Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Mateus Souza de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Railane Costa, Porto, Rozimeire Soares de Oliveira, Silva, Maria Deusa Ferreira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38728
Resumo: The present work has the objective of general investigation to understand in a basic way the Theory of the Register of Semiotic Representation - TRRS, its application in situations of mathematical knowledge at the level of Basic Education. This investigation was based on the parameters circumscribed by the qualitative approach research when reflecting on the resolutive possibilities of two questions of the National High School Exam - Enem of the year 2020. Thus, we exhibit theoretical and practical discussions based on, mainly in Duval (2003, 2009 , 2011) to explore algebraic and geometric representation registers within their scope: object, representations, registers, semiotic system, treatment and conversion. Specifically, we were able to identify the elements of TRRS in the possible practices of mathematics teachers, as well as in the process of developing student learning. In addition, we conclude that geometric knowledge needs to enable associations between the approached object and its possible and distinct representations, favoring the correspondence established between the units.
id UFJF-6_9e85e63969a1ff12031e3889cebcc10c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/38728
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semióticoConhecimento MatemáticoEducação BásicaSistema SemióticoThe present work has the objective of general investigation to understand in a basic way the Theory of the Register of Semiotic Representation - TRRS, its application in situations of mathematical knowledge at the level of Basic Education. This investigation was based on the parameters circumscribed by the qualitative approach research when reflecting on the resolutive possibilities of two questions of the National High School Exam - Enem of the year 2020. Thus, we exhibit theoretical and practical discussions based on, mainly in Duval (2003, 2009 , 2011) to explore algebraic and geometric representation registers within their scope: object, representations, registers, semiotic system, treatment and conversion. Specifically, we were able to identify the elements of TRRS in the possible practices of mathematics teachers, as well as in the process of developing student learning. In addition, we conclude that geometric knowledge needs to enable associations between the approached object and its possible and distinct representations, favoring the correspondence established between the units.O presente trabalho tem como objetivo de investigação geral compreender de forma basilar a Teoria do Registro de Representação Semiótico – TRRS, sua aplicação em situações de conhecimento matemático no nível da Educação Básica. Esta investigação foi balizada nos parâmetros circunscritos pela pesquisa de abordagem qualitativa ao refletir sobre as possibilidades resolutivas de duas questões do Exame Nacional do Ensino Médio –  Enem do ano de 2020 – Brasil. Assim, exibimos discussões teóricas e práticas fundamentadas, principalmente em Duval (2003, 2009, 2011) para explorar os registros de representação algébrica e geométrica dentro do seu escopo: objeto, representações, registros, sistema semiótico, tratamento e conversão. Em específico, conseguimos identificar os elementos da TRRS nas possíveis práticas dos professores de matemática, bem como no processo de desenvolvimento da aprendizagem dos alunos. Além disso, concluímos que os conhecimentos geométricos precisam possibilitar as associações entre o objeto abordado e suas possíveis distintas representações, favorecendo a correspondência estabelecida entre as unidades.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3872810.34019/2594-4673.2023.v7.38728Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38728/25825Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Mateus Souza deSantos, Railane Costa Porto, Rozimeire Soares de Oliveira Silva, Maria Deusa Ferreira da 2023-04-03T12:40:59Zoai:periodicos.ufjf.br:article/38728Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-04-03T12:40:59Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico
title Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico
spellingShingle Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico
Oliveira, Mateus Souza de
Conhecimento Matemático
Educação Básica
Sistema Semiótico
title_short Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico
title_full Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico
title_fullStr Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico
title_full_unstemmed Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico
title_sort Conhecimento e Representação: lados de um mesmo objeto semiótico
author Oliveira, Mateus Souza de
author_facet Oliveira, Mateus Souza de
Santos, Railane Costa
Porto, Rozimeire Soares de Oliveira
Silva, Maria Deusa Ferreira da
author_role author
author2 Santos, Railane Costa
Porto, Rozimeire Soares de Oliveira
Silva, Maria Deusa Ferreira da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Mateus Souza de
Santos, Railane Costa
Porto, Rozimeire Soares de Oliveira
Silva, Maria Deusa Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento Matemático
Educação Básica
Sistema Semiótico
topic Conhecimento Matemático
Educação Básica
Sistema Semiótico
description The present work has the objective of general investigation to understand in a basic way the Theory of the Register of Semiotic Representation - TRRS, its application in situations of mathematical knowledge at the level of Basic Education. This investigation was based on the parameters circumscribed by the qualitative approach research when reflecting on the resolutive possibilities of two questions of the National High School Exam - Enem of the year 2020. Thus, we exhibit theoretical and practical discussions based on, mainly in Duval (2003, 2009 , 2011) to explore algebraic and geometric representation registers within their scope: object, representations, registers, semiotic system, treatment and conversion. Specifically, we were able to identify the elements of TRRS in the possible practices of mathematics teachers, as well as in the process of developing student learning. In addition, we conclude that geometric knowledge needs to enable associations between the approached object and its possible and distinct representations, favoring the correspondence established between the units.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38728
10.34019/2594-4673.2023.v7.38728
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38728
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2023.v7.38728
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38728/25825
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117501472768