The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36779 |
Resumo: | This article presents the results of a scientific initiation research that focused on the study of questions from 5 evaluations (from 2005 to 2017) of ENADE, component referring to the Degree in Chemistry. The work is guided by the methodological perspective of qualitative research of the documentary and exploratory type. Our objectives were: 1) To verify that the contents shown in the assessments are in line with the course curriculum; 2) Identify which are the most frequent contents in the evaluations; 3) Identify whether there are trends in the issues. With the interpretation of the illustrative tables of each ENADE assessment, we observed that the curriculum of the degree in Chemistry of the institution is in line with the contents of the tests, since it was possible to find all the categories during the exam questions throughout the years old. There is also a certain frequency and trend of content that is repeated throughout the editions. |
id |
UFJF-7_051a1aaa0640c7e51c55a6d244a776f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/36779 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE El currículo de la licenciatura en química de la Universidad Federal del Triângulo Mineiro: una perspectiva a través de ENADEO currículo do curso de licenciatura em química da Universidade Federal do Triângulo Mineiro: uma perspectiva através do ENADEENADELicenciatura em químicaCurrículoFormação de professores em químicaENADEGraduación de químicaPlan de estudiosFormación de profesores en químicaENADEChemistry graduationCurriculumTraining of teachers in chemistryThis article presents the results of a scientific initiation research that focused on the study of questions from 5 evaluations (from 2005 to 2017) of ENADE, component referring to the Degree in Chemistry. The work is guided by the methodological perspective of qualitative research of the documentary and exploratory type. Our objectives were: 1) To verify that the contents shown in the assessments are in line with the course curriculum; 2) Identify which are the most frequent contents in the evaluations; 3) Identify whether there are trends in the issues. With the interpretation of the illustrative tables of each ENADE assessment, we observed that the curriculum of the degree in Chemistry of the institution is in line with the contents of the tests, since it was possible to find all the categories during the exam questions throughout the years old. There is also a certain frequency and trend of content that is repeated throughout the editions.Este artículo presenta los resultados de una investigación de iniciación científica que se centró en el estudio de preguntas de 5 evaluaciones (de 2005 a 2017) de ENADE, componente referente a la Licenciatura en Química. El trabajo se guía por la perspectiva metodológica de la investigación cualitativa de tipo documental y exploratoria. Nuestros objetivos fueron: 1) Verificar que los contenidos mostrados en las evaluaciones estén alineados con el plan de estudios del curso; 2) Identificar cuáles son los contenidos más frecuentes en las evaluaciones; 3) Identificar si hay tendencias en los temas. Con la interpretación de los cuadros ilustrativos de cada evaluación de ENADE, observamos que el plan de estudios de la licenciatura en Química de la institución está acorde con los contenidos de las pruebas, ya que fue posible encontrar todas las categorías durante las preguntas del examen a lo largo del años. También hay una cierta frecuencia y tendencia de contenidos que se repite a lo largo de las ediciones.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa de iniciação científica que teve como foco o estudo das questões de 5 avaliações (ano de 2005 à 2017) do ENADE, componente referente à Licenciatura em Química. O trabalho se encaminha na perspectiva metodológica da pesquisa qualitativa do tipo documental e exploratória. Tivemos como objetivos: 1) Verificar se os conteúdos manifestos nas avaliações estão em consonância com o currículo do curso; 2) Identificar quais são os conteúdos mais frequentes nas avaliações; 3) Identificar se há tendências nas questões. Com a interpretação dos quadros ilustrativos de cada avaliação do ENADE, observa-se que o currículo do curso de licenciatura em Química da instituição está em consonância com os conteúdos das provas, visto que, foi possível encontrar todas as categorias durante as questões do exame ao longo dos anos. É notável também uma certa frequência e tendência de conteúdos que se repetem ao longo das edições.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3677910.34019/2237-9444.2023.v13.36779Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-15, e367792237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36779/26696Copyright (c) 2023 Janaína Farias de Ornellas; César Augusto Pereira Izidorohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOrnellas, Janaina Farias de Izidoro, César Augusto Pereira2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/36779Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE El currículo de la licenciatura en química de la Universidad Federal del Triângulo Mineiro: una perspectiva a través de ENADE O currículo do curso de licenciatura em química da Universidade Federal do Triângulo Mineiro: uma perspectiva através do ENADE |
title |
The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE |
spellingShingle |
The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE Ornellas, Janaina Farias de ENADE Licenciatura em química Currículo Formação de professores em química ENADE Graduación de química Plan de estudios Formación de profesores en química ENADE Chemistry graduation Curriculum Training of teachers in chemistry |
title_short |
The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE |
title_full |
The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE |
title_fullStr |
The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE |
title_full_unstemmed |
The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE |
title_sort |
The curriculum of the degree in chemistry at the Federal University of Triângulo Mineiro: a perspective through ENADE |
author |
Ornellas, Janaina Farias de |
author_facet |
Ornellas, Janaina Farias de Izidoro, César Augusto Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Izidoro, César Augusto Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ornellas, Janaina Farias de Izidoro, César Augusto Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ENADE Licenciatura em química Currículo Formação de professores em química ENADE Graduación de química Plan de estudios Formación de profesores en química ENADE Chemistry graduation Curriculum Training of teachers in chemistry |
topic |
ENADE Licenciatura em química Currículo Formação de professores em química ENADE Graduación de química Plan de estudios Formación de profesores en química ENADE Chemistry graduation Curriculum Training of teachers in chemistry |
description |
This article presents the results of a scientific initiation research that focused on the study of questions from 5 evaluations (from 2005 to 2017) of ENADE, component referring to the Degree in Chemistry. The work is guided by the methodological perspective of qualitative research of the documentary and exploratory type. Our objectives were: 1) To verify that the contents shown in the assessments are in line with the course curriculum; 2) Identify which are the most frequent contents in the evaluations; 3) Identify whether there are trends in the issues. With the interpretation of the illustrative tables of each ENADE assessment, we observed that the curriculum of the degree in Chemistry of the institution is in line with the contents of the tests, since it was possible to find all the categories during the exam questions throughout the years old. There is also a certain frequency and trend of content that is repeated throughout the editions. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36779 10.34019/2237-9444.2023.v13.36779 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36779 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2023.v13.36779 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/36779/26696 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Janaína Farias de Ornellas; César Augusto Pereira Izidoro https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Janaína Farias de Ornellas; César Augusto Pereira Izidoro https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-15, e36779 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054122973724672 |