Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Detoni, Adlai Ralph
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Oliveira, Débora Bordonal Senra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27361
Resumo: In this paper, we present the results of a research on Transformation Geometry, aiming to contribute to the reflection on its possible presence in the curricular practices of School Geometry. We have included a part of the bibliographic review made in the authors' studies, understanding the proposals of some Brazilian scholars regarding alternatives to what is traditionally seen in our classes. Along with literature contributions, we present the articulations we made for the Geometry practice on an investigation environment facilitated by a graphic software in groups of collaborative learners. We substantiate the fieldwork research carried out with Education undergraduate students, with its planning and data analyzes reasoned by a Phenomenological methodology. With convergent analyzes for groups comprehending ideas expressed by subjects, we made conclusive considerations regarding the relevance of the proposed reflections, with an understanding of new pedagogical, epistemological and didatic values.
id UFJF-6_6fa2e9d4842cf5fabe1761038ca2ef6b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/27361
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformaçõesGeometria das TansformaçõesFenomenologiaInvestigaçãoColaboraçãoSoftware GráficoIn this paper, we present the results of a research on Transformation Geometry, aiming to contribute to the reflection on its possible presence in the curricular practices of School Geometry. We have included a part of the bibliographic review made in the authors' studies, understanding the proposals of some Brazilian scholars regarding alternatives to what is traditionally seen in our classes. Along with literature contributions, we present the articulations we made for the Geometry practice on an investigation environment facilitated by a graphic software in groups of collaborative learners. We substantiate the fieldwork research carried out with Education undergraduate students, with its planning and data analyzes reasoned by a Phenomenological methodology. With convergent analyzes for groups comprehending ideas expressed by subjects, we made conclusive considerations regarding the relevance of the proposed reflections, with an understanding of new pedagogical, epistemological and didatic values.Este artigo traz resultados de uma pesquisa realizada que abordou a Geometria das Transformações, objetivando refletir sobre suas possibilidades de estar presente nas práticas curriculares da Geometria Escolar. Apresenta parte da revisão bibliográfica feita nos estudos dos autores, compreendendo propostas de alguns estudiosos brasileiros de alternativas ao que tradicionalmente se observa em nossas salas de aula. Junto a contribuições da literatura, apresentam-se as articulações que os autores constituíram para a prática geométrica em ambiente investigativo mediada por um software gráfico, a partir de um grupo de aprendizes em atitude colaborativa. Justifica-se uma pesquisa de campo realizada junto a licenciandos, toda ela pensada e analisada em seus dados com fundamentação metodológica na Fenomenologia. Com as análises convergentes para grupos compreensivos de ideias manifestadas pelos sujeitos, fazem-se considerações conclusivas quanto à pertinência das intenções propostas, entendendo-se novos valores pedagógicos, epistemológicos e didáticos.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2019-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/2736110.34019/2594-4673.2018.v2.27361Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 1 (2018): Janeiro - Junho2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27361/18812Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessDetoni, Adlai Ralph Oliveira, Débora Bordonal Senra 2019-08-30T14:21:31Zoai:periodicos.ufjf.br:article/27361Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2019-08-30T14:21:31Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações
title Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações
spellingShingle Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações
Detoni, Adlai Ralph
Geometria das Tansformações
Fenomenologia
Investigação
Colaboração
Software Gráfico
title_short Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações
title_full Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações
title_fullStr Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações
title_full_unstemmed Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações
title_sort Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações
author Detoni, Adlai Ralph
author_facet Detoni, Adlai Ralph
Oliveira, Débora Bordonal Senra
author_role author
author2 Oliveira, Débora Bordonal Senra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Detoni, Adlai Ralph
Oliveira, Débora Bordonal Senra
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria das Tansformações
Fenomenologia
Investigação
Colaboração
Software Gráfico
topic Geometria das Tansformações
Fenomenologia
Investigação
Colaboração
Software Gráfico
description In this paper, we present the results of a research on Transformation Geometry, aiming to contribute to the reflection on its possible presence in the curricular practices of School Geometry. We have included a part of the bibliographic review made in the authors' studies, understanding the proposals of some Brazilian scholars regarding alternatives to what is traditionally seen in our classes. Along with literature contributions, we present the articulations we made for the Geometry practice on an investigation environment facilitated by a graphic software in groups of collaborative learners. We substantiate the fieldwork research carried out with Education undergraduate students, with its planning and data analyzes reasoned by a Phenomenological methodology. With convergent analyzes for groups comprehending ideas expressed by subjects, we made conclusive considerations regarding the relevance of the proposed reflections, with an understanding of new pedagogical, epistemological and didatic values.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27361
10.34019/2594-4673.2018.v2.27361
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27361
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2018.v2.27361
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27361/18812
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 1 (2018): Janeiro - Junho
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117573824513