Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38728 |
Resumo: | The present work has the objective of general investigation to understand in a basic way the Theory of the Register of Semiotic Representation - TRRS, its application in situations of mathematical knowledge at the level of Basic Education. This investigation was based on the parameters circumscribed by the qualitative approach research when reflecting on the resolutive possibilities of two questions of the National High School Exam - Enem of the year 2020. Thus, we exhibit theoretical and practical discussions based on, mainly in Duval (2003, 2009 , 2011) to explore algebraic and geometric representation registers within their scope: object, representations, registers, semiotic system, treatment and conversion. Specifically, we were able to identify the elements of TRRS in the possible practices of mathematics teachers, as well as in the process of developing student learning. In addition, we conclude that geometric knowledge needs to enable associations between the approached object and its possible and distinct representations, favoring the correspondence established between the units. |
id |
UFJF-6_9e85e63969a1ff12031e3889cebcc10c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/38728 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semióticoConhecimento MatemáticoEducação BásicaSistema SemióticoThe present work has the objective of general investigation to understand in a basic way the Theory of the Register of Semiotic Representation - TRRS, its application in situations of mathematical knowledge at the level of Basic Education. This investigation was based on the parameters circumscribed by the qualitative approach research when reflecting on the resolutive possibilities of two questions of the National High School Exam - Enem of the year 2020. Thus, we exhibit theoretical and practical discussions based on, mainly in Duval (2003, 2009 , 2011) to explore algebraic and geometric representation registers within their scope: object, representations, registers, semiotic system, treatment and conversion. Specifically, we were able to identify the elements of TRRS in the possible practices of mathematics teachers, as well as in the process of developing student learning. In addition, we conclude that geometric knowledge needs to enable associations between the approached object and its possible and distinct representations, favoring the correspondence established between the units.O presente trabalho tem como objetivo de investigação geral compreender de forma basilar a Teoria do Registro de Representação Semiótico – TRRS, sua aplicação em situações de conhecimento matemático no nível da Educação Básica. Esta investigação foi balizada nos parâmetros circunscritos pela pesquisa de abordagem qualitativa ao refletir sobre as possibilidades resolutivas de duas questões do Exame Nacional do Ensino Médio – Enem do ano de 2020 – Brasil. Assim, exibimos discussões teóricas e práticas fundamentadas, principalmente em Duval (2003, 2009, 2011) para explorar os registros de representação algébrica e geométrica dentro do seu escopo: objeto, representações, registros, sistema semiótico, tratamento e conversão. Em específico, conseguimos identificar os elementos da TRRS nas possíveis práticas dos professores de matemática, bem como no processo de desenvolvimento da aprendizagem dos alunos. Além disso, concluímos que os conhecimentos geométricos precisam possibilitar as associações entre o objeto abordado e suas possíveis distintas representações, favorecendo a correspondência estabelecida entre as unidades.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3872810.34019/2594-4673.2023.v7.38728Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38728/25825Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Mateus Souza deSantos, Railane Costa Porto, Rozimeire Soares de Oliveira Silva, Maria Deusa Ferreira da 2023-04-03T12:40:59Zoai:periodicos.ufjf.br:article/38728Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-04-03T12:40:59Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico |
title |
Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico |
spellingShingle |
Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico Oliveira, Mateus Souza de Conhecimento Matemático Educação Básica Sistema Semiótico |
title_short |
Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico |
title_full |
Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico |
title_fullStr |
Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico |
title_full_unstemmed |
Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico |
title_sort |
Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico |
author |
Oliveira, Mateus Souza de |
author_facet |
Oliveira, Mateus Souza de Santos, Railane Costa Porto, Rozimeire Soares de Oliveira Silva, Maria Deusa Ferreira da |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Railane Costa Porto, Rozimeire Soares de Oliveira Silva, Maria Deusa Ferreira da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Mateus Souza de Santos, Railane Costa Porto, Rozimeire Soares de Oliveira Silva, Maria Deusa Ferreira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conhecimento Matemático Educação Básica Sistema Semiótico |
topic |
Conhecimento Matemático Educação Básica Sistema Semiótico |
description |
The present work has the objective of general investigation to understand in a basic way the Theory of the Register of Semiotic Representation - TRRS, its application in situations of mathematical knowledge at the level of Basic Education. This investigation was based on the parameters circumscribed by the qualitative approach research when reflecting on the resolutive possibilities of two questions of the National High School Exam - Enem of the year 2020. Thus, we exhibit theoretical and practical discussions based on, mainly in Duval (2003, 2009 , 2011) to explore algebraic and geometric representation registers within their scope: object, representations, registers, semiotic system, treatment and conversion. Specifically, we were able to identify the elements of TRRS in the possible practices of mathematics teachers, as well as in the process of developing student learning. In addition, we conclude that geometric knowledge needs to enable associations between the approached object and its possible and distinct representations, favoring the correspondence established between the units. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38728 10.34019/2594-4673.2023.v7.38728 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38728 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2023.v7.38728 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38728/25825 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117501472768 |