School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32018 |
Resumo: | The perception of basic education teachers about the conditions of school infrastructure and job satisfaction is analyzed, highlighting specificities of early childhood education (EI), with indicators developed from the results of the re-search Work in Basic Education in Brazil - Phase II, coordinated by the Study Group on Educational Policy and Teaching Work, from the Federal University of Minas Gerais (UFMG), 2015. Even with inequalities in pay and careers in relation to other stages of basic education, EI teachers showed a higher response rate related to job satisfaction. |
id |
UFJF-7_66dfe6c3126ba3a478e9eb208974cde3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/32018 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachersInfraestrutura escolar e satisfação profissional: percepção de professores da educação básica brasileiraEducação infantilSatisfação profissionalInfraestrutura escolarCondições da unidade educacionalCondições da sala de aulaEarly childhood educationProfessional satisfactionSchool infrastructureConditions of the educational unitClassroom conditionsThe perception of basic education teachers about the conditions of school infrastructure and job satisfaction is analyzed, highlighting specificities of early childhood education (EI), with indicators developed from the results of the re-search Work in Basic Education in Brazil - Phase II, coordinated by the Study Group on Educational Policy and Teaching Work, from the Federal University of Minas Gerais (UFMG), 2015. Even with inequalities in pay and careers in relation to other stages of basic education, EI teachers showed a higher response rate related to job satisfaction.Analisa-se a percepção de professores da educação básica sobre as condições da infraestrutura escolar e a satisfação profissional, ressaltando especificidades da educação infantil (EI), com indicadores desenvolvidos a partir de resultados da pesquisa Trabalho Docente na Educação Básica no Brasil – Fase II, coordenada pelo Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente, da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), de 2015. Mesmo com remuneração e carreiras mais desvantajosas, as docentes da EI apresentaram índice de respostas mais elevado em relação à satisfação profissional.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3201810.34019/2237-9444.2020.v10.32018Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 1027 - 10462237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32018/21227Copyright (c) 2020 Lívia Maria Fraga Vieira, Edmilson Antônio Pereira Juniorinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira , Lívia Maria FragaPereira Junior, Edmilson Antônio2020-11-19T22:09:36Zoai:periodicos.ufjf.br:article/32018Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:35.053742Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers Infraestrutura escolar e satisfação profissional: percepção de professores da educação básica brasileira |
title |
School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers |
spellingShingle |
School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers Vieira , Lívia Maria Fraga Educação infantil Satisfação profissional Infraestrutura escolar Condições da unidade educacional Condições da sala de aula Early childhood education Professional satisfaction School infrastructure Conditions of the educational unit Classroom conditions |
title_short |
School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers |
title_full |
School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers |
title_fullStr |
School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers |
title_full_unstemmed |
School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers |
title_sort |
School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers |
author |
Vieira , Lívia Maria Fraga |
author_facet |
Vieira , Lívia Maria Fraga Pereira Junior, Edmilson Antônio |
author_role |
author |
author2 |
Pereira Junior, Edmilson Antônio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira , Lívia Maria Fraga Pereira Junior, Edmilson Antônio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação infantil Satisfação profissional Infraestrutura escolar Condições da unidade educacional Condições da sala de aula Early childhood education Professional satisfaction School infrastructure Conditions of the educational unit Classroom conditions |
topic |
Educação infantil Satisfação profissional Infraestrutura escolar Condições da unidade educacional Condições da sala de aula Early childhood education Professional satisfaction School infrastructure Conditions of the educational unit Classroom conditions |
description |
The perception of basic education teachers about the conditions of school infrastructure and job satisfaction is analyzed, highlighting specificities of early childhood education (EI), with indicators developed from the results of the re-search Work in Basic Education in Brazil - Phase II, coordinated by the Study Group on Educational Policy and Teaching Work, from the Federal University of Minas Gerais (UFMG), 2015. Even with inequalities in pay and careers in relation to other stages of basic education, EI teachers showed a higher response rate related to job satisfaction. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32018 10.34019/2237-9444.2020.v10.32018 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32018 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2020.v10.32018 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32018/21227 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Lívia Maria Fraga Vieira, Edmilson Antônio Pereira Junior info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Lívia Maria Fraga Vieira, Edmilson Antônio Pereira Junior |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 1027 - 1046 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054124016009216 |