Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36232 |
Resumo: | This paper presents a discussion on the actions that mobilize the formation of the creative activity in students in the teaching of Mathematics, through the Teaching Guiding Activity (TGA). Based on Leontiev's Activity Theory (2004), this study aims to identify elements that characterize the actions that lead students to the formation of creative activity, in learning triggering situations organized in the perspective of TGA. As a methodology, we use documentary research, searching for articles in the database of the Google Academic platform. We identified, in the selected works, situations that characterize the students' creativity. In pointing to this relation of the learning triggering situations of learning, to the TGA, we observed actions that mobilized students for the formation of creative activity. Thus, the collective resolution of the problem can promote a new reflection on the reality and help students to find different ways to solve new problems. This is triggered when there is a close connection between the teacher's teaching activity and the student's learning activity. |
id |
UFJF-6_68be5b7ffe02e85cd7d049be3b1c0139 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/36232 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática Atividade Criativa; Teoria da Atividade; Atividade Orientadora de Ensino; Clube de Matemática.Creative Activity; Activity Theory; Teaching Guiding Activity; Math Club.This paper presents a discussion on the actions that mobilize the formation of the creative activity in students in the teaching of Mathematics, through the Teaching Guiding Activity (TGA). Based on Leontiev's Activity Theory (2004), this study aims to identify elements that characterize the actions that lead students to the formation of creative activity, in learning triggering situations organized in the perspective of TGA. As a methodology, we use documentary research, searching for articles in the database of the Google Academic platform. We identified, in the selected works, situations that characterize the students' creativity. In pointing to this relation of the learning triggering situations of learning, to the TGA, we observed actions that mobilized students for the formation of creative activity. Thus, the collective resolution of the problem can promote a new reflection on the reality and help students to find different ways to solve new problems. This is triggered when there is a close connection between the teacher's teaching activity and the student's learning activity.O presente artigo apresenta uma discussão sobre as ações que mobilizam a formação da atividade criativa dos estudantes no ensino da Matemática, por meio da Atividade Orientadora de Ensino (AOE). Fundamentado na Teoria da Atividade, de Leontiev (2004), este estudo tem como objetivo identificar elementos que caracterizam as ações que levam os estudantes à formação da atividade criativa, em situações desencadeadoras de aprendizagem organizadas na perspectiva da AOE. Utilizamos como metodologia a pesquisa documental, realizando busca por artigos no banco de dados da plataforma Google Acadêmico. Identificamos nos trabalhos selecionados situações em que se caracteriza a criatividade dos estudantes. Ao fazer essa relação entre as situações desencadeadoras de aprendizagem e a AOE, observamos ações que mobilizaram os estudantes para a formação da atividade criativa. Desse modo, a resolução coletiva do problema pode promover uma nova reflexão da realidade e ajudar os estudantes a encontrar diferentes caminhos para resolver novos problemas. Isso é desencadeado quando há uma estreita relação entre a atividade de ensino do professor com a atividade de aprendizagem do aluno.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2022-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3623210.34019/2594-4673.2022.v6.36232Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36232/24358Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessBorges Caetano, DaniloCedro, Wellington Lima 2022-04-05T19:58:50Zoai:periodicos.ufjf.br:article/36232Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2022-04-05T19:58:50Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática |
title |
Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática |
spellingShingle |
Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática Borges Caetano, Danilo Atividade Criativa; Teoria da Atividade; Atividade Orientadora de Ensino; Clube de Matemática. Creative Activity; Activity Theory; Teaching Guiding Activity; Math Club. |
title_short |
Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática |
title_full |
Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática |
title_fullStr |
Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática |
title_full_unstemmed |
Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática |
title_sort |
Analisando as Ações para o Desenvolvimento da Atividade Criativa dos Estudantes nas Tarefas de Matemática |
author |
Borges Caetano, Danilo |
author_facet |
Borges Caetano, Danilo Cedro, Wellington Lima |
author_role |
author |
author2 |
Cedro, Wellington Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges Caetano, Danilo Cedro, Wellington Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atividade Criativa; Teoria da Atividade; Atividade Orientadora de Ensino; Clube de Matemática. Creative Activity; Activity Theory; Teaching Guiding Activity; Math Club. |
topic |
Atividade Criativa; Teoria da Atividade; Atividade Orientadora de Ensino; Clube de Matemática. Creative Activity; Activity Theory; Teaching Guiding Activity; Math Club. |
description |
This paper presents a discussion on the actions that mobilize the formation of the creative activity in students in the teaching of Mathematics, through the Teaching Guiding Activity (TGA). Based on Leontiev's Activity Theory (2004), this study aims to identify elements that characterize the actions that lead students to the formation of creative activity, in learning triggering situations organized in the perspective of TGA. As a methodology, we use documentary research, searching for articles in the database of the Google Academic platform. We identified, in the selected works, situations that characterize the students' creativity. In pointing to this relation of the learning triggering situations of learning, to the TGA, we observed actions that mobilized students for the formation of creative activity. Thus, the collective resolution of the problem can promote a new reflection on the reality and help students to find different ways to solve new problems. This is triggered when there is a close connection between the teacher's teaching activity and the student's learning activity. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36232 10.34019/2594-4673.2022.v6.36232 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36232 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2022.v6.36232 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36232/24358 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117827579904 |