Performance of Early School Years’ Prospective Teachers on a Task Involving non-Proportional Relationships
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37941 |
Resumo: | In this article is studied the performance of prospective teachers of the first school years in a task involving non-proportional relationships. It is also intended to compare the performance attained in this study with the performance of the same students in previous studies involving proportionality tasks. The study included 72 students from the 1st year of the Degree in Basic Education at a university in the north of Portugal. Data were obtained through the application of a questionnaire involving ratios, proportions, proportionality, and non-proportionality. Here, in this study, a task involving non-proportional relationships is explored. From the results obtained, it is highlighted a variable performance of the students in the items of the task, proving more difficult those that involve more than one arithmetic operation, and the prevalence of strategies based on arithmetic operations. Compared with the tasks involving proportionality relations, in the present task, involving non-proportional relations, students had a worse performance and few of them adopted the simple three rule strategy and adhered to the "illusion of linearity". |
id |
UFJF-6_912f8f5024d2bec822aecdaa17e08b27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/37941 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Performance of Early School Years’ Prospective Teachers on a Task Involving non-Proportional RelationshipsDesempenho de Futuros Professores dos Primeiros Anos Escolares numa Tarefa Envolvendo Relações não ProporcionaisDesempenho; Relações não proporcionais; Futuros professores; Primeiros anos escolares.Performance; Non-proportional relationships; Prospective teachers; Early school yearsIn this article is studied the performance of prospective teachers of the first school years in a task involving non-proportional relationships. It is also intended to compare the performance attained in this study with the performance of the same students in previous studies involving proportionality tasks. The study included 72 students from the 1st year of the Degree in Basic Education at a university in the north of Portugal. Data were obtained through the application of a questionnaire involving ratios, proportions, proportionality, and non-proportionality. Here, in this study, a task involving non-proportional relationships is explored. From the results obtained, it is highlighted a variable performance of the students in the items of the task, proving more difficult those that involve more than one arithmetic operation, and the prevalence of strategies based on arithmetic operations. Compared with the tasks involving proportionality relations, in the present task, involving non-proportional relations, students had a worse performance and few of them adopted the simple three rule strategy and adhered to the "illusion of linearity".Neste artigo estuda-se o desempenho de futuros professores dos primeiros anos escolares numa tarefa envolvendo relações não proporcionais. Pretende-se ainda comparar o desempenho verificado neste estudo com o desempenho dos mesmos estudantes em estudos anteriores envolvendo tarefas de proporcionalidade. Participaram no estudo 72 estudantes do 1.º ano do curso de Licenciatura em Educação Básica de uma universidade do norte de Portugal. Os dados foram obtidos através da aplicação de um questionário envolvendo razões, proporções, proporcionalidade e não proporcionalidade. Aqui, neste estudo, explora-se uma tarefa envolvendo relações não proporcionais. Dos resultados obtidos, salienta-se um desempenho variável dos estudantes nos itens da tarefa, revelando-se mais difíceis aqueles que envolvem mais do que uma operação aritmética, e a prevalência de estratégias baseadas em operações aritméticas. Comparativamente com as tarefas envolvendo relações de proporcionalidade, na presente tarefa, envolvendo relações não proporcionais, os estudantes tiveram um pior desempenho e poucos deles adotaram a estratégia regra de três simples e aderiram à “ilusão de linearidade”.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2022-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3794110.34019/2594-4673.2022.v6.37941Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37941/24621Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, José António2022-05-17T19:17:04Zoai:periodicos.ufjf.br:article/37941Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2022-05-17T19:17:04Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Performance of Early School Years’ Prospective Teachers on a Task Involving non-Proportional Relationships Desempenho de Futuros Professores dos Primeiros Anos Escolares numa Tarefa Envolvendo Relações não Proporcionais |
title |
Performance of Early School Years’ Prospective Teachers on a Task Involving non-Proportional Relationships |
spellingShingle |
Performance of Early School Years’ Prospective Teachers on a Task Involving non-Proportional Relationships Fernandes, José António Desempenho; Relações não proporcionais; Futuros professores; Primeiros anos escolares. Performance; Non-proportional relationships; Prospective teachers; Early school years |
title_short |
Performance of Early School Years’ Prospective Teachers on a Task Involving non-Proportional Relationships |
title_full |
Performance of Early School Years’ Prospective Teachers on a Task Involving non-Proportional Relationships |
title_fullStr |
Performance of Early School Years’ Prospective Teachers on a Task Involving non-Proportional Relationships |
title_full_unstemmed |
Performance of Early School Years’ Prospective Teachers on a Task Involving non-Proportional Relationships |
title_sort |
Performance of Early School Years’ Prospective Teachers on a Task Involving non-Proportional Relationships |
author |
Fernandes, José António |
author_facet |
Fernandes, José António |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, José António |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desempenho; Relações não proporcionais; Futuros professores; Primeiros anos escolares. Performance; Non-proportional relationships; Prospective teachers; Early school years |
topic |
Desempenho; Relações não proporcionais; Futuros professores; Primeiros anos escolares. Performance; Non-proportional relationships; Prospective teachers; Early school years |
description |
In this article is studied the performance of prospective teachers of the first school years in a task involving non-proportional relationships. It is also intended to compare the performance attained in this study with the performance of the same students in previous studies involving proportionality tasks. The study included 72 students from the 1st year of the Degree in Basic Education at a university in the north of Portugal. Data were obtained through the application of a questionnaire involving ratios, proportions, proportionality, and non-proportionality. Here, in this study, a task involving non-proportional relationships is explored. From the results obtained, it is highlighted a variable performance of the students in the items of the task, proving more difficult those that involve more than one arithmetic operation, and the prevalence of strategies based on arithmetic operations. Compared with the tasks involving proportionality relations, in the present task, involving non-proportional relations, students had a worse performance and few of them adopted the simple three rule strategy and adhered to the "illusion of linearity". |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37941 10.34019/2594-4673.2022.v6.37941 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37941 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2022.v6.37941 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/37941/24621 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117888397312 |