External evaluation and the new subjects of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Burgos, Marcelo Baumann
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32024
Resumo: The  social  place  occupied  by  external  evaluation  in  the  functioning  of  the  educational system has changed over time: from an external and vertical control instrument of school work, it becomes a fundamental tool for school daily life. But this change of place would not be taking place without the education professionals themselves changing together. In this article, we analyze these changes, valuing, in particular, the way it has been happening in the Brazilian context. Finally, we argue that the process of decantation of external evaluation in the school professional culture has been forging the emergence of new subjects  in  the  world  of  education,  spokespersons  and  diffusers  of  the  new  language.
id UFJF-7_629c6c5dedf7325beb06e36a17b63026
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/32024
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling External evaluation and the new subjects of educationA avaliação externa e os novos sujeitos da educaçãoAvaliação externaEscolaCultura profissionalGestão escolarAtividade docenteExternal EvaluationSchoolProfessional CultureSchool ManagementTeaching ActivityThe  social  place  occupied  by  external  evaluation  in  the  functioning  of  the  educational system has changed over time: from an external and vertical control instrument of school work, it becomes a fundamental tool for school daily life. But this change of place would not be taking place without the education professionals themselves changing together. In this article, we analyze these changes, valuing, in particular, the way it has been happening in the Brazilian context. Finally, we argue that the process of decantation of external evaluation in the school professional culture has been forging the emergence of new subjects  in  the  world  of  education,  spokespersons  and  diffusers  of  the  new  language.O lugar social ocupado pela avaliação externa no funcionamento do sistema educacional vem mudando com o tempo: de instrumento de controle externo e verticalizado do trabalho escolar, se converte em ferramenta fundamental ao cotidiano escolar. Mas essa mudança de lugar não estaria ocorrendo sem que os próprios profissionais da educação se transformassem. Neste artigo, analisamos essa mudança, valorizando, em especial, a forma como ela vem se dando no contexto brasileiro. Sustentamos, ao final, que o processo de decantação da avaliação externa na cultura profissional escolar vem forjando o surgimento de novos sujeitos no mundo da educação, porta-vozes e difusores de uma nova linguagem.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3202410.34019/2237-9444.2020.v10.32024Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 1082 - 11022237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32024/21231Copyright (c) 2020 Marcelo Bauman Burgosinfo:eu-repo/semantics/openAccessBurgos, Marcelo Baumann2020-11-19T22:09:34Zoai:periodicos.ufjf.br:article/32024Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:35.266073Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv External evaluation and the new subjects of education
A avaliação externa e os novos sujeitos da educação
title External evaluation and the new subjects of education
spellingShingle External evaluation and the new subjects of education
Burgos, Marcelo Baumann
Avaliação externa
Escola
Cultura profissional
Gestão escolar
Atividade docente
External Evaluation
School
Professional Culture
School Management
Teaching Activity
title_short External evaluation and the new subjects of education
title_full External evaluation and the new subjects of education
title_fullStr External evaluation and the new subjects of education
title_full_unstemmed External evaluation and the new subjects of education
title_sort External evaluation and the new subjects of education
author Burgos, Marcelo Baumann
author_facet Burgos, Marcelo Baumann
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Burgos, Marcelo Baumann
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação externa
Escola
Cultura profissional
Gestão escolar
Atividade docente
External Evaluation
School
Professional Culture
School Management
Teaching Activity
topic Avaliação externa
Escola
Cultura profissional
Gestão escolar
Atividade docente
External Evaluation
School
Professional Culture
School Management
Teaching Activity
description The  social  place  occupied  by  external  evaluation  in  the  functioning  of  the  educational system has changed over time: from an external and vertical control instrument of school work, it becomes a fundamental tool for school daily life. But this change of place would not be taking place without the education professionals themselves changing together. In this article, we analyze these changes, valuing, in particular, the way it has been happening in the Brazilian context. Finally, we argue that the process of decantation of external evaluation in the school professional culture has been forging the emergence of new subjects  in  the  world  of  education,  spokespersons  and  diffusers  of  the  new  language.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32024
10.34019/2237-9444.2020.v10.32024
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32024
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2020.v10.32024
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32024/21231
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Marcelo Bauman Burgos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Marcelo Bauman Burgos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 1082 - 1102
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054124027543552