Loanwords and code-switching in Akw? Xerente/ Portuguese: contributions to the sociolinguistics, the indigenous education and the Akw? people

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita, Rodrigo
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/41521
Resumo: This  paper  analyzes  the  occurrence  of  loanwords  and  code-switching  in the  speech  community  Akw?-Xerente  (Jê),  considering  its  linguistic  and extralinguistic aspects. The contact phenomena are analyzed in light of Speech Ethnography (Hymes, 1972), the 4-M model (Myers-Scotton; JAKE, 2000), the  Markedness  Model  and  MLF,  developed  by  Myers-Scotton  (1993a; 1993b; 2002). The analyses indicate the behavior of sensible phenomena to sociolinguistics variables and identified speech events. They are also conducted in  order  to  contribute  to  the  science  of  language,  to  a  critical  reflection  of Xerente people about their own reality and for indigenous education.
id UFG-8_254e35913e875f56355706af4ecec9fb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/41521
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling Loanwords and code-switching in Akw? Xerente/ Portuguese: contributions to the sociolinguistics, the indigenous education and the Akw? peoplePréstamos lingüísticos y code-switching en Akw? Xerente/ Portugués: contribuciones para la sociolingüística, para la educación indígena y para el pueblo Akw?Empréstimos linguísticos e code-switching em Akw? Xerente/Português: contribuições para a sociolinguística, para a educação indígena e para o povo Akw?SociolinguisticsAkw? Xerente languagePortuguese languageCode-switchingIndigenous education.SociolingüísticaLengua Akw? XerenteLengua portuguesaCode-switchingEducación indígena.SociolinguísticaLíngua Akw? XerenteLíngua PortuguesaCode-SwitchingEducação IndígenaThis  paper  analyzes  the  occurrence  of  loanwords  and  code-switching  in the  speech  community  Akw?-Xerente  (Jê),  considering  its  linguistic  and extralinguistic aspects. The contact phenomena are analyzed in light of Speech Ethnography (Hymes, 1972), the 4-M model (Myers-Scotton; JAKE, 2000), the  Markedness  Model  and  MLF,  developed  by  Myers-Scotton  (1993a; 1993b; 2002). The analyses indicate the behavior of sensible phenomena to sociolinguistics variables and identified speech events. They are also conducted in  order  to  contribute  to  the  science  of  language,  to  a  critical  reflection  of Xerente people about their own reality and for indigenous education.Este artículo analiza la ocurrencia de préstamos lingüísticos y code-switching en  la  comunidad  de  habla  Akw?-Xerente  (Jê),  considerando  sus  aspectos lingüísticos  y  extralingüísticos.  Los  fenómenos  de  contacto  son  analizados a  la  luz  de  la  Etnografía  de  la  comunicación  (HYMES,  1972),  del  modelo 4-M (MYERS-SCOTTON; JAKE, 2000), del Markedness Model y del MLF, desarrollado  por  MYERS-SCOTTON  (1993a;  1993b;  2002).  Los  análisis muestran  el  comportamiento  de  los  fenómenos  sensibles  a  las  variables sociolingüísticas y eventos de habla identificados. También están dirigidos en el sentido de su contribución para las ciencias del lenguaje, para la reflexión crítica del pueblo Xerente sobre su propia realidad y para la educación indígena.Este artigo analisa a ocorrência de empréstimos linguísticos e code-switching na  comunidade  de  fala  Akw?-Xerente  (Jê),  considerando  seus  aspectos linguísticos e extralinguísticos. Os fenômenos de contato são analisados à luz da Etnografia da Fala (HYMES, 1972), do modelo 4-M (MYERS-SCOTTON; JAKE, 2000), do Markedness Model e do MLF, elaborados por Myers-Scotton (1993a; 1993b; 2002). As análises apontam o comportamento dos fenômenos sensíveis às variáveis sociolinguísticas e eventos de fala identificados. Também são orientadas no sentido de sua contribuição para as ciências da linguagem, para a reflexão crítica do povo Xerente sobre sua própria realidade e para a educação indígena.  Universidade Federal de Goiás2016-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/4152110.5216/sig.v28i2.41521Signótica; Vol. 28 No. 2 (2016); 339-362Signótica; v. 28 n. 2 (2016); 339-3622316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/41521/22130https://revistas.ufg.br/sig/article/view/41521/24972Copyright (c) 2016 Signóticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, Rodrigo2018-02-20T12:30:20Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/41521Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:20.326973Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Loanwords and code-switching in Akw? Xerente/ Portuguese: contributions to the sociolinguistics, the indigenous education and the Akw? people
Préstamos lingüísticos y code-switching en Akw? Xerente/ Portugués: contribuciones para la sociolingüística, para la educación indígena y para el pueblo Akw?
Empréstimos linguísticos e code-switching em Akw? Xerente/Português: contribuições para a sociolinguística, para a educação indígena e para o povo Akw?
title Loanwords and code-switching in Akw? Xerente/ Portuguese: contributions to the sociolinguistics, the indigenous education and the Akw? people
spellingShingle Loanwords and code-switching in Akw? Xerente/ Portuguese: contributions to the sociolinguistics, the indigenous education and the Akw? people
Mesquita, Rodrigo
Sociolinguistics
Akw? Xerente language
Portuguese language
Code-switching
Indigenous education.
Sociolingüística
Lengua Akw? Xerente
Lengua portuguesa
Code-switching
Educación indígena.
Sociolinguística
Língua Akw? Xerente
Língua Portuguesa
Code-Switching
Educação Indígena
title_short Loanwords and code-switching in Akw? Xerente/ Portuguese: contributions to the sociolinguistics, the indigenous education and the Akw? people
title_full Loanwords and code-switching in Akw? Xerente/ Portuguese: contributions to the sociolinguistics, the indigenous education and the Akw? people
title_fullStr Loanwords and code-switching in Akw? Xerente/ Portuguese: contributions to the sociolinguistics, the indigenous education and the Akw? people
title_full_unstemmed Loanwords and code-switching in Akw? Xerente/ Portuguese: contributions to the sociolinguistics, the indigenous education and the Akw? people
title_sort Loanwords and code-switching in Akw? Xerente/ Portuguese: contributions to the sociolinguistics, the indigenous education and the Akw? people
author Mesquita, Rodrigo
author_facet Mesquita, Rodrigo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita, Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv Sociolinguistics
Akw? Xerente language
Portuguese language
Code-switching
Indigenous education.
Sociolingüística
Lengua Akw? Xerente
Lengua portuguesa
Code-switching
Educación indígena.
Sociolinguística
Língua Akw? Xerente
Língua Portuguesa
Code-Switching
Educação Indígena
topic Sociolinguistics
Akw? Xerente language
Portuguese language
Code-switching
Indigenous education.
Sociolingüística
Lengua Akw? Xerente
Lengua portuguesa
Code-switching
Educación indígena.
Sociolinguística
Língua Akw? Xerente
Língua Portuguesa
Code-Switching
Educação Indígena
description This  paper  analyzes  the  occurrence  of  loanwords  and  code-switching  in the  speech  community  Akw?-Xerente  (Jê),  considering  its  linguistic  and extralinguistic aspects. The contact phenomena are analyzed in light of Speech Ethnography (Hymes, 1972), the 4-M model (Myers-Scotton; JAKE, 2000), the  Markedness  Model  and  MLF,  developed  by  Myers-Scotton  (1993a; 1993b; 2002). The analyses indicate the behavior of sensible phenomena to sociolinguistics variables and identified speech events. They are also conducted in  order  to  contribute  to  the  science  of  language,  to  a  critical  reflection  of Xerente people about their own reality and for indigenous education.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/41521
10.5216/sig.v28i2.41521
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/41521
identifier_str_mv 10.5216/sig.v28i2.41521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/41521/22130
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/41521/24972
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Signótica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Signótica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 28 No. 2 (2016); 339-362
Signótica; v. 28 n. 2 (2016); 339-362
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875045971984384