Democratic potential of the Internet

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brasão, Mauricio dos Reis
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35998
Resumo: This production addresses the literature review carried out in a doctoral research with the theme “Education and Technology”, to demonstrate that the Internet has significant political implications. The study has a theoretical nature, with a qualitative approach and a phenomenological justification, based on the contributions of Bicudo (2011), whose theoretical framework runs through the works of Feenberg (1986; 1995; 2010; 2017), Feenberg and Barney (2003), Feenberg and Friesen (2012) and Marx (2004; 2008). It is noted that human action, and not technology, will decide the future of the Internet, because when technologies are understood as terrains of struggle, and not as fixed and finished elements, they are disqualified and exposed to criticism and transformation. Thus, the most innovative aspect of the Internet is the ability to support a collective reflection on the interests of participants in all areas of life  
id UFJF-7_cedffc29bb6a2d7e7e212f156ac6c167
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/35998
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Democratic potential of the InternetPotencial democrático de InternetPotencial democrático da InternetEducaçãoInternetAndrew FeenbergFilosofia da tecnologiaEducaciónInternetAndrew FeenbergFilosofia de la tecnologiaEducationInternetAndrew FeenbergPhilosophy of technologyThis production addresses the literature review carried out in a doctoral research with the theme “Education and Technology”, to demonstrate that the Internet has significant political implications. The study has a theoretical nature, with a qualitative approach and a phenomenological justification, based on the contributions of Bicudo (2011), whose theoretical framework runs through the works of Feenberg (1986; 1995; 2010; 2017), Feenberg and Barney (2003), Feenberg and Friesen (2012) and Marx (2004; 2008). It is noted that human action, and not technology, will decide the future of the Internet, because when technologies are understood as terrains of struggle, and not as fixed and finished elements, they are disqualified and exposed to criticism and transformation. Thus, the most innovative aspect of the Internet is the ability to support a collective reflection on the interests of participants in all areas of life  Esta producción aborda la revisión bibliográfica realizada en la investigación doctoral con el tema “Educación y Tecnologia”, para demostrar que Internet tiene implicaciones políticas significativas. El estudio tiene un carácter teórico, con un enfoque cualitativo y fenomenológico basado en los aportes de Bicudo (2011), cuyo enfoque teórico permea los trabajos de Feenberg (1986; 1995; 2010; 2017), Feenberg y Barney (2003), Feenberg y Friesen (2012) y Marx (2004; 2008). Cabe señalar que la acción humana, no la tecnología, decidirá el futuro de Internet, porque cuando las tecnologías se entienden como terrenos de lucha, y no como elementos fijos y acabados, son descalificadas y expuestas a la crítica y la transformación. Por lo tanto, el aspecto más innovador de Internet es la capacidad de apoyar una reflexión colectiva sobre los intereses de los participantes en todos los ámbitos de la vida.  Esta produção trata sobre a revisão de literatura realizada em pesquisa de doutoramento com a temática “Educação e Tecnologia”, para demonstrar que a Internet possui implicações políticas significativas. O estudo possui natureza teórica, com abordagem qualitativa e fundamentação fenomenológica baseadas nas contribuições de Bicudo (2011), cujo recorte teórico perpassa as obras de Feenberg (1986; 1995; 2010; 2017), Feenberg e Barney (2003), Feenberg e Friesen (2012) e Marx (2004; 2008). Nota-se que a ação humana, e não a tecnologia, decidirá o futuro da Internet, pois, quando as tecnologias são entendidas como terrenos de luta, e não como elementos fixos e acabados, elas são desqualificadas e expostas a críticas e transformações. Desse modo, o aspecto mais inovador da Internet é a capacidade de apoiar uma reflexão coletiva sobre os interesses dos participantes em todos os domínios da vida.  Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2022-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3599810.34019/2237-9444.2022.v12.35998Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 2 (2022): Publicação contínua; 1-12, e359982237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35998/25163Copyright (c) 2022 Pesquisa e Debate em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrasão, Mauricio dos Reis2022-10-29T13:47:52Zoai:periodicos.ufjf.br:article/35998Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:39.815576Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv Democratic potential of the Internet
Potencial democrático de Internet
Potencial democrático da Internet
title Democratic potential of the Internet
spellingShingle Democratic potential of the Internet
Brasão, Mauricio dos Reis
Educação
Internet
Andrew Feenberg
Filosofia da tecnologia
Educación
Internet
Andrew Feenberg
Filosofia de la tecnologia
Education
Internet
Andrew Feenberg
Philosophy of technology
title_short Democratic potential of the Internet
title_full Democratic potential of the Internet
title_fullStr Democratic potential of the Internet
title_full_unstemmed Democratic potential of the Internet
title_sort Democratic potential of the Internet
author Brasão, Mauricio dos Reis
author_facet Brasão, Mauricio dos Reis
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brasão, Mauricio dos Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Internet
Andrew Feenberg
Filosofia da tecnologia
Educación
Internet
Andrew Feenberg
Filosofia de la tecnologia
Education
Internet
Andrew Feenberg
Philosophy of technology
topic Educação
Internet
Andrew Feenberg
Filosofia da tecnologia
Educación
Internet
Andrew Feenberg
Filosofia de la tecnologia
Education
Internet
Andrew Feenberg
Philosophy of technology
description This production addresses the literature review carried out in a doctoral research with the theme “Education and Technology”, to demonstrate that the Internet has significant political implications. The study has a theoretical nature, with a qualitative approach and a phenomenological justification, based on the contributions of Bicudo (2011), whose theoretical framework runs through the works of Feenberg (1986; 1995; 2010; 2017), Feenberg and Barney (2003), Feenberg and Friesen (2012) and Marx (2004; 2008). It is noted that human action, and not technology, will decide the future of the Internet, because when technologies are understood as terrains of struggle, and not as fixed and finished elements, they are disqualified and exposed to criticism and transformation. Thus, the most innovative aspect of the Internet is the ability to support a collective reflection on the interests of participants in all areas of life  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35998
10.34019/2237-9444.2022.v12.35998
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35998
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2022.v12.35998
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35998/25163
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pesquisa e Debate em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pesquisa e Debate em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 2 (2022): Publicação contínua; 1-12, e35998
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054124202655744