The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ornellas, Janaina Farias de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Izidoro, César Augusto Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36779
Resumo: This article presents the results of a scientific initiation research that focused on the study of questions from 5 evaluations (from 2005 to 2017) of ENADE, component referring to the Degree in Chemistry. The work is guided by the methodological perspective of qualitative research of the documentary and exploratory type. Our objectives were: 1) To verify that the contents shown in the assessments are in line with the course curriculum; 2) Identify which are the most frequent contents in the evaluations; 3) Identify whether there are trends in the issues. With the interpretation of the illustrative tables of each ENADE assessment, we observed that the curriculum of the degree in Chemistry of the institution is in line with the contents of the tests, since it was possible to find all the categories during the exam questions throughout the years old. There is also a certain frequency and trend of content that is repeated throughout the editions.
id UFJF-7_051a1aaa0640c7e51c55a6d244a776f8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/36779
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE El currículo de la licenciatura en química de la Universidad Federal del Triângulo Mineiro: una perspectiva a través de ENADEO currículo do curso de licenciatura em química da Universidade Federal do Triângulo Mineiro: uma perspectiva através do ENADEENADELicenciatura em químicaCurrículoFormação de professores em químicaENADEGraduación de químicaPlan de estudiosFormación de profesores en químicaENADEChemistry graduationCurriculumTraining of teachers in chemistryThis article presents the results of a scientific initiation research that focused on the study of questions from 5 evaluations (from 2005 to 2017) of ENADE, component referring to the Degree in Chemistry. The work is guided by the methodological perspective of qualitative research of the documentary and exploratory type. Our objectives were: 1) To verify that the contents shown in the assessments are in line with the course curriculum; 2) Identify which are the most frequent contents in the evaluations; 3) Identify whether there are trends in the issues. With the interpretation of the illustrative tables of each ENADE assessment, we observed that the curriculum of the degree in Chemistry of the institution is in line with the contents of the tests, since it was possible to find all the categories during the exam questions throughout the years old. There is also a certain frequency and trend of content that is repeated throughout the editions.Este artículo presenta los resultados de una investigación de iniciación científica que se centró en el estudio de preguntas de 5 evaluaciones (de 2005 a 2017) de ENADE, componente referente a la Licenciatura en Química. El trabajo se guía por la perspectiva metodológica de la investigación cualitativa de tipo documental y exploratoria. Nuestros objetivos fueron: 1) Verificar que los contenidos mostrados en las evaluaciones estén alineados con el plan de estudios del curso; 2) Identificar cuáles son los contenidos más frecuentes en las evaluaciones; 3) Identificar si hay tendencias en los temas. Con la interpretación de los cuadros ilustrativos de cada evaluación de ENADE, observamos que el plan de estudios de la licenciatura en Química de la institución está acorde con los contenidos de las pruebas, ya que fue posible encontrar todas las categorías durante las preguntas del examen a lo largo del años. También hay una cierta frecuencia y tendencia de contenidos que se repite a lo largo de las ediciones.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa de iniciação científica que teve como foco o estudo das questões de 5 avaliações (ano de 2005 à 2017) do ENADE, componente referente à Licenciatura em Química. O trabalho se encaminha na perspectiva metodológica da pesquisa qualitativa do tipo documental e exploratória. Tivemos como objetivos: 1) Verificar se os conteúdos manifestos nas avaliações estão em consonância com o currículo do curso; 2) Identificar quais são os conteúdos mais frequentes nas avaliações; 3) Identificar se há tendências nas questões.  Com a interpretação dos quadros ilustrativos de cada avaliação do ENADE, observa-se que o currículo do curso de licenciatura em Química da instituição está em consonância com os conteúdos das provas, visto que, foi possível encontrar todas as categorias durante as questões do exame ao longo dos anos. É notável também uma certa frequência e tendência de conteúdos que se repetem ao longo das edições.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3677910.34019/2237-9444.2023.v13.36779Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-15, e367792237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36779/26696Copyright (c) 2023 Janaína Farias de Ornellas; César Augusto Pereira Izidorohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOrnellas, Janaina Farias de Izidoro, César Augusto Pereira2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/36779Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE
El currículo de la licenciatura en química de la Universidad Federal del Triângulo Mineiro: una perspectiva a través de ENADE
O currículo do curso de licenciatura em química da Universidade Federal do Triângulo Mineiro: uma perspectiva através do ENADE
title The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE
spellingShingle The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE
Ornellas, Janaina Farias de
ENADE
Licenciatura em química
Currículo
Formação de professores em química
ENADE
Graduación de química
Plan de estudios
Formación de profesores en química
ENADE
Chemistry graduation
Curriculum
Training of teachers in chemistry
title_short The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE
title_full The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE
title_fullStr The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE
title_full_unstemmed The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE
title_sort The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE
author Ornellas, Janaina Farias de
author_facet Ornellas, Janaina Farias de
Izidoro, César Augusto Pereira
author_role author
author2 Izidoro, César Augusto Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ornellas, Janaina Farias de
Izidoro, César Augusto Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv ENADE
Licenciatura em química
Currículo
Formação de professores em química
ENADE
Graduación de química
Plan de estudios
Formación de profesores en química
ENADE
Chemistry graduation
Curriculum
Training of teachers in chemistry
topic ENADE
Licenciatura em química
Currículo
Formação de professores em química
ENADE
Graduación de química
Plan de estudios
Formación de profesores en química
ENADE
Chemistry graduation
Curriculum
Training of teachers in chemistry
description This article presents the results of a scientific initiation research that focused on the study of questions from 5 evaluations (from 2005 to 2017) of ENADE, component referring to the Degree in Chemistry. The work is guided by the methodological perspective of qualitative research of the documentary and exploratory type. Our objectives were: 1) To verify that the contents shown in the assessments are in line with the course curriculum; 2) Identify which are the most frequent contents in the evaluations; 3) Identify whether there are trends in the issues. With the interpretation of the illustrative tables of each ENADE assessment, we observed that the curriculum of the degree in Chemistry of the institution is in line with the contents of the tests, since it was possible to find all the categories during the exam questions throughout the years old. There is also a certain frequency and trend of content that is repeated throughout the editions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36779
10.34019/2237-9444.2023.v13.36779
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36779
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2023.v13.36779
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36779/26696
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Janaína Farias de Ornellas; César Augusto Pereira Izidoro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Janaína Farias de Ornellas; César Augusto Pereira Izidoro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-15, e36779
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054122973724672