Mathematical modeling in the initial years of Elementary School
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2411 |
Resumo: | This article reports some procedures of an intervention research which focused on Mathematical Modeling in the Early Years of Elementary School. The research question - Which are the possibilities and limitations of an exploratory pedagogical practice carried out in a 5th year of Elementary School supported on Mathematical Modeling theoretical studies? - outlined the goals which were to assess contributions of educational practice in the critical reflection of students towards social issues; to promote the students’ ability to use Mathematics knowledge in other areas of knowledge and in everyday situations as well as to contribute for the dissemination of knowledge concerning Mathematical Modeling in the Early Years of Elementary School. Theoretical support is based on concepts and contributions of Biembengut and Hein (2005); Burak and Aragon (2012); Barbosa (2001, 2004); Silva and Barbosa (2011); and Silva, Barbosa and Oliveira (2013). Mathematical contents emerged from students’ interest, confirmed through dialogs at the beginning of practice which occurred in March, April and May 2015 in a public school in the Taquari Valley Region - RS. The survey results focus on attention to students’ writing; use of different ways of thinking mathematically; and class improvement facing social issues discussed along the meetings. |
id |
UFPA-7_6ca76a8392b040c0ff227058ade371a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2411 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical modeling in the initial years of Elementary SchoolModelagem matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma proposta para o 5º anomathematics; mathematical modeling; exploratory pedagogical practice; early yearsmatemática; modelagem matemática; prática pedagógica investigativa; anos iniciaisThis article reports some procedures of an intervention research which focused on Mathematical Modeling in the Early Years of Elementary School. The research question - Which are the possibilities and limitations of an exploratory pedagogical practice carried out in a 5th year of Elementary School supported on Mathematical Modeling theoretical studies? - outlined the goals which were to assess contributions of educational practice in the critical reflection of students towards social issues; to promote the students’ ability to use Mathematics knowledge in other areas of knowledge and in everyday situations as well as to contribute for the dissemination of knowledge concerning Mathematical Modeling in the Early Years of Elementary School. Theoretical support is based on concepts and contributions of Biembengut and Hein (2005); Burak and Aragon (2012); Barbosa (2001, 2004); Silva and Barbosa (2011); and Silva, Barbosa and Oliveira (2013). Mathematical contents emerged from students’ interest, confirmed through dialogs at the beginning of practice which occurred in March, April and May 2015 in a public school in the Taquari Valley Region - RS. The survey results focus on attention to students’ writing; use of different ways of thinking mathematically; and class improvement facing social issues discussed along the meetings.Este artigo relata algumas ações de uma pesquisa intervenção que teve como foco a Modelagem Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. A questão de pesquisa - Quais as possibilidades e limitações de uma prática pedagógica investigativa efetivada em uma turma de 5º ano do Ensino Fundamental tendo como aportes teóricos estudos do campo da Modelagem Matemática? – delineou os objetivos que se constituem em avaliar as contribuições da prática pedagógica na reflexão crítica do aluno frente a questões sociais; promover nos discentes a capacidade de fazer uso de conhecimentos vinculados à disciplina de Matemática em outras áreas do conhecimento e em situações cotidianas, bem como contribuir para a disseminação de conhecimentos relativos à Modelagem Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. O referencial teórico está alicerçado em conceitos e contribuições de Biembengut e Hein (2005), Burak e Aragão (2012), Barbosa (2001, 2004), Silva e Barbosa (2011) e Silva, Barbosa e Oliveira (2013). Os conteúdos matemáticos abordados emergiram de temas de interesse dos estudantes, evidenciados por meio de diálogos efetivados no início da referida prática, que ocorreu nos meses de março, abril e maio de 2015, em uma escola pública da Região do Vale do Taquari, RS. Os resultados provenientes da pesquisa apontam olhares para a escrita dos alunos; uso de diferentes formas de pensar matematicamente e crescimento da turma frente às questões sociais discutidas ao longo dos encontros.Universidade Federal do ParáGiongo, Ieda MariaKuhn, Magáli Schuster2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/241110.18542/amazrecm.v13i25.2411Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 5-20Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 5-202317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2411/4065/*ref*/BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24, 2001, Caxambu. Anais... Rio Janeiro: ANPED, 2001. 1 CD-ROM. Disponível em: http://www.ufrgs.br/espmat/disciplinas/funcoes_modelagem/modulo_I/ modelagem_barbosa.pdf. Acesso em: agosto de 2014./*ref*/BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática na sala de aula. In: VIII Encontro Nacional de Educação Matemática – Minicurso GT 10 – Modelagem Matemática. Anais... Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2004. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/10/ MC86136755572.pdf. Acesso em: agosto de 2014./*ref*/BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. Modelagem matemática no ensino. 4ª ed. São Paulo: Contexto, 2005./*ref*/BURAK, Dionísio; ARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro de. A modelagem matemática e relações com a aprendizagem significativa. 1ª ed. Curitiba, PR: CVR, 2012./*ref*/D?AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 5ª edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013./*ref*/KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda. Educação Matemática e oralidade: um estudo sobre a cultura de jovens e adultos camponeses. 2004 Disponível em: http://miltonborba.org/CD/Interdisciplinaridade/Encontro_Gaucho_Ed_Matem/cientificos/ CC35.pdf. Acesso em: junho de 2015./*ref*/SILVA, Jonson Ney Dias da; BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática: as discussões técnicas e as experiências prévias de um grupo de alunos. Bolema, Rio Claro (SP), v. 24, nº 38, p. 197 a 218, abril 2011. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/2912/291222086009. pdf. Acesso em: agosto de 2014./*ref*/SILVA, Maiana Santana da; BARBOSA, Jonei Cerqueira; OLIVEIRA, Andréia Maria Pereira de. Materiais curriculares educativos sobre Modelagem Matemática e a recontextualização pedagógica operada por professores iniciantes. Revista Iberoameriacana de Educación Matemática. Número 34, 2013, p.47-67. ISSN: 1815-0640. Disponível em: http://www.fisem.org/www/union/revistas/2013/34/ archivo7.pdf. Acesso em: agosto de 2014.Direitos autorais 2016 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:33Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2411Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:33Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical modeling in the initial years of Elementary School Modelagem matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma proposta para o 5º ano |
title |
Mathematical modeling in the initial years of Elementary School |
spellingShingle |
Mathematical modeling in the initial years of Elementary School Giongo, Ieda Maria mathematics; mathematical modeling; exploratory pedagogical practice; early years matemática; modelagem matemática; prática pedagógica investigativa; anos iniciais |
title_short |
Mathematical modeling in the initial years of Elementary School |
title_full |
Mathematical modeling in the initial years of Elementary School |
title_fullStr |
Mathematical modeling in the initial years of Elementary School |
title_full_unstemmed |
Mathematical modeling in the initial years of Elementary School |
title_sort |
Mathematical modeling in the initial years of Elementary School |
author |
Giongo, Ieda Maria |
author_facet |
Giongo, Ieda Maria Kuhn, Magáli Schuster |
author_role |
author |
author2 |
Kuhn, Magáli Schuster |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giongo, Ieda Maria Kuhn, Magáli Schuster |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mathematics; mathematical modeling; exploratory pedagogical practice; early years matemática; modelagem matemática; prática pedagógica investigativa; anos iniciais |
topic |
mathematics; mathematical modeling; exploratory pedagogical practice; early years matemática; modelagem matemática; prática pedagógica investigativa; anos iniciais |
description |
This article reports some procedures of an intervention research which focused on Mathematical Modeling in the Early Years of Elementary School. The research question - Which are the possibilities and limitations of an exploratory pedagogical practice carried out in a 5th year of Elementary School supported on Mathematical Modeling theoretical studies? - outlined the goals which were to assess contributions of educational practice in the critical reflection of students towards social issues; to promote the students’ ability to use Mathematics knowledge in other areas of knowledge and in everyday situations as well as to contribute for the dissemination of knowledge concerning Mathematical Modeling in the Early Years of Elementary School. Theoretical support is based on concepts and contributions of Biembengut and Hein (2005); Burak and Aragon (2012); Barbosa (2001, 2004); Silva and Barbosa (2011); and Silva, Barbosa and Oliveira (2013). Mathematical contents emerged from students’ interest, confirmed through dialogs at the beginning of practice which occurred in March, April and May 2015 in a public school in the Taquari Valley Region - RS. The survey results focus on attention to students’ writing; use of different ways of thinking mathematically; and class improvement facing social issues discussed along the meetings. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2411 10.18542/amazrecm.v13i25.2411 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2411 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v13i25.2411 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2411/4065 /*ref*/BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24, 2001, Caxambu. Anais... Rio Janeiro: ANPED, 2001. 1 CD-ROM. Disponível em: http://www.ufrgs.br/espmat/disciplinas/funcoes_modelagem/modulo_I/ modelagem_barbosa.pdf. Acesso em: agosto de 2014. /*ref*/BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática na sala de aula. In: VIII Encontro Nacional de Educação Matemática – Minicurso GT 10 – Modelagem Matemática. Anais... Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2004. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/10/ MC86136755572.pdf. Acesso em: agosto de 2014. /*ref*/BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. Modelagem matemática no ensino. 4ª ed. São Paulo: Contexto, 2005. /*ref*/BURAK, Dionísio; ARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro de. A modelagem matemática e relações com a aprendizagem significativa. 1ª ed. Curitiba, PR: CVR, 2012. /*ref*/D?AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 5ª edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. /*ref*/KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda. Educação Matemática e oralidade: um estudo sobre a cultura de jovens e adultos camponeses. 2004 Disponível em: http://miltonborba.org/CD/Interdisciplinaridade/Encontro_Gaucho_Ed_Matem/cientificos/ CC35.pdf. Acesso em: junho de 2015. /*ref*/SILVA, Jonson Ney Dias da; BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática: as discussões técnicas e as experiências prévias de um grupo de alunos. Bolema, Rio Claro (SP), v. 24, nº 38, p. 197 a 218, abril 2011. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/2912/291222086009. pdf. Acesso em: agosto de 2014. /*ref*/SILVA, Maiana Santana da; BARBOSA, Jonei Cerqueira; OLIVEIRA, Andréia Maria Pereira de. Materiais curriculares educativos sobre Modelagem Matemática e a recontextualização pedagógica operada por professores iniciantes. Revista Iberoameriacana de Educación Matemática. Número 34, 2013, p.47-67. ISSN: 1815-0640. Disponível em: http://www.fisem.org/www/union/revistas/2013/34/ archivo7.pdf. Acesso em: agosto de 2014. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 5-20 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 5-20 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465145570623488 |