Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges Caetano, Danilo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cedro, Wellington Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36232
Resumo: This paper presents a discussion on the actions that mobilize the formation of the creative activity in students in the teaching of Mathematics, through the Teaching Guiding Activity (TGA). Based on Leontiev's Activity Theory (2004), this study aims to identify elements that characterize the actions that lead students to the formation of creative activity, in learning triggering situations organized in the perspective of TGA. As a methodology, we use documentary research, searching for articles in the database of the Google Academic platform. We identified, in the selected works, situations that characterize the students' creativity. In pointing to this relation of the learning triggering situations of learning, to the TGA, we observed actions that mobilized students for the formation of creative activity. Thus, the collective resolution of the problem can promote a new reflection on the reality and help students to find different ways to solve new problems. This is triggered when there is a close connection between the teacher's teaching activity and the student's learning activity.
id UFJF-6_68be5b7ffe02e85cd7d049be3b1c0139
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/36232
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática Atividade Criativa; Teoria da Atividade; Atividade Orientadora de Ensino; Clube de Matemática.Creative Activity; Activity Theory; Teaching Guiding Activity; Math Club.This paper presents a discussion on the actions that mobilize the formation of the creative activity in students in the teaching of Mathematics, through the Teaching Guiding Activity (TGA). Based on Leontiev's Activity Theory (2004), this study aims to identify elements that characterize the actions that lead students to the formation of creative activity, in learning triggering situations organized in the perspective of TGA. As a methodology, we use documentary research, searching for articles in the database of the Google Academic platform. We identified, in the selected works, situations that characterize the students' creativity. In pointing to this relation of the learning triggering situations of learning, to the TGA, we observed actions that mobilized students for the formation of creative activity. Thus, the collective resolution of the problem can promote a new reflection on the reality and help students to find different ways to solve new problems. This is triggered when there is a close connection between the teacher's teaching activity and the student's learning activity.O presente artigo apresenta uma discussão sobre as ações que mobilizam a formação da atividade criativa dos estudantes no ensino da Matemática, por meio da Atividade Orientadora de Ensino (AOE). Fundamentado na Teoria da Atividade, de Leontiev (2004), este estudo tem como objetivo identificar elementos que caracterizam as ações que levam os estudantes à formação da atividade criativa, em situações desencadeadoras de aprendizagem organizadas na perspectiva da AOE. Utilizamos como metodologia a pesquisa documental, realizando busca por artigos no banco de dados da plataforma Google Acadêmico. Identificamos nos trabalhos selecionados situações em que se caracteriza a criatividade dos estudantes. Ao fazer essa relação entre as situações desencadeadoras de aprendizagem e a AOE, observamos ações que mobilizaram os estudantes para a formação da atividade criativa. Desse modo, a resolução coletiva do problema pode promover uma nova reflexão da realidade e ajudar os estudantes a encontrar diferentes caminhos para resolver novos problemas. Isso é desencadeado quando há uma estreita relação entre a atividade de ensino do professor com a atividade de aprendizagem do aluno.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2022-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3623210.34019/2594-4673.2022.v6.36232Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36232/24358Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessBorges Caetano, DaniloCedro, Wellington Lima 2022-04-05T19:58:50Zoai:periodicos.ufjf.br:article/36232Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2022-04-05T19:58:50Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática
title Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática
spellingShingle Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática
Borges Caetano, Danilo
Atividade Criativa; Teoria da Atividade; Atividade Orientadora de Ensino; Clube de Matemática.
Creative Activity; Activity Theory; Teaching Guiding Activity; Math Club.
title_short Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática
title_full Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática
title_fullStr Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática
title_full_unstemmed Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática
title_sort Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática
author Borges Caetano, Danilo
author_facet Borges Caetano, Danilo
Cedro, Wellington Lima
author_role author
author2 Cedro, Wellington Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges Caetano, Danilo
Cedro, Wellington Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Atividade Criativa; Teoria da Atividade; Atividade Orientadora de Ensino; Clube de Matemática.
Creative Activity; Activity Theory; Teaching Guiding Activity; Math Club.
topic Atividade Criativa; Teoria da Atividade; Atividade Orientadora de Ensino; Clube de Matemática.
Creative Activity; Activity Theory; Teaching Guiding Activity; Math Club.
description This paper presents a discussion on the actions that mobilize the formation of the creative activity in students in the teaching of Mathematics, through the Teaching Guiding Activity (TGA). Based on Leontiev's Activity Theory (2004), this study aims to identify elements that characterize the actions that lead students to the formation of creative activity, in learning triggering situations organized in the perspective of TGA. As a methodology, we use documentary research, searching for articles in the database of the Google Academic platform. We identified, in the selected works, situations that characterize the students' creativity. In pointing to this relation of the learning triggering situations of learning, to the TGA, we observed actions that mobilized students for the formation of creative activity. Thus, the collective resolution of the problem can promote a new reflection on the reality and help students to find different ways to solve new problems. This is triggered when there is a close connection between the teacher's teaching activity and the student's learning activity.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36232
10.34019/2594-4673.2022.v6.36232
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36232
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2022.v6.36232
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36232/24358
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117827579904