Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27361 |
Resumo: | In this paper, we present the results of a research on Transformation Geometry, aiming to contribute to the reflection on its possible presence in the curricular practices of School Geometry. We have included a part of the bibliographic review made in the authors' studies, understanding the proposals of some Brazilian scholars regarding alternatives to what is traditionally seen in our classes. Along with literature contributions, we present the articulations we made for the Geometry practice on an investigation environment facilitated by a graphic software in groups of collaborative learners. We substantiate the fieldwork research carried out with Education undergraduate students, with its planning and data analyzes reasoned by a Phenomenological methodology. With convergent analyzes for groups comprehending ideas expressed by subjects, we made conclusive considerations regarding the relevance of the proposed reflections, with an understanding of new pedagogical, epistemological and didatic values. |
id |
UFJF-6_6fa2e9d4842cf5fabe1761038ca2ef6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/27361 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformaçõesGeometria das TansformaçõesFenomenologiaInvestigaçãoColaboraçãoSoftware GráficoIn this paper, we present the results of a research on Transformation Geometry, aiming to contribute to the reflection on its possible presence in the curricular practices of School Geometry. We have included a part of the bibliographic review made in the authors' studies, understanding the proposals of some Brazilian scholars regarding alternatives to what is traditionally seen in our classes. Along with literature contributions, we present the articulations we made for the Geometry practice on an investigation environment facilitated by a graphic software in groups of collaborative learners. We substantiate the fieldwork research carried out with Education undergraduate students, with its planning and data analyzes reasoned by a Phenomenological methodology. With convergent analyzes for groups comprehending ideas expressed by subjects, we made conclusive considerations regarding the relevance of the proposed reflections, with an understanding of new pedagogical, epistemological and didatic values.Este artigo traz resultados de uma pesquisa realizada que abordou a Geometria das Transformações, objetivando refletir sobre suas possibilidades de estar presente nas práticas curriculares da Geometria Escolar. Apresenta parte da revisão bibliográfica feita nos estudos dos autores, compreendendo propostas de alguns estudiosos brasileiros de alternativas ao que tradicionalmente se observa em nossas salas de aula. Junto a contribuições da literatura, apresentam-se as articulações que os autores constituíram para a prática geométrica em ambiente investigativo mediada por um software gráfico, a partir de um grupo de aprendizes em atitude colaborativa. Justifica-se uma pesquisa de campo realizada junto a licenciandos, toda ela pensada e analisada em seus dados com fundamentação metodológica na Fenomenologia. Com as análises convergentes para grupos compreensivos de ideias manifestadas pelos sujeitos, fazem-se considerações conclusivas quanto à pertinência das intenções propostas, entendendo-se novos valores pedagógicos, epistemológicos e didáticos.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2019-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/2736110.34019/2594-4673.2018.v2.27361Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 1 (2018): Janeiro - Junho2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27361/18812Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessDetoni, Adlai Ralph Oliveira, Débora Bordonal Senra 2019-08-30T14:21:31Zoai:periodicos.ufjf.br:article/27361Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2019-08-30T14:21:31Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações |
title |
Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações |
spellingShingle |
Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações Detoni, Adlai Ralph Geometria das Tansformações Fenomenologia Investigação Colaboração Software Gráfico |
title_short |
Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações |
title_full |
Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações |
title_fullStr |
Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações |
title_full_unstemmed |
Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações |
title_sort |
Uma proposta para a presença curricular da geometria das transformações |
author |
Detoni, Adlai Ralph |
author_facet |
Detoni, Adlai Ralph Oliveira, Débora Bordonal Senra |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Débora Bordonal Senra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Detoni, Adlai Ralph Oliveira, Débora Bordonal Senra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria das Tansformações Fenomenologia Investigação Colaboração Software Gráfico |
topic |
Geometria das Tansformações Fenomenologia Investigação Colaboração Software Gráfico |
description |
In this paper, we present the results of a research on Transformation Geometry, aiming to contribute to the reflection on its possible presence in the curricular practices of School Geometry. We have included a part of the bibliographic review made in the authors' studies, understanding the proposals of some Brazilian scholars regarding alternatives to what is traditionally seen in our classes. Along with literature contributions, we present the articulations we made for the Geometry practice on an investigation environment facilitated by a graphic software in groups of collaborative learners. We substantiate the fieldwork research carried out with Education undergraduate students, with its planning and data analyzes reasoned by a Phenomenological methodology. With convergent analyzes for groups comprehending ideas expressed by subjects, we made conclusive considerations regarding the relevance of the proposed reflections, with an understanding of new pedagogical, epistemological and didatic values. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27361 10.34019/2594-4673.2018.v2.27361 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27361 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2018.v2.27361 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27361/18812 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 1 (2018): Janeiro - Junho 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117573824513 |