 (2021); e679092316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/67909/37594Copyright (c) 2021 Signóticahttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Flavia Botelho Härter, Larissa Ruth Siniak dos Anjos2023-10-06T19:41:28Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/67909Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:30.142502Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv The appropriation of Portuguese writing by the deaf
La apropiación de escritura Portuguesa por sordos
A apropriação da escrita do Português pelo surdo
title The appropriation of Portuguese writing by the deaf
spellingShingle The appropriation of Portuguese writing by the deaf
Borges, Flavia Botelho
Apropriação da Escrita
Língua Portuguesa como Segunda Língua
Educação Bilíngue
Surdo
Deaf. Appropriation of Writing. Portuguese as a Second Language. Bilingual Education
Sordo. Apropiación de la escritura. Portugués como Segundo Idioma. Educación Bilingue.
title_short The appropriation of Portuguese writing by the deaf
title_full The appropriation of Portuguese writing by the deaf
title_fullStr The appropriation of Portuguese writing by the deaf
title_full_unstemmed The appropriation of Portuguese writing by the deaf
title_sort The appropriation of Portuguese writing by the deaf
author Borges, Flavia Botelho
author_facet Borges, Flavia Botelho
Härter, Larissa Ruth Siniak dos Anjos
author_role author
author2 Härter, Larissa Ruth Siniak dos Anjos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Flavia Botelho
Härter, Larissa Ruth Siniak dos Anjos
dc.subject.por.fl_str_mv Apropriação da Escrita
Língua Portuguesa como Segunda Língua
Educação Bilíngue
Surdo
Deaf. Appropriation of Writing. Portuguese as a Second Language. Bilingual Education
Sordo. Apropiación de la escritura. Portugués como Segundo Idioma. Educación Bilingue.
topic Apropriação da Escrita
Língua Portuguesa como Segunda Língua
Educação Bilíngue
Surdo
Deaf. Appropriation of Writing. Portuguese as a Second Language. Bilingual Education
Sordo. Apropiación de la escritura. Portugués como Segundo Idioma. Educación Bilingue.
description This article aims to understand the appropriation of Portuguese written Language (LP) as a second language (L2) by deaf students enrolled in the eighth year of Elementary Education at CEAADA, a public educational institution in Cuiabá, Mato Grosso. To this end, it aims to analyze sets of activities written from four textual genres, through monitoring and participation in classes taught by LP, constituting a qualitative research such as case study and action research. The analysis revealed that these learners can appropriate written LP without the use of orality, however, they face some difficulties at the structural level of the sentence and comprehension.    
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67909
10.5216/sig.v33.67909
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67909
identifier_str_mv 10.5216/sig.v33.67909
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67909/37594
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Signótica
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Signótica
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 33 (2021); e67909
Signótica; v. 33 (2021); e67909
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875046582255616