The appropriation of Portuguese writing by the deaf
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signótica (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67909 |
Resumo: | This article aims to understand the appropriation of Portuguese written Language (LP) as a second language (L2) by deaf students enrolled in the eighth year of Elementary Education at CEAADA, a public educational institution in Cuiabá, Mato Grosso. To this end, it aims to analyze sets of activities written from four textual genres, through monitoring and participation in classes taught by LP, constituting a qualitative research such as case study and action research. The analysis revealed that these learners can appropriate written LP without the use of orality, however, they face some difficulties at the structural level of the sentence and comprehension. |
id |
UFG-8_00f89e6955841f82ace869a20d1cfc83 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/67909 |
network_acronym_str |
UFG-8 |
network_name_str |
Signótica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The appropriation of Portuguese writing by the deafLa apropiación de escritura Portuguesa por sordosA apropriação da escrita do Português pelo surdoApropriação da EscritaLíngua Portuguesa como Segunda LínguaEducação BilíngueSurdoDeaf. Appropriation of Writing. Portuguese as a Second Language. Bilingual EducationSordo. Apropiación de la escritura. Portugués como Segundo Idioma. Educación Bilingue.This article aims to understand the appropriation of Portuguese written Language (LP) as a second language (L2) by deaf students enrolled in the eighth year of Elementary Education at CEAADA, a public educational institution in Cuiabá, Mato Grosso. To this end, it aims to analyze sets of activities written from four textual genres, through monitoring and participation in classes taught by LP, constituting a qualitative research such as case study and action research. The analysis revealed that these learners can appropriate written LP without the use of orality, however, they face some difficulties at the structural level of the sentence and comprehension. Este artículo tiene como objetivo comprender la apropiación de la Lengua Portuguesa (LP) escrita como segunda lengua (L2) por estudiantes sordos matriculados en el octavo año de Educación Primaria en CEAADA, una institución educativa pública en Cuiabá, Mato Grosso. Para ello, se pretende analizar conjuntos de actividades escritas a partir de cuatro géneros textuales, a través del seguimiento y participación en las clases impartidas por LP, constituyendo una investigación cualitativa del tipo de estudio de caso e investigación acción. El análisis reveló que estos aprendices son capaces de apropiarse del LP escrito sin el uso de la oralidad, sin embargo, enfrentan algunas dificultades en el nivel estructural de la oración y la comprensión.Este artigo pretende compreender a apropriação de Língua Portuguesa (LP) escrita como segunda língua (L2) por alunos surdos matriculados no oitavo ano do Ensino Fundamental no CEAADA, instituição pública de ensino de Cuiabá, Mato Grosso. Para tanto, objetiva analisar conjuntos de atividades escritas a partir de quatro gêneros textuais, mediante acompanhamento e participação de aulas ministradas de LP, constituindo uma pesquisa de cunho qualitativo do tipo estudo de caso e pesquisa-ação. A análise revelou que esses aprendizes são capazes de se apropriarem da LP escrita sem o intermédio da oralidade, entretanto, deparam-se com algumas dificuldades no nível estrutural da sentença e de compreensão.Universidade Federal de Goiás2021-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/6790910.5216/sig.v33.67909Signótica; Vol. 33 (2021); e67909Signótica; v. 33 (2021); e679092316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/67909/37594Copyright (c) 2021 Signóticahttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Flavia Botelho Härter, Larissa Ruth Siniak dos Anjos2023-10-06T19:41:28Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/67909Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:30.142502Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The appropriation of Portuguese writing by the deaf La apropiación de escritura Portuguesa por sordos A apropriação da escrita do Português pelo surdo |
title |
The appropriation of Portuguese writing by the deaf |
spellingShingle |
The appropriation of Portuguese writing by the deaf Borges, Flavia Botelho Apropriação da Escrita Língua Portuguesa como Segunda Língua Educação Bilíngue Surdo Deaf. Appropriation of Writing. Portuguese as a Second Language. Bilingual Education Sordo. Apropiación de la escritura. Portugués como Segundo Idioma. Educación Bilingue. |
title_short |
The appropriation of Portuguese writing by the deaf |
title_full |
The appropriation of Portuguese writing by the deaf |
title_fullStr |
The appropriation of Portuguese writing by the deaf |
title_full_unstemmed |
The appropriation of Portuguese writing by the deaf |
title_sort |
The appropriation of Portuguese writing by the deaf |
author |
Borges, Flavia Botelho |
author_facet |
Borges, Flavia Botelho Härter, Larissa Ruth Siniak dos Anjos |
author_role |
author |
author2 |
Härter, Larissa Ruth Siniak dos Anjos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Flavia Botelho Härter, Larissa Ruth Siniak dos Anjos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Apropriação da Escrita Língua Portuguesa como Segunda Língua Educação Bilíngue Surdo Deaf. Appropriation of Writing. Portuguese as a Second Language. Bilingual Education Sordo. Apropiación de la escritura. Portugués como Segundo Idioma. Educación Bilingue. |
topic |
Apropriação da Escrita Língua Portuguesa como Segunda Língua Educação Bilíngue Surdo Deaf. Appropriation of Writing. Portuguese as a Second Language. Bilingual Education Sordo. Apropiación de la escritura. Portugués como Segundo Idioma. Educación Bilingue. |
description |
This article aims to understand the appropriation of Portuguese written Language (LP) as a second language (L2) by deaf students enrolled in the eighth year of Elementary Education at CEAADA, a public educational institution in Cuiabá, Mato Grosso. To this end, it aims to analyze sets of activities written from four textual genres, through monitoring and participation in classes taught by LP, constituting a qualitative research such as case study and action research. The analysis revealed that these learners can appropriate written LP without the use of orality, however, they face some difficulties at the structural level of the sentence and comprehension. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67909 10.5216/sig.v33.67909 |
url |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67909 |
identifier_str_mv |
10.5216/sig.v33.67909 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67909/37594 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Signótica https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Signótica https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signótica; Vol. 33 (2021); e67909 Signótica; v. 33 (2021); e67909 2316-3690 0103-7250 reponame:Signótica (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Signótica (Online) |
collection |
Signótica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
signotica@gmail.com |
_version_ |
1799875046582255616 |