Technology-enhanced items in the context of large-scale assessments

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scortegagna, Liamara
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/40259
Resumo: The article presents a systematic and bibliometric review with the objective of identifying and presenting characteristics, formats and methods for the development of Technology-enhanced items in the context of large-scale assessments. To this end, the process of selection and analysis of texts from two databases in the period from 2000 to 2021 is detailed. The results show common points that guide the agreement on the influence of technological advances for the transition of evaluations from print to digital and the emergence of new formats of items with different characteristics. In addition, they bring criticism to organizations regarding the adaptation of items used in printed assessments to digital assessments without a clear understanding of their differences and the belief that digital in itself adds value.
id UFJF-7_bdb652fad0dbd1ef76d71c5ff44cab87
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/40259
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Technology-enhanced items in the context of large-scale assessmentsÍtems mejorados con tecnología en el contexto de evaluacion a gran escalaItens digitais no contexto de avaliações em larga escalaItens aprimorados por tecnologiasItens digitaisFormato de itens digitaisAvaliação em larga escalaÍtems mejorados por tecnologiasÍtems digitalesFormato de ítems digitalesEvaluación a gran escalaTechnology-enhanced itemsDigital itemsDigital item formatLarge-Scale AssessmentThe article presents a systematic and bibliometric review with the objective of identifying and presenting characteristics, formats and methods for the development of Technology-enhanced items in the context of large-scale assessments. To this end, the process of selection and analysis of texts from two databases in the period from 2000 to 2021 is detailed. The results show common points that guide the agreement on the influence of technological advances for the transition of evaluations from print to digital and the emergence of new formats of items with different characteristics. In addition, they bring criticism to organizations regarding the adaptation of items used in printed assessments to digital assessments without a clear understanding of their differences and the belief that digital in itself adds value.El artículo presenta una revisión sistemática y bibliométrica con el objetivo de identificar y presentar características, formatos y métodos para el desarrollo de ítems digitales en el contexto de evaluaciones a gran escala. Para ello, se detalla el proceso de selección y análisis de textos de bases de datos en el periodo de 2000 a 2021. Los principales resultados muestran puntos en común que guían el acuerdo sobre la influencia de los avances tecnológicos para la transición de las evaluaciones de lo impreso a lo digital y el surgimiento de nuevos formatos de artículos. Además, critican a las organizaciones en cuanto a la adaptación de los ítems utilizados en las evaluaciones impresas a las evaluaciones digitales sin una comprensión clara de sus diferencias y la creencia de que lo digital en sí mismo agrega valor.  O artigo apresenta uma revisão sistemática e bibliométrica com o objetivo de identificar e apresentar características, formatos e métodos para o desenvolvimento de itens digitais no contexto de avaliações em larga escala. Para tanto, é detalhado o processo de seleção e análise dos textos a partir de duas bases de dados no período de 2000 a 2021. Os resultados mostram pontos comuns que pautam a concordância sobre a influência do avanço tecnológico para a transição das avaliações do impresso para o digital e o surgimento de novos formatos de itens com diferentes características. Ademais, trazem críticas às organizações quanto à adaptação dos itens usados em avaliações impressas para a avaliação digital sem a clara compreensão de suas diferenças e a crença de que o digital por si só agrega valor.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/4025910.34019/2237-9444.2023.v13.40259Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; p. 1-23, e402592237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/40259/26748Copyright (c) 2023 Liamara Scortegagnainfo:eu-repo/semantics/openAccessScortegagna, Liamara2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/40259Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Technology-enhanced items in the context of large-scale assessments
Ítems mejorados con tecnología en el contexto de evaluacion a gran escala
Itens digitais no contexto de avaliações em larga escala
title Technology-enhanced items in the context of large-scale assessments
spellingShingle Technology-enhanced items in the context of large-scale assessments
Scortegagna, Liamara
Itens aprimorados por tecnologias
Itens digitais
Formato de itens digitais
Avaliação em larga escala
Ítems mejorados por tecnologias
Ítems digitales
Formato de ítems digitales
Evaluación a gran escala
Technology-enhanced items
Digital items
Digital item format
Large-Scale Assessment
title_short Technology-enhanced items in the context of large-scale assessments
title_full Technology-enhanced items in the context of large-scale assessments
title_fullStr Technology-enhanced items in the context of large-scale assessments
title_full_unstemmed Technology-enhanced items in the context of large-scale assessments
title_sort Technology-enhanced items in the context of large-scale assessments
author Scortegagna, Liamara
author_facet Scortegagna, Liamara
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scortegagna, Liamara
dc.subject.por.fl_str_mv Itens aprimorados por tecnologias
Itens digitais
Formato de itens digitais
Avaliação em larga escala
Ítems mejorados por tecnologias
Ítems digitales
Formato de ítems digitales
Evaluación a gran escala
Technology-enhanced items
Digital items
Digital item format
Large-Scale Assessment
topic Itens aprimorados por tecnologias
Itens digitais
Formato de itens digitais
Avaliação em larga escala
Ítems mejorados por tecnologias
Ítems digitales
Formato de ítems digitales
Evaluación a gran escala
Technology-enhanced items
Digital items
Digital item format
Large-Scale Assessment
description The article presents a systematic and bibliometric review with the objective of identifying and presenting characteristics, formats and methods for the development of Technology-enhanced items in the context of large-scale assessments. To this end, the process of selection and analysis of texts from two databases in the period from 2000 to 2021 is detailed. The results show common points that guide the agreement on the influence of technological advances for the transition of evaluations from print to digital and the emergence of new formats of items with different characteristics. In addition, they bring criticism to organizations regarding the adaptation of items used in printed assessments to digital assessments without a clear understanding of their differences and the belief that digital in itself adds value.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/40259
10.34019/2237-9444.2023.v13.40259
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/40259
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2023.v13.40259
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/40259/26748
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Liamara Scortegagna
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Liamara Scortegagna
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; p. 1-23, e40259
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054123003084800