Mandatory pre-school in perspective: evaluation of care in the state of Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Falciano, Bruno Tovar
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Nunes, Maria Fernanda Rezende
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32019
Resumo: The article aims to evaluate the effects of compulsory schooling on Early Childhood  Education  after  the  constitutional  amendment  nº  59/2009  (BRASIL,  2009a). The research investigate the municipal education system in the state of  Rio  de  Janeiro  and  observe  if  the  children  at  4  and  5  years  old  were  at  school system and how this service was provide. As a methodological choice, the  sample  were  build  with  the  goal  to  address  the  following  question:  do  municipalities  with  similar  population  and  GDP  have  the  same  degree  of  expansion of service? From a sample of 16 municipalities, the characteristics of the preschool service and its forms of expansion - public, private, partnership, infrastructure  are  described  and,  finally,  the  impacts  of  the  expansion  in  the  daycare service are examined. The analyzes were based on quantitative data extracted from the microdata of Basic Education Census of Ministry of Education and the Demographic Census of the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE).
id UFJF-7_be396a4d688a631e837d325d0050cb60
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/32019
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Mandatory pre-school in perspective: evaluation of care in the state of Rio de JaneiroObrigatoriedade da pré-escola em perspectiva: avaliação do atendimento no estado do Rio de JaneiroEducação InfantilObrigatoriedadeAvaliaçãoEarly Childhood Educationcompulsory educationevaluationThe article aims to evaluate the effects of compulsory schooling on Early Childhood  Education  after  the  constitutional  amendment  nº  59/2009  (BRASIL,  2009a). The research investigate the municipal education system in the state of  Rio  de  Janeiro  and  observe  if  the  children  at  4  and  5  years  old  were  at  school system and how this service was provide. As a methodological choice, the  sample  were  build  with  the  goal  to  address  the  following  question:  do  municipalities  with  similar  population  and  GDP  have  the  same  degree  of  expansion of service? From a sample of 16 municipalities, the characteristics of the preschool service and its forms of expansion - public, private, partnership, infrastructure  are  described  and,  finally,  the  impacts  of  the  expansion  in  the  daycare service are examined. The analyzes were based on quantitative data extracted from the microdata of Basic Education Census of Ministry of Education and the Demographic Census of the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE).O artigo tem como objetivo avaliar os efeitos decorrentes da obrigatoriedade escolar na Educação Infantil a partir da EC nº 59/2009 (BRASIL, 2009a). Foram adotadas como unidade de estudo as redes municipais de ensino do estado do Rio de Janeiro, buscando observar se a população de 4 e 5 anos de idade foi atendida e como ocorreu este atendimento. Para tanto, como escolha metodológica, optou-se pela construção de uma amostra ancorada na seguinte indagação: municípios com população e PIB semelhantes têm o mesmo grau de expansão do atendimento? A partir de uma amostra de 16 municípios, foi possível conhecer as características do atendimento à pré-escola e suas formas de expansão – ensino público, privado ou conveniado, infraestrutura e, por fim, os impactos da expansão no atendimento à creche. As análises foram elaboradas a partir de dados quantitativos, como os microdados do Censo da Educação Básica do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) e do Censo Demográfico do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE).Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3201910.34019/2237-9444.2020.v10.32019Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 1047 - 10632237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32019/21228Copyright (c) 2020 Bruno Tovar Falciano, Maria Fernanda Rezende Nunesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFalciano, Bruno TovarNunes, Maria Fernanda Rezende2020-11-19T22:09:36Zoai:periodicos.ufjf.br:article/32019Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:35.104789Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv Mandatory pre-school in perspective: evaluation of care in the state of Rio de Janeiro
Obrigatoriedade da pré-escola em perspectiva: avaliação do atendimento no estado do Rio de Janeiro
title Mandatory pre-school in perspective: evaluation of care in the state of Rio de Janeiro
spellingShingle Mandatory pre-school in perspective: evaluation of care in the state of Rio de Janeiro
Falciano, Bruno Tovar
Educação Infantil
Obrigatoriedade
Avaliação
Early Childhood Education
compulsory education
evaluation
title_short Mandatory pre-school in perspective: evaluation of care in the state of Rio de Janeiro
title_full Mandatory pre-school in perspective: evaluation of care in the state of Rio de Janeiro
title_fullStr Mandatory pre-school in perspective: evaluation of care in the state of Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Mandatory pre-school in perspective: evaluation of care in the state of Rio de Janeiro
title_sort Mandatory pre-school in perspective: evaluation of care in the state of Rio de Janeiro
author Falciano, Bruno Tovar
author_facet Falciano, Bruno Tovar
Nunes, Maria Fernanda Rezende
author_role author
author2 Nunes, Maria Fernanda Rezende
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Falciano, Bruno Tovar
Nunes, Maria Fernanda Rezende
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Obrigatoriedade
Avaliação
Early Childhood Education
compulsory education
evaluation
topic Educação Infantil
Obrigatoriedade
Avaliação
Early Childhood Education
compulsory education
evaluation
description The article aims to evaluate the effects of compulsory schooling on Early Childhood  Education  after  the  constitutional  amendment  nº  59/2009  (BRASIL,  2009a). The research investigate the municipal education system in the state of  Rio  de  Janeiro  and  observe  if  the  children  at  4  and  5  years  old  were  at  school system and how this service was provide. As a methodological choice, the  sample  were  build  with  the  goal  to  address  the  following  question:  do  municipalities  with  similar  population  and  GDP  have  the  same  degree  of  expansion of service? From a sample of 16 municipalities, the characteristics of the preschool service and its forms of expansion - public, private, partnership, infrastructure  are  described  and,  finally,  the  impacts  of  the  expansion  in  the  daycare service are examined. The analyzes were based on quantitative data extracted from the microdata of Basic Education Census of Ministry of Education and the Demographic Census of the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE).
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32019
10.34019/2237-9444.2020.v10.32019
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32019
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2020.v10.32019
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32019/21228
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Bruno Tovar Falciano, Maria Fernanda Rezende Nunes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Bruno Tovar Falciano, Maria Fernanda Rezende Nunes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 1047 - 1063
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054124019154944