Mathematical Modeling practice in the early years: a look at the training process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Joice Caroline Pierobon
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Karina Alessandra Pessoa da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31742
Resumo: The interpretations evidenced in this article emerge from the investigation about the continuing education of teachers of the Early Years in Mathematical Modeling. In the meantime, we seek to investigate how a teacher from the Early Years participating in a collaborative group deals with Mathematical Modeling activities in three stages of training - planning, action and reflection. Based on the collected data, we analyzed through the data analysis methodology, tree of association ideas (SPINK, 2010, 2013), interpretations that revealed the teacher’s actions that along with the training model showed signs of practices considered traditional, but that throughout During the meetings, a break with the traditional model of mathematics teaching was initiated, giving space to a willingness to adopt Mathematical Modeling in their classroom practices.
id UFJF-7_16613223b2895773e1ef8d35687bfcab
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/31742
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Mathematical Modeling practice in the early years: a look at the training processPrática de Modelado matemático en los primeros años: una mirada al proceso de formación Prática de Modelagem Matemática nos anos iniciais: um olhar para o processo de formaçãoFormação de professores Modelagem MatemáticaAnos iniciaisTeacher training Mathematical ModelingEarly Years Formación de profesoresModelo matematicoPrimeros añosThe interpretations evidenced in this article emerge from the investigation about the continuing education of teachers of the Early Years in Mathematical Modeling. In the meantime, we seek to investigate how a teacher from the Early Years participating in a collaborative group deals with Mathematical Modeling activities in three stages of training - planning, action and reflection. Based on the collected data, we analyzed through the data analysis methodology, tree of association ideas (SPINK, 2010, 2013), interpretations that revealed the teacher’s actions that along with the training model showed signs of practices considered traditional, but that throughout During the meetings, a break with the traditional model of mathematics teaching was initiated, giving space to a willingness to adopt Mathematical Modeling in their classroom practices.Las interpretaciones evidenciadas en este artículo surgen de la investigación sobre la formación continua de los docentes de la Primera Infancia en Modelización Matemática. Mientras tanto, buscamos investigar cómo un docente de Infantil que participa en un grupo colaborativo aborda las actividades de Modelado Matemático en tres etapas de formación: planificación, acción y reflexión. Con base en los datos recolectados, analizamos a través de la metodología de análisis de datos, árbol de ideas de asociación (SPINK, 2010, 2013), interpretaciones que revelaron las acciones del docente que junto con el modelo de formación mostraban signos de prácticas consideradas tradicionales, pero que a lo largo Durante las reuniones se inició una ruptura con el modelo tradicional de enseñanza de las matemáticas, dando espacio a la voluntad de adoptar el Modelado Matemático en sus prácticas de aula.As interpretações evidenciadas neste artigo emergem da investigação acerca da formação continuada de professoras dos Anos Iniciais em Modelagem Matemática. Neste ínterim buscamos investigar como uma professora dos anos iniciais participante de um grupo colaborativo lida com atividades de Modelagem Matemática em três etapas de formação – planejamento, ação e reflexão. A partir dos dados coletados analisamos, por meio da metodologia de análise de dados, árvore de associação de ideias (SPINK, 2010, 2013), interpretações que revelaram ações da professora que junto ao modelo de formação apresentaram indícios de práticas consideradas tradicionalistas, mas em que, ao longo dos encontros, um movimento de ruptura com o modelo tradicional de ensino da Matemática foi instaurado, dando espaço a uma disposição à adoção da Modelagem Matemática em suas práticas de sala de aula.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2021-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3174210.34019/2237-9444.2021.v11.31742Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 2 (2021): Publicação contínua; 1-23, e317422237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31742/23402Copyright (c) 2021 Joice Caroline Sander Pierobon Gomes, Karina Alessandra Pessoa da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Joice Caroline PierobonSilva, Karina Alessandra Pessoa da 2021-08-16T17:59:47Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31742Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:30.998013Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Modeling practice in the early years: a look at the training process
Prática de Modelado matemático en los primeros años: una mirada al proceso de formación
Prática de Modelagem Matemática nos anos iniciais: um olhar para o processo de formação
title Mathematical Modeling practice in the early years: a look at the training process
spellingShingle Mathematical Modeling practice in the early years: a look at the training process
Gomes, Joice Caroline Pierobon
Formação de professores
Modelagem Matemática
Anos iniciais
Teacher training
Mathematical Modeling
Early Years
Formación de profesores
Modelo matematico
Primeros años
title_short Mathematical Modeling practice in the early years: a look at the training process
title_full Mathematical Modeling practice in the early years: a look at the training process
title_fullStr Mathematical Modeling practice in the early years: a look at the training process
title_full_unstemmed Mathematical Modeling practice in the early years: a look at the training process
title_sort Mathematical Modeling practice in the early years: a look at the training process
author Gomes, Joice Caroline Pierobon
author_facet Gomes, Joice Caroline Pierobon
Silva, Karina Alessandra Pessoa da
author_role author
author2 Silva, Karina Alessandra Pessoa da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Joice Caroline Pierobon
Silva, Karina Alessandra Pessoa da
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Modelagem Matemática
Anos iniciais
Teacher training
Mathematical Modeling
Early Years
Formación de profesores
Modelo matematico
Primeros años
topic Formação de professores
Modelagem Matemática
Anos iniciais
Teacher training
Mathematical Modeling
Early Years
Formación de profesores
Modelo matematico
Primeros años
description The interpretations evidenced in this article emerge from the investigation about the continuing education of teachers of the Early Years in Mathematical Modeling. In the meantime, we seek to investigate how a teacher from the Early Years participating in a collaborative group deals with Mathematical Modeling activities in three stages of training - planning, action and reflection. Based on the collected data, we analyzed through the data analysis methodology, tree of association ideas (SPINK, 2010, 2013), interpretations that revealed the teacher’s actions that along with the training model showed signs of practices considered traditional, but that throughout During the meetings, a break with the traditional model of mathematics teaching was initiated, giving space to a willingness to adopt Mathematical Modeling in their classroom practices.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31742
10.34019/2237-9444.2021.v11.31742
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31742
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2021.v11.31742
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31742/23402
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Joice Caroline Sander Pierobon Gomes, Karina Alessandra Pessoa da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Joice Caroline Sander Pierobon Gomes, Karina Alessandra Pessoa da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 2 (2021): Publicação contínua; 1-23, e31742
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054123416223744